Nederlandse Streetscooter-partners overvallen door beëindiging productie
Bluekens EV en Alphabet, de Nederlandse importeur en leasepartner van Streetscooter, zijn overvallen door het nieuws dat de productie van het voertuig stopt. Dat bevestigen beide aan Fleet&Mobility.
Gisteren meldde Duitse media dat DHL stopt met de productie van het elektrische bestelvoertuig. Aandeelhouder Deutsche Post zou geen brood meer zien in de productie van het voertuig, dat in Nederland onder meer wordt ingezet door Post NL en Jumbo. Gesprekken met Ford en Volkswagen liepen op niets uit. In een statement meldt DHL zich te richten op het servicen van de rijdende vloot. “We hebben altijd gezegd geen fabrikant te willen zijn. Het opschalen van de activiteiten zonder de juiste partners is voor ons geen optie”, aldus DHL, dat meldt tussen de 300 en 400 miljoen euro af te schrijven op de Streetscooter-activiteiten.
In een reactie meldt Alphabet, dat in 2017 de voertuigen naar Nederland haalde en nog steeds voertuigen in de leasevloot heeft, volledig verrast te zijn door het besluit. “We vinden het erg jammer”, zegt woordvoerder Simon Corsèl. “Er is geen alternatief voor de Streetscooter. Wij hopen dat er uiteindelijk toch een partij is die de auto gaat produceren.”
Louwman was de eerste importeur van het merk en sinds december vorig jaar was dat Bleukens EV. Ook daar is men verrast, maar het bedrijf wil niet inhoudelijk reageren. Het heeft officieel nog niets gehoord en wacht derhalve eerst berichtgeving van DHL af.
Er rijden in Nederland ruim 400 Streetscooters. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Dat betreft 40 uitvoeringen van de B14 Post en 365 Streetscooters Work. In Europa zouden er rond de 15 duizend Streetscooters rijden.