Duitsland: zwarte doos en bestuurder verplicht in autonome auto

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

De Duitse auto-industrie werkt hard aan de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. De wet moet duidelijkheid scheppen over wat wel en niet is toegestaan bij het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. Ook moet de wet aansprakelijkheid bij ongevallen regelen. Minister van transport Alexander Dobrindt noemde de ontwikkeling van autonome voertuigen “de grootste revolutie in mobiliteit sinds de uitvinding van de auto”.

De wet schrijft voor dat zelfrijdende voertuigen voorzien moeten zijn van een ‘zwarte doos’, die op elk moment registreert wie de controle heeft over het voertuig: de software of een menselijke bestuurder. Mocht het voertuig betrokken raken bij een ongeluk, dan worden die gegevens gebruikt voor het bepalen van de verantwoordelijkheid daarvoor. Wanneer de software aan het roer staat en het ongeluk te wijten is aan een systeemfout, dan draagt de fabrikant de aansprakelijkheid voor het ongeluk.

Een andere eis voor het testen van zelfrijdende voertuigen is dat er altijd een bestuurder achter het stuur van een zelfrijdende auto moet zitten. Deze persoon mag de handen van het stuur en de ogen van de weg halen wanneer de auto door de automatische piloot wordt bestuurd, maar hij of zij moet de besturing kunnen overnemen zodra het systeem daarom vraagt.

Over twee jaar zal de Bondsdag de wet opnieuw overwegen, in het licht van de technologische ontwikkelingen.

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wetsvoorstel voor experimenten met zelfrijdende voertuigen.

Duitsland: zwarte doos en bestuurder verplicht in autonome auto | Fleet&Mobility

Duitsland: zwarte doos en bestuurder verplicht in autonome auto

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

De Duitse auto-industrie werkt hard aan de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. De wet moet duidelijkheid scheppen over wat wel en niet is toegestaan bij het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. Ook moet de wet aansprakelijkheid bij ongevallen regelen. Minister van transport Alexander Dobrindt noemde de ontwikkeling van autonome voertuigen “de grootste revolutie in mobiliteit sinds de uitvinding van de auto”.

De wet schrijft voor dat zelfrijdende voertuigen voorzien moeten zijn van een ‘zwarte doos’, die op elk moment registreert wie de controle heeft over het voertuig: de software of een menselijke bestuurder. Mocht het voertuig betrokken raken bij een ongeluk, dan worden die gegevens gebruikt voor het bepalen van de verantwoordelijkheid daarvoor. Wanneer de software aan het roer staat en het ongeluk te wijten is aan een systeemfout, dan draagt de fabrikant de aansprakelijkheid voor het ongeluk.

Een andere eis voor het testen van zelfrijdende voertuigen is dat er altijd een bestuurder achter het stuur van een zelfrijdende auto moet zitten. Deze persoon mag de handen van het stuur en de ogen van de weg halen wanneer de auto door de automatische piloot wordt bestuurd, maar hij of zij moet de besturing kunnen overnemen zodra het systeem daarom vraagt.

Over twee jaar zal de Bondsdag de wet opnieuw overwegen, in het licht van de technologische ontwikkelingen.

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan een wetsvoorstel voor experimenten met zelfrijdende voertuigen.