‘Nederland meest ontvankelijk voor zelfrijdend vervoer’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat concludeert adviesbureau Roland Berger in de tweede editie van zijn Automotive Disruption Radar.

Roland Berger brengt eens per kwartaal in kaart hoe het staat met de kansen op disruptie in automotive en mobiliteit in elf landen. Ook in de vorige editie, in april, scoorde Nederland hoog. Ons land presteert het best waar het aankomt op de factoren laadinfrastructuur, interesse bij consumenten, digitalisering en ontvankelijke overheid.

China, Zuid-Korea en Singapore zijn ten opzichte van de vorige editie opgestoomd naar de hogere regionen van de ranking, met name wegens toenemende interesse van consumenten, nieuwe technologie en aangepaste wetgeving. De overheid van Singapore stimuleert proeven met autonome mobiliteitsconcepten. Onder meer het Amerikaanse Nutonomy test er een vloot zelfrijdende auto’s.

Schade

Volgens René Seyger, partner bij het Amsterdamse kantoor van het van oorsprong Duitse bedrijf, profiteert Nederland van het ontbreken van een auto-industrie, zoals bijvoorbeeld in Duitsland.  Daar zijn ze momenteel vooral druk met het beperken van de schade aan de auto-industrie na het recente dieselschandaal. Dat remt de transitie tijdelijk enorm. Een gemiste kans,” aldus Seyger. 

Onlangs stelde het Duitse economische onderzoeksbureau IWK nog vast, dat de Duitse automakers en toeleveranciers wereldwijd verreweg de meeste patenten rondom autonoom rijden hebben geregistreerd.

Oplaadnetwerk

Roland Berger ondervroeg 11 duizend mensen in elf landen: China, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, India, Italië, Japan, Singapore, Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Nederland. Ruim een derde van de ondervraagden kan zich voorstellen dat zijn volgende auto elektrisch zal zijn. In Azië ligt dat aandeel met 50 procent beduidend hoger dan in West-Europa (30%) en de VS (15%).

Seyger verwacht dat de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Nederland de komende tijd nog fors zullen stijgen. “Vergeleken met veel andere landen uit het onderzoek hebben we een uitstekend oplaadnetwerk. Het ontbreken van die oplaadstructuur is voor veel consumenten een belangrijke reden om geen elektrische auto te willen.” ING kwam enkele maanden geleden tot een vergelijkbare conclusie: 20 procent van de consumenten vreest een tekort aan laadinfrastructuur, 40 procent noemt de hoge prijs als obstakel.

Overigens ontwaart Seyger met name in China een enorme drang om meters te maken met zelfrijdende auto’s. Wet- en regelgeving wordt aangepast, testcircuits geopend en de eerste goedkeuringen van autonome voertuigen staan op stapel. “Als Duitsland, Nederland en andere Europese landen mee willen blijven spelen, moeten ministeries en lokale wetgevers snel nieuwe verkeers- en mobiliteitsconcepten gaan ondersteunen. Dat begint met het opzetten van internationale consortia die voortvarend werken aan autonoom rijden. Ons land is compact, en daarmee een ideale proeftuin voor een dergelijk consortium,” zegt Seyger.

Dit jaar werden in Delft en Brabant de fundamenten voor dergelijke consortia gelegd.

‘Nederland meest ontvankelijk voor zelfrijdend vervoer’ | Fleet&Mobility

‘Nederland meest ontvankelijk voor zelfrijdend vervoer’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat concludeert adviesbureau Roland Berger in de tweede editie van zijn Automotive Disruption Radar.

Roland Berger brengt eens per kwartaal in kaart hoe het staat met de kansen op disruptie in automotive en mobiliteit in elf landen. Ook in de vorige editie, in april, scoorde Nederland hoog. Ons land presteert het best waar het aankomt op de factoren laadinfrastructuur, interesse bij consumenten, digitalisering en ontvankelijke overheid.

China, Zuid-Korea en Singapore zijn ten opzichte van de vorige editie opgestoomd naar de hogere regionen van de ranking, met name wegens toenemende interesse van consumenten, nieuwe technologie en aangepaste wetgeving. De overheid van Singapore stimuleert proeven met autonome mobiliteitsconcepten. Onder meer het Amerikaanse Nutonomy test er een vloot zelfrijdende auto’s.

Schade

Volgens René Seyger, partner bij het Amsterdamse kantoor van het van oorsprong Duitse bedrijf, profiteert Nederland van het ontbreken van een auto-industrie, zoals bijvoorbeeld in Duitsland.  Daar zijn ze momenteel vooral druk met het beperken van de schade aan de auto-industrie na het recente dieselschandaal. Dat remt de transitie tijdelijk enorm. Een gemiste kans,” aldus Seyger. 

Onlangs stelde het Duitse economische onderzoeksbureau IWK nog vast, dat de Duitse automakers en toeleveranciers wereldwijd verreweg de meeste patenten rondom autonoom rijden hebben geregistreerd.

Oplaadnetwerk

Roland Berger ondervroeg 11 duizend mensen in elf landen: China, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, India, Italië, Japan, Singapore, Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Nederland. Ruim een derde van de ondervraagden kan zich voorstellen dat zijn volgende auto elektrisch zal zijn. In Azië ligt dat aandeel met 50 procent beduidend hoger dan in West-Europa (30%) en de VS (15%).

Seyger verwacht dat de verkoopcijfers van elektrische auto’s in Nederland de komende tijd nog fors zullen stijgen. “Vergeleken met veel andere landen uit het onderzoek hebben we een uitstekend oplaadnetwerk. Het ontbreken van die oplaadstructuur is voor veel consumenten een belangrijke reden om geen elektrische auto te willen.” ING kwam enkele maanden geleden tot een vergelijkbare conclusie: 20 procent van de consumenten vreest een tekort aan laadinfrastructuur, 40 procent noemt de hoge prijs als obstakel.

Overigens ontwaart Seyger met name in China een enorme drang om meters te maken met zelfrijdende auto’s. Wet- en regelgeving wordt aangepast, testcircuits geopend en de eerste goedkeuringen van autonome voertuigen staan op stapel. “Als Duitsland, Nederland en andere Europese landen mee willen blijven spelen, moeten ministeries en lokale wetgevers snel nieuwe verkeers- en mobiliteitsconcepten gaan ondersteunen. Dat begint met het opzetten van internationale consortia die voortvarend werken aan autonoom rijden. Ons land is compact, en daarmee een ideale proeftuin voor een dergelijk consortium,” zegt Seyger.

Dit jaar werden in Delft en Brabant de fundamenten voor dergelijke consortia gelegd.