Helft werkgevers heeft regels voor smartphonegebruik achter het stuur

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Smartphone moeilijk te weerstaan tijdens het rijden. (Foto: VNA)

VVN en VNA werken met elkaar samen om afleiding door de smartphone onder het autorijden te bestrijden. Gezamenlijk deden de organisaties onderzoek onder ruim duizend bezitters van leaseauto’s naar het gebruik van smartphones tijdens het rijden. Daaruit blijkt dat ruim de helft van de werknemers instructies van zijn werkgever heeft voor het gebruik van de smartphone achter het stuur. 28 Procent van de bedrijven biedt daarbij hulp aan. Ook blijkt uit het onderzoek dat het bij 35 procent van de bedrijven normaal is dat je binnen een half uur reageert op een bericht van een collega.

“Een derde van de berijders geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Wat mij betreft moeten we heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer, specifiek het gebruik van de smartphone”, aldus Renate Hemerik, directeur VNA.

Helemaal niet bellen

VVN wil nog een stap verder en pleit ervoor om zo min mogelijk of helemaal niet meer handsfree te bellen tijdens het autorijden. Als gevolg van het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden, vallen er jaarlijks tientallen doden en enkele gewonden. “Tien procent van de bedrijven staat zelfs het bij de wet verboden handheld bellen toe. Ook vinden werkgevers het in ruim 10 procent van de gevallen normaal dat werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het autorijden. Daar is nog een wereld te winnen”, aldus VVN-directeur Alphons Knuppel, die ook refereert aan de onlangs gelanceerde campagne Mono.

Helft werkgevers heeft regels voor smartphonegebruik achter het stuur | Fleet&Mobility

Helft werkgevers heeft regels voor smartphonegebruik achter het stuur

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Smartphone moeilijk te weerstaan tijdens het rijden. (Foto: VNA)

VVN en VNA werken met elkaar samen om afleiding door de smartphone onder het autorijden te bestrijden. Gezamenlijk deden de organisaties onderzoek onder ruim duizend bezitters van leaseauto’s naar het gebruik van smartphones tijdens het rijden. Daaruit blijkt dat ruim de helft van de werknemers instructies van zijn werkgever heeft voor het gebruik van de smartphone achter het stuur. 28 Procent van de bedrijven biedt daarbij hulp aan. Ook blijkt uit het onderzoek dat het bij 35 procent van de bedrijven normaal is dat je binnen een half uur reageert op een bericht van een collega.

“Een derde van de berijders geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Wat mij betreft moeten we heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer, specifiek het gebruik van de smartphone”, aldus Renate Hemerik, directeur VNA.

Helemaal niet bellen

VVN wil nog een stap verder en pleit ervoor om zo min mogelijk of helemaal niet meer handsfree te bellen tijdens het autorijden. Als gevolg van het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden, vallen er jaarlijks tientallen doden en enkele gewonden. “Tien procent van de bedrijven staat zelfs het bij de wet verboden handheld bellen toe. Ook vinden werkgevers het in ruim 10 procent van de gevallen normaal dat werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het autorijden. Daar is nog een wereld te winnen”, aldus VVN-directeur Alphons Knuppel, die ook refereert aan de onlangs gelanceerde campagne Mono.