‘Europese laadinfrastructuur voor EV’s nog lang niet op orde’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In veel Europese landen is de laadpaaldichtheid te laag om een lekker stukje te rijden. (Foto: Shutterstock)

In tien landen in de Europese Unie loopt de laadinfrastructuur zo achter dat er niet één laadpaal per 100 kilometer beschikbaar is. Dat concludeert de Europese autofabrikantenvereniging Acea op basis van eigen data. Het bedrijf houdt de laadinfrastructuur in Europa bij en vindt dat de Europese overheden meer moeten doen om de laadinfrastructuur te verbeteren. In het onlangs gepresenteerde Europese klimaatakkoord Fit for 55 staat dat overheden er alles aan moeten doen om een toereikende laadinfrastructuur te creëren, waarbij er om de 60 kilometer een laadpunt beschikbaar moet zijn.acea laadinfra sept2021

In laadpaaldichtheid staat Nederland op 1, met 47,5 laadpalen per 100 kilometer, gevolgd door Luxemburg (34,5) en Duitsland (19,4). Onderaan bungelen Litouwen, Griekenland (beide 0,2 laadpalen per 100 kilometer) en Polen (0,4). Het marktaandeel van elektrische auto’s komt in deze landen dan ook niet boven de 3 procent uit.

“Als er onvoldoende laadcapaciteit is, kun je niet van burgers verwachten dat ze een elektrische auto aanschaffen”, aldus Acea-director Eric-Mark Huitema.Op het Nationaal Automotive Congres, dat op 16 september plaatsvindt, geeft Huitema zijn visie op de verduurzaming in de autobranche.

‘Europese laadinfrastructuur voor EV’s nog lang niet op orde’ | Fleet&Mobility

‘Europese laadinfrastructuur voor EV’s nog lang niet op orde’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In veel Europese landen is de laadpaaldichtheid te laag om een lekker stukje te rijden. (Foto: Shutterstock)

In tien landen in de Europese Unie loopt de laadinfrastructuur zo achter dat er niet één laadpaal per 100 kilometer beschikbaar is. Dat concludeert de Europese autofabrikantenvereniging Acea op basis van eigen data. Het bedrijf houdt de laadinfrastructuur in Europa bij en vindt dat de Europese overheden meer moeten doen om de laadinfrastructuur te verbeteren. In het onlangs gepresenteerde Europese klimaatakkoord Fit for 55 staat dat overheden er alles aan moeten doen om een toereikende laadinfrastructuur te creëren, waarbij er om de 60 kilometer een laadpunt beschikbaar moet zijn.acea laadinfra sept2021

In laadpaaldichtheid staat Nederland op 1, met 47,5 laadpalen per 100 kilometer, gevolgd door Luxemburg (34,5) en Duitsland (19,4). Onderaan bungelen Litouwen, Griekenland (beide 0,2 laadpalen per 100 kilometer) en Polen (0,4). Het marktaandeel van elektrische auto’s komt in deze landen dan ook niet boven de 3 procent uit.

“Als er onvoldoende laadcapaciteit is, kun je niet van burgers verwachten dat ze een elektrische auto aanschaffen”, aldus Acea-director Eric-Mark Huitema.Op het Nationaal Automotive Congres, dat op 16 september plaatsvindt, geeft Huitema zijn visie op de verduurzaming in de autobranche.