Mercedes wint telematicatender Rijkswaterstaat

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De autonome autofuncties zijn ook bruikbaar voor de verkeersveiligheid van medeweggebruikers. (Foto: Shutterstock)

De in te zetten Mercedessen gaan voertuiginformatie delen met de wegbeheerders. Met deze informatie krijgen zij onder andere informatie over de staat van de weg, kunnen ze inschatten wanneer er onderhoud aan een weg nodig is (bijvoorbeeld omdat de belijning niet goed is gezien) of dat er moet worden gestrooid. De informatie wordt geanonimiseerd en gecombineerd met publieke data, zoals het weer en verkeersongevallen. Rijkswaterstaat verwacht op deze manier preventiever te kunnen werken waardoor groot onderhoud zelfs kan worden voorkomen, door kleine reparaties eerder uit te voeren. Het contract is voor twee jaar en draait om drie domeinen: Wintermanagement (zoals gladheid), Asset Management (voorspelling wegonderhoud) en Road Safety (waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties). Mercedes stelt dat deze samenwerking tot stand komt dankzij het steeds uitgebreidere aantal rijhulpsystemen in auto’s.

Rijkswaterstaat startte in 2019 met een proef om dit systeem te testen.

Mercedes wint telematicatender Rijkswaterstaat | Fleet&Mobility

Mercedes wint telematicatender Rijkswaterstaat

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De autonome autofuncties zijn ook bruikbaar voor de verkeersveiligheid van medeweggebruikers. (Foto: Shutterstock)

De in te zetten Mercedessen gaan voertuiginformatie delen met de wegbeheerders. Met deze informatie krijgen zij onder andere informatie over de staat van de weg, kunnen ze inschatten wanneer er onderhoud aan een weg nodig is (bijvoorbeeld omdat de belijning niet goed is gezien) of dat er moet worden gestrooid. De informatie wordt geanonimiseerd en gecombineerd met publieke data, zoals het weer en verkeersongevallen. Rijkswaterstaat verwacht op deze manier preventiever te kunnen werken waardoor groot onderhoud zelfs kan worden voorkomen, door kleine reparaties eerder uit te voeren. Het contract is voor twee jaar en draait om drie domeinen: Wintermanagement (zoals gladheid), Asset Management (voorspelling wegonderhoud) en Road Safety (waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties). Mercedes stelt dat deze samenwerking tot stand komt dankzij het steeds uitgebreidere aantal rijhulpsystemen in auto’s.

Rijkswaterstaat startte in 2019 met een proef om dit systeem te testen.