RAI Vereniging pleit voor 30km in bebouwde kom

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Veiligheid onder druk in bebouwde kom. (Foto: Shutterstock)

De RAI Vereniging wil dat 30km/uur de nieuwe snelheidsnorm wordt binnen de bebouwde kom. Die oproep doet voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging. De vereniging wil met het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Daarnaast denkt Van Eijck dat hiermee ook de geluidsoverlast wordt beperkt. “Een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop wordt mede veroorzaakt door een te hoge snelheid”, aldus Van Eijck. In de praktijk blijkt volgens de vereniging dat er toch te hard wordt gereden en dat er niet altijd voldoende wordt gehandhaafd. 

Veiligheid onder druk 

In 2017 vielen 613 verkeersslachtoffers, waarvan 29 procent (156 mensen) verongelukte op een 50km/uur-weg binnen de bebouwde kom. Uit onderzoek naar de invoering van 30km/uur zones in de jaren 1998-2008 blijkt dat er naar schatting 51 tot 77 minder doden zijn gevallen. Volgens de RAI Vereniging zouden gemeenten in hun mobiliteitsbeleid veel meer moeten inzetten op uitbreiding van 30km/uur zones. “Zowel op de weg als op het fietspad wordt het drukker. Ook nieuwe typen gemotoriseerde en elektrische voertuigen mengen zich in het verkeer en zetten de veiligheid onder druk”, aldus Van Eijck.

RAI Vereniging pleit voor 30km in bebouwde kom | Fleet&Mobility

RAI Vereniging pleit voor 30km in bebouwde kom

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Veiligheid onder druk in bebouwde kom. (Foto: Shutterstock)

De RAI Vereniging wil dat 30km/uur de nieuwe snelheidsnorm wordt binnen de bebouwde kom. Die oproep doet voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging. De vereniging wil met het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom het aantal verkeersslachtoffers terugdringen. Daarnaast denkt Van Eijck dat hiermee ook de geluidsoverlast wordt beperkt. “Een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop wordt mede veroorzaakt door een te hoge snelheid”, aldus Van Eijck. In de praktijk blijkt volgens de vereniging dat er toch te hard wordt gereden en dat er niet altijd voldoende wordt gehandhaafd. 

Veiligheid onder druk 

In 2017 vielen 613 verkeersslachtoffers, waarvan 29 procent (156 mensen) verongelukte op een 50km/uur-weg binnen de bebouwde kom. Uit onderzoek naar de invoering van 30km/uur zones in de jaren 1998-2008 blijkt dat er naar schatting 51 tot 77 minder doden zijn gevallen. Volgens de RAI Vereniging zouden gemeenten in hun mobiliteitsbeleid veel meer moeten inzetten op uitbreiding van 30km/uur zones. “Zowel op de weg als op het fietspad wordt het drukker. Ook nieuwe typen gemotoriseerde en elektrische voertuigen mengen zich in het verkeer en zetten de veiligheid onder druk”, aldus Van Eijck.