PSA gaat autonoom op autoroute

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Automotive News Europe.

PSA, bouwer van onder meer Peugeot, werkt samen met het van oorsprong Hongaarse AImotive. Dat werd opgericht in 2015 en heeft inmiddels kantoren in Mountain view, Californië – thuisbasis van Google en Waymo – en Helsinki, Finland. In Singapore rijden autonome Peugeots rond met software van het Amerikaanse Nutonomy.

Beide bedrijven werken aan zelfrijdende auto’s met niveau 4 autonomie: onder bepaalde omstandigheden rijdt de auto zonder dat daar mensen bij betrokken zijn. De bestuurder hoeft dus niet eens meer op de weg te letten. De omstandigheid waarin de volledige autonomie in deze proeven wordt getest is het rijden op de Franse snelwegen, met snelheden tot 129 km/u. De auto voert alle handelingen uit die daarbij horen, zoals het wisselen van rijbaan, adaptive cruise control en het vermijden van aanrijdingen. Ook zal het wisselen van menselijke en geautomatiseerde besturing worden getest.

Volgens Automotive News Europe is niet bekend wanneer de proeven beginnen en hoeveel auto’s er gaan rijden.

PSA gaat autonoom op autoroute | Fleet&Mobility

PSA gaat autonoom op autoroute

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Automotive News Europe.

PSA, bouwer van onder meer Peugeot, werkt samen met het van oorsprong Hongaarse AImotive. Dat werd opgericht in 2015 en heeft inmiddels kantoren in Mountain view, Californië – thuisbasis van Google en Waymo – en Helsinki, Finland. In Singapore rijden autonome Peugeots rond met software van het Amerikaanse Nutonomy.

Beide bedrijven werken aan zelfrijdende auto’s met niveau 4 autonomie: onder bepaalde omstandigheden rijdt de auto zonder dat daar mensen bij betrokken zijn. De bestuurder hoeft dus niet eens meer op de weg te letten. De omstandigheid waarin de volledige autonomie in deze proeven wordt getest is het rijden op de Franse snelwegen, met snelheden tot 129 km/u. De auto voert alle handelingen uit die daarbij horen, zoals het wisselen van rijbaan, adaptive cruise control en het vermijden van aanrijdingen. Ook zal het wisselen van menselijke en geautomatiseerde besturing worden getest.

Volgens Automotive News Europe is niet bekend wanneer de proeven beginnen en hoeveel auto’s er gaan rijden.