Taximakelaar Hallotaxi! zwaait na een maand weer af

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Taxipro.

Het blijft sappelen onder online taxidiensten: het lukt maar niet om een houdbaar businessmodel te ontwikkelen dat de consument zowel app-gemak als lage prijzen biedt. Uber rapporteerde miljardenverliezen, en ook hier te lande is nu dus weer een poging jammerlijk mislukt.

Via het platform konden gebruikers taxiritten boeken tegen zeer scherpe tarieven. Vlak voor de start noemde oprichter en investeerder Eric Pouw een richtprijs voor consumenten van een euro per kilometer. 30 cent daarvan ging naar Hallotaxi!. In ruil daarvoor beloofde het bedrijf grote volumes en een systeem dat waar mogelijk ook op de terugweg van een betaalde rit voor bezetting zou zorgen.

Eerder probeerde ook Tinker als vervoersmakelaar op te treden door taxiritten vanaf Schiphol tegen zeer scherpe tarieven aan te bieden. Dat bedrijf ging over de kop; Pouw verklaarde in juni nog tegenover Taxipro dat hij de valkuilen waar dat bedrijf in is gelopen, ging vermijden.

Uiteindelijk heeft HalloTaxi! er na 642 ritten de brui aan gegeven, meldt Taxipro. “De concurrentie is enorm. Het aantal online taxi-aanbieders groeit met de dag”, zegt Pouw tegen dat medium. Voor de lancering draaide het platform al enige tijd zo’n vijf ritten per dag. In totaal zouden er tienduizenden euro’s meer verloren zijn dan voorzien.

“De prijzenslag is begonnen”, zegt Pouw. “Dat is zeker niet in het belang van de taxibedrijven. We zijn van mening dat een kilometervergoeding van 85 cent de norm zou moeten zijn. Dat is het bedrag dat wij de laatste weken aan onze partners hebben betaald, terwijl wij begonnen zijn met 65 cent de kilometer. Dit online businessmodel is niet houdbaar.” Volgens Pouw zijn alle bedrijven netjes betaald.

Taximakelaar Hallotaxi! zwaait na een maand weer af | Fleet&Mobility

Taximakelaar Hallotaxi! zwaait na een maand weer af

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Taxipro.

Het blijft sappelen onder online taxidiensten: het lukt maar niet om een houdbaar businessmodel te ontwikkelen dat de consument zowel app-gemak als lage prijzen biedt. Uber rapporteerde miljardenverliezen, en ook hier te lande is nu dus weer een poging jammerlijk mislukt.

Via het platform konden gebruikers taxiritten boeken tegen zeer scherpe tarieven. Vlak voor de start noemde oprichter en investeerder Eric Pouw een richtprijs voor consumenten van een euro per kilometer. 30 cent daarvan ging naar Hallotaxi!. In ruil daarvoor beloofde het bedrijf grote volumes en een systeem dat waar mogelijk ook op de terugweg van een betaalde rit voor bezetting zou zorgen.

Eerder probeerde ook Tinker als vervoersmakelaar op te treden door taxiritten vanaf Schiphol tegen zeer scherpe tarieven aan te bieden. Dat bedrijf ging over de kop; Pouw verklaarde in juni nog tegenover Taxipro dat hij de valkuilen waar dat bedrijf in is gelopen, ging vermijden.

Uiteindelijk heeft HalloTaxi! er na 642 ritten de brui aan gegeven, meldt Taxipro. “De concurrentie is enorm. Het aantal online taxi-aanbieders groeit met de dag”, zegt Pouw tegen dat medium. Voor de lancering draaide het platform al enige tijd zo’n vijf ritten per dag. In totaal zouden er tienduizenden euro’s meer verloren zijn dan voorzien.

“De prijzenslag is begonnen”, zegt Pouw. “Dat is zeker niet in het belang van de taxibedrijven. We zijn van mening dat een kilometervergoeding van 85 cent de norm zou moeten zijn. Dat is het bedrag dat wij de laatste weken aan onze partners hebben betaald, terwijl wij begonnen zijn met 65 cent de kilometer. Dit online businessmodel is niet houdbaar.” Volgens Pouw zijn alle bedrijven netjes betaald.