Uberpop blijft verboden

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat oordeelt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Sinds de lancering in juni 2014 werd Uberpop verweten dat het willens en wetens de wet zou overtreden. In november 2014 kreeg Uber een boete omdat opsporingsambtenaren geconstateerd hadden dat vier chauffeurs de wet overtraden en dat Uber daarin ‘medepleger’ was. Voor de voorzieningenrechter van het CBb vroeg Uber een tijdelijke uitzondering op de wet, in afwachting van aanpassing daarvan, maar dat verzoek werd afgewezen. In 2015 werd de wet ook daadwerkelijk aangepast, maar Uberpop bleef verboden.

Volgens het CBp leveren chauffeurs die voor Uberpop werken taxidiensten. En daarvoor is een taxivergunning verplicht. Uber stelde dat het ging om carpooldiensten, maar daar is het CBp het ook in tweede aanleg niet mee eens.

Dwangsommen

Uberpop bleef nog tot eind 2015 actief in Nederland. Er werden verschillende dwangsommen opgelegd, in totaal voor 360 duizend euro. Het CBb houdt die in stand. Dwangsommen die verbeurd waren verklaard voor Uber X, de Uber-dienst waarmee gebruikers een rit met een auto met blauwe platen kunnen boeken, vernietigde het CBb: Uber X voldoet wel aan de wet. Het ging om een totaal van 650 duizend euro aan dwangsommen.

Uber had het CBb verzocht om de uitspraak van het Europees Hof van Justitie af te wachten inzake de vraag of Uber gezien wordt als leverancier van taxidiensten, zoals een groep Spaanse taxichauffeurs beweert, of als leverancier van gemengde diensten, zoals Uber zichzelf graag presenteert. In dat tweede geval zou Uber namelijk niet vallen onder lokale taxiwetten. Het CBb wees het verzoek echter af.

Er is geen beroep mogelijk tegen de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Uberpop blijft verboden | Fleet&Mobility

Uberpop blijft verboden

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat oordeelt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Sinds de lancering in juni 2014 werd Uberpop verweten dat het willens en wetens de wet zou overtreden. In november 2014 kreeg Uber een boete omdat opsporingsambtenaren geconstateerd hadden dat vier chauffeurs de wet overtraden en dat Uber daarin ‘medepleger’ was. Voor de voorzieningenrechter van het CBb vroeg Uber een tijdelijke uitzondering op de wet, in afwachting van aanpassing daarvan, maar dat verzoek werd afgewezen. In 2015 werd de wet ook daadwerkelijk aangepast, maar Uberpop bleef verboden.

Volgens het CBp leveren chauffeurs die voor Uberpop werken taxidiensten. En daarvoor is een taxivergunning verplicht. Uber stelde dat het ging om carpooldiensten, maar daar is het CBp het ook in tweede aanleg niet mee eens.

Dwangsommen

Uberpop bleef nog tot eind 2015 actief in Nederland. Er werden verschillende dwangsommen opgelegd, in totaal voor 360 duizend euro. Het CBb houdt die in stand. Dwangsommen die verbeurd waren verklaard voor Uber X, de Uber-dienst waarmee gebruikers een rit met een auto met blauwe platen kunnen boeken, vernietigde het CBb: Uber X voldoet wel aan de wet. Het ging om een totaal van 650 duizend euro aan dwangsommen.

Uber had het CBb verzocht om de uitspraak van het Europees Hof van Justitie af te wachten inzake de vraag of Uber gezien wordt als leverancier van taxidiensten, zoals een groep Spaanse taxichauffeurs beweert, of als leverancier van gemengde diensten, zoals Uber zichzelf graag presenteert. In dat tweede geval zou Uber namelijk niet vallen onder lokale taxiwetten. Het CBb wees het verzoek echter af.

Er is geen beroep mogelijk tegen de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven.