‘Unieke’ onderzoeksomgeving autonoom rijden in Delft geopend

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Het RADD biedt kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid faciliteiten om autonoom rijdende producten, concepten of modellen te ontwikkelen en te testen in verschillende verkeersomgevingen. Het RADD heeft een eigen testterrein dat afgesloten is voor verkeer, een semi-gesloten omgeving in de vorm van de eigen campus met gecontroleerde toegang, en permissie voor het houden van testen op de openbare wegen in de omgeving. Met name op de campus zijn veel fietsers en voetgangers, die unieke uitdagingen vormen voor de software van zelfrijdende voertuigen. Dergelijke proeftuinen worden op veel plekken ter wereld ingericht: onlangs werd bekend dat Zuid-Korea de grootste afgesloten testomgeving ter wereld bouwt, terwijl het Amerikaanse Nutonomy experimenteert in Singapore.

Openbaar

Op termijn kunnen concepten die zich in deze omgevingen hebben bewezen ook gebruik maken van de zogenoemde fieldlabs in Zuid-Holland: delen van het openbare wegennet in de provincie waar de verschillende systemen over een langere periode kunnen worden gevolgd en onderzocht.

Initiatiefnemers van het RADD zijn TU Delft, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de gemeente Delft en de provincie Zuid-Holland. Uiteindelijk willen de samenwerkende  partijen de regio ontwikkelen tot internationaal toonaangevend onderzoeks- en praktijkgebied voor automatisch vervoer. En daarmee bijdragen aan de energietransitie,  aan  een duurzame economische groei, aan meer werkgelegenheid, aan een betere bereikbaarheid én aan een efficiënt vervoerssysteem in de regio.

Relatie

RADD en MRDH zeggen actief aansluiting te zoeken bij andere Nederlandse proeftuinen en –projecten, zoals Smart City Dordrecht en een project van de NHTV-hogeschool in Breda rond zelfrijdende bussen. Op de vraag hoe de relatie is met soortgelijke programma’s in Brabant waar de TU Eindhoven bij betrokken is, kon een woordvoerder van RADD niet meteen antwoord geven.

Op 27 juni opende demissionair minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu het Researchlab, dat gevestigd is op de duurzame campus The Green Village van TU Delft. “We zijn in Nederland sterk in innovatie en in het bedenken van slimme verkeersoplossingen”, aldus de minister. Door nauwe samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven en de goede infrastructuur is Nederland in staat innovaties snel in de praktijk te brengen, aldus Schultz. “Dit biedt kansen voor alle betrokken partijen en zet Nederland op de kaart als ideaal testland voor mobiliteitsoplossingen van de toekomst.”

‘Unieke’ onderzoeksomgeving autonoom rijden in Delft geopend | Fleet&Mobility

‘Unieke’ onderzoeksomgeving autonoom rijden in Delft geopend

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Het RADD biedt kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid faciliteiten om autonoom rijdende producten, concepten of modellen te ontwikkelen en te testen in verschillende verkeersomgevingen. Het RADD heeft een eigen testterrein dat afgesloten is voor verkeer, een semi-gesloten omgeving in de vorm van de eigen campus met gecontroleerde toegang, en permissie voor het houden van testen op de openbare wegen in de omgeving. Met name op de campus zijn veel fietsers en voetgangers, die unieke uitdagingen vormen voor de software van zelfrijdende voertuigen. Dergelijke proeftuinen worden op veel plekken ter wereld ingericht: onlangs werd bekend dat Zuid-Korea de grootste afgesloten testomgeving ter wereld bouwt, terwijl het Amerikaanse Nutonomy experimenteert in Singapore.

Openbaar

Op termijn kunnen concepten die zich in deze omgevingen hebben bewezen ook gebruik maken van de zogenoemde fieldlabs in Zuid-Holland: delen van het openbare wegennet in de provincie waar de verschillende systemen over een langere periode kunnen worden gevolgd en onderzocht.

Initiatiefnemers van het RADD zijn TU Delft, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de gemeente Delft en de provincie Zuid-Holland. Uiteindelijk willen de samenwerkende  partijen de regio ontwikkelen tot internationaal toonaangevend onderzoeks- en praktijkgebied voor automatisch vervoer. En daarmee bijdragen aan de energietransitie,  aan  een duurzame economische groei, aan meer werkgelegenheid, aan een betere bereikbaarheid én aan een efficiënt vervoerssysteem in de regio.

Relatie

RADD en MRDH zeggen actief aansluiting te zoeken bij andere Nederlandse proeftuinen en –projecten, zoals Smart City Dordrecht en een project van de NHTV-hogeschool in Breda rond zelfrijdende bussen. Op de vraag hoe de relatie is met soortgelijke programma’s in Brabant waar de TU Eindhoven bij betrokken is, kon een woordvoerder van RADD niet meteen antwoord geven.

Op 27 juni opende demissionair minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu het Researchlab, dat gevestigd is op de duurzame campus The Green Village van TU Delft. “We zijn in Nederland sterk in innovatie en in het bedenken van slimme verkeersoplossingen”, aldus de minister. Door nauwe samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven en de goede infrastructuur is Nederland in staat innovaties snel in de praktijk te brengen, aldus Schultz. “Dit biedt kansen voor alle betrokken partijen en zet Nederland op de kaart als ideaal testland voor mobiliteitsoplossingen van de toekomst.”