Infrastructuur

Laatste update:

Rijkswaterstaat maakt wegen veiliger door gebruik voertuigdata

RWS gaat data gebruiken voor verkeersveiligheid. (Foto: Shutterstock)

RWS start met een proef waarin de data van 250 duizend auto’s wordt ingezet om real time de verkeersveiligheid te verbeteren.  

Rijkswaterstaat gaat nog dit jaar data verzamelen en een pilot starten, waarin voertuigdata wordt gebruikt om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit bevestigt persvoorlichter Ursula Neering van Rijkswaterstaat aan Automotive.

Volgend jaar denkt RWS de gegevens van zo’n 500 duizend auto’s te kunnen ontvangen. RWS doet het project in samenwerking met vier landen: Duitsland, Luxemburg, Spanje en Finland, autofabrikanten BMW, Ford, Mercedes en Volvo en navigatiebedrijven Tomtom en Here. Inmiddels hebben ook andere automerken zich gemeld. Het gaat bijvoorbeeld om het automatisch doorgeven van een geactiveerde airbag, een glad of slecht wegdek, of obstakels op de weg. Andere weggebruikers krijgen die informatie dan als waarschuwing via hun navigatie-app of boordcomputer.

De data die auto’s verzamelen loopt via de servers van de autofabrikanten en servicebedrijven naar Rijkswaterstaat. Die zorgt er voor dat alle gegevens anoniem worden verwerkt. Het is dus niet mogelijk om met deze data te achterhalen welke exacte auto of bestuurder er op weg is.

Airbag = ongeval  

Auto’s kunnen een veelheid aan data opleveren. In een extreem geval: als een airbag ontploft, dan is er vrijwel zeker iets ernstigs aan de hand met de auto. Zo zijn er veel meer gegevens beschikbaar. Aan de hand van de werking van de ruitenwissers ontstaat een zeer nauwkeurige regenkaart. Als veel auto’s doorgeven dat de lane assist even niet werkt, dan kan het zo zijn, dat de belijning ter plaatse niet goed is. Als veel grote uitslagen van de schokbrekers op een bepaalde plek worden gerapporteerd kan er een gat in de weg zitten of iets op het wegdek liggen. Datzelfde geldt als meerdere auto’s op een bepaalde plek een onverwachte stuurbeweging maken. Als de ABS bij veel auto’s even aan slaat, ligt daar wellicht olie op de weg of is het wegdek door slijtage glad geworden. 

Rijkswaterstaat benadrukt tegenover Automotive dat het echt nog gaat om een pilot. Eerst moet onderzocht worden hoe betrouwbaar de data zijn. Laurens Schrijnen, adviseur Smart Mobility bij Rijkswaterstaat stelt dat “de vooruitzichten voor verkeersveiligheid veelbelovend zijn. En tegelijkertijd onderzoeken we of dit type data bruikbaar is voor het in kaart brengen van toekomstig onderhoud aan wegdek of markering. Voorjaar 2020 krijgen we daar meer duidelijkheid over.”

De vraag wie de eigenaar is van de data die een connected car oplevert, speelt al geruime tijd. Is dat de consument of de autofabrikant – die er een verdienmodel van maakt? Zowel het Europees Parlement, twee Nederlandse ministeries, de ANWB als de Nederlandse brancheorganisaties hebben hier een mening over. 

Rijkswaterstaat maakt wegen veiliger door gebruik voertuigdata | Fleet&Mobility

Rijkswaterstaat maakt wegen veiliger door gebruik voertuigdata

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
RWS gaat data gebruiken voor verkeersveiligheid. (Foto: Shutterstock)

Rijkswaterstaat gaat nog dit jaar data verzamelen en een pilot starten, waarin voertuigdata wordt gebruikt om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit bevestigt persvoorlichter Ursula Neering van Rijkswaterstaat aan Automotive.

Volgend jaar denkt RWS de gegevens van zo’n 500 duizend auto’s te kunnen ontvangen. RWS doet het project in samenwerking met vier landen: Duitsland, Luxemburg, Spanje en Finland, autofabrikanten BMW, Ford, Mercedes en Volvo en navigatiebedrijven Tomtom en Here. Inmiddels hebben ook andere automerken zich gemeld. Het gaat bijvoorbeeld om het automatisch doorgeven van een geactiveerde airbag, een glad of slecht wegdek, of obstakels op de weg. Andere weggebruikers krijgen die informatie dan als waarschuwing via hun navigatie-app of boordcomputer.

De data die auto’s verzamelen loopt via de servers van de autofabrikanten en servicebedrijven naar Rijkswaterstaat. Die zorgt er voor dat alle gegevens anoniem worden verwerkt. Het is dus niet mogelijk om met deze data te achterhalen welke exacte auto of bestuurder er op weg is.

Airbag = ongeval  

Auto’s kunnen een veelheid aan data opleveren. In een extreem geval: als een airbag ontploft, dan is er vrijwel zeker iets ernstigs aan de hand met de auto. Zo zijn er veel meer gegevens beschikbaar. Aan de hand van de werking van de ruitenwissers ontstaat een zeer nauwkeurige regenkaart. Als veel auto’s doorgeven dat de lane assist even niet werkt, dan kan het zo zijn, dat de belijning ter plaatse niet goed is. Als veel grote uitslagen van de schokbrekers op een bepaalde plek worden gerapporteerd kan er een gat in de weg zitten of iets op het wegdek liggen. Datzelfde geldt als meerdere auto’s op een bepaalde plek een onverwachte stuurbeweging maken. Als de ABS bij veel auto’s even aan slaat, ligt daar wellicht olie op de weg of is het wegdek door slijtage glad geworden. 

Rijkswaterstaat benadrukt tegenover Automotive dat het echt nog gaat om een pilot. Eerst moet onderzocht worden hoe betrouwbaar de data zijn. Laurens Schrijnen, adviseur Smart Mobility bij Rijkswaterstaat stelt dat “de vooruitzichten voor verkeersveiligheid veelbelovend zijn. En tegelijkertijd onderzoeken we of dit type data bruikbaar is voor het in kaart brengen van toekomstig onderhoud aan wegdek of markering. Voorjaar 2020 krijgen we daar meer duidelijkheid over.”

De vraag wie de eigenaar is van de data die een connected car oplevert, speelt al geruime tijd. Is dat de consument of de autofabrikant – die er een verdienmodel van maakt? Zowel het Europees Parlement, twee Nederlandse ministeries, de ANWB als de Nederlandse brancheorganisaties hebben hier een mening over.