DAF-trucks in Britse proef platooning

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt DAF.

Platooning wil zeggen dat trucks dicht op elkaar gaan rijden. De besturing van de volgtrucks wordt grotendeels automatisch gestuurd via een 4G- of wifi-verbinding met de voorste truck. DAF is sinds 2015 bezig met dit onderwerp, en deed in 2016 mee met de European Truck Platooning Challenge. Dat was een initiatief van het ministerie van Infrastructuur & Milieu tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. Deze zomer ontving Rijkswaterstaat 11,6 miljoen euro Europese subsidie voor een aantal grensoverschrijdende projecten rond truck platooning.

Het Britse ministerie van Transport wil nu verder bouwen op de inzichten die zijn opgedaan in Europese en Amerikaanse projecten, om onafhankelijk ervaring op te doen met platooning. De proef moet in 2018 beginnen.

Reactietijd

Platooning heeft een aantal voordelen ten opzichte van de situatie waarin elke truck door een eigen bestuurder wordt gestuurd. De korte afstand zorgt voor zo’n 10 procent brandstofbesparing. Ook wordt de ruimte op de weg beter benut, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt: de elektronica blijft voortdurend alert, in tegenstelling tot chauffeurs. Bovendien kan de automatische besturing in de volgende trucks vrijwel onmiddellijk reageren op manoeuvres van de voorste truck, of van verkeer dat bijvoorbeeld invoegt tussen het “treintje”: volgens DAF is de reactietijd van de systemen die in de proeven gebruikt worden 25 keer korter dan die van topsporters.

Overigens betekent platooning niet het einde van het beroep van vrachtwagenchauffeur, benadrukt Ron Borsboom, bestuurslid en hoofd productontwikkeling van DAF Trucks. “Elke truck heeft een bestuurder nodig in de cabine, om de besturing over te nemen op secundaire wegen en in de bebouwde kom. Truck platooning is vooral een oplossing voor lange afstanden op snelwegen. Het zorgt voor ontlasting van de chauffeur. Het verkeer wordt almaar drukker en stelt steeds hogere eisen aan chauffeurs. Platooning helpt de chauffeur om daarmee om te gaan.”

Borsboom zegt vereerd te zijn met de beslissing van het Britse ministerie om met het DAF en partners in zee te gaan. De proeven helpen het consortium aan ervaring en inzicht. “Maar laat ik duidelijk zijn: er is nog veel technische ontwikkeling nodig voor we platooning naar de markt kunnen brengen. Deze proef is een belangrijke en noodzakelijke stap die we moeten nemen.”  

DAF-trucks in Britse proef platooning | Fleet&Mobility

DAF-trucks in Britse proef platooning

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt DAF.

Platooning wil zeggen dat trucks dicht op elkaar gaan rijden. De besturing van de volgtrucks wordt grotendeels automatisch gestuurd via een 4G- of wifi-verbinding met de voorste truck. DAF is sinds 2015 bezig met dit onderwerp, en deed in 2016 mee met de European Truck Platooning Challenge. Dat was een initiatief van het ministerie van Infrastructuur & Milieu tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. Deze zomer ontving Rijkswaterstaat 11,6 miljoen euro Europese subsidie voor een aantal grensoverschrijdende projecten rond truck platooning.

Het Britse ministerie van Transport wil nu verder bouwen op de inzichten die zijn opgedaan in Europese en Amerikaanse projecten, om onafhankelijk ervaring op te doen met platooning. De proef moet in 2018 beginnen.

Reactietijd

Platooning heeft een aantal voordelen ten opzichte van de situatie waarin elke truck door een eigen bestuurder wordt gestuurd. De korte afstand zorgt voor zo’n 10 procent brandstofbesparing. Ook wordt de ruimte op de weg beter benut, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt: de elektronica blijft voortdurend alert, in tegenstelling tot chauffeurs. Bovendien kan de automatische besturing in de volgende trucks vrijwel onmiddellijk reageren op manoeuvres van de voorste truck, of van verkeer dat bijvoorbeeld invoegt tussen het “treintje”: volgens DAF is de reactietijd van de systemen die in de proeven gebruikt worden 25 keer korter dan die van topsporters.

Overigens betekent platooning niet het einde van het beroep van vrachtwagenchauffeur, benadrukt Ron Borsboom, bestuurslid en hoofd productontwikkeling van DAF Trucks. “Elke truck heeft een bestuurder nodig in de cabine, om de besturing over te nemen op secundaire wegen en in de bebouwde kom. Truck platooning is vooral een oplossing voor lange afstanden op snelwegen. Het zorgt voor ontlasting van de chauffeur. Het verkeer wordt almaar drukker en stelt steeds hogere eisen aan chauffeurs. Platooning helpt de chauffeur om daarmee om te gaan.”

Borsboom zegt vereerd te zijn met de beslissing van het Britse ministerie om met het DAF en partners in zee te gaan. De proeven helpen het consortium aan ervaring en inzicht. “Maar laat ik duidelijk zijn: er is nog veel technische ontwikkeling nodig voor we platooning naar de markt kunnen brengen. Deze proef is een belangrijke en noodzakelijke stap die we moeten nemen.”