Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Anti-smartphone campagne: Appen en rijden gaan niet samen

Mono staat in de campagne voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. (Foto: Shutterstock)

Op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is de bewustwordingscampagne Mono gestart die meerdere jaren gaat lopen. “Slingerende fietsers, bijna botsingen of echte ongelukken. Appen in het verkeer is gevaarlijk.”

Samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Teamalert, Nederland ICT en provincies is de grootschalige campagne Mono gelanceerd. Mono staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.

Dronken bestuurders

“Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders”, stelt de minister. “Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet.”In de politiek is er veel animo voor om appen achter het stuur net zo zwaar te straffen als rijden onder invloed.

Eén op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Eén op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne Mono geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Anti-smartphone campagne: Appen en rijden gaan niet samen | Fleet&Mobility

Anti-smartphone campagne: Appen en rijden gaan niet samen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Mono staat in de campagne voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. (Foto: Shutterstock)

Samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Teamalert, Nederland ICT en provincies is de grootschalige campagne Mono gelanceerd. Mono staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.

Dronken bestuurders

“Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders”, stelt de minister. “Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet.”In de politiek is er veel animo voor om appen achter het stuur net zo zwaar te straffen als rijden onder invloed.

Eén op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Eén op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. De nieuwe campagne Mono geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is.