Vragen over leasing | Duurzaamheid

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Als we aan het einde van de levenscyclus kijken welk percentage van een auto kan worden gerecycled, is dat echt wel indrukwekkend. Die schommelt nu al wel tussen de 95 en 98 procent. De gemiddelde leeftijd van een auto die gedemonteerd wordt is 17 jaar. En dat wordt steeds een beetje ouder. Is dat nu duurzaam of juist niet?
Dus de auto’s gaan langer mee, wat ook minder noodzakelijke vervangingen betekent, dus minder productie van nieuwe auto’s waar veel grondstoffen voor worden gebruikt. Die grondstoffen worden nog steeds voor een belangrijk deel onttrokken aan moeder aarde.

Verplaatsingen

Denk aan bijvoorbeeld het delven van het zeer schaarse lithium voor de productie van de accu’s. Overigens niet alleen voor auto’s, ik denk dat we in het thuisgebruik daar in de komende jaren ook naar toe gaan, om onze zelf opgewekte stroom zelf te gebruiken op het tijdstip dat het ons goed uitkomt.
Wat ook immens duurzaam is, is het feit dat we minder verplaatsingen hebben. Volgens mij is dat het effectiefste middel om duurzaam bezig te zijn. Met minder gebruik, kunnen we langer met onze geproduceerde koetsen doen, en is de relatieve vervuiling per kilometer opeens minder relevant omdat de absolute vervuiling direct afhankelijk is van het gebruik.

Impact

Dus ja, we zijn duurzaam bezig op dit moment, niet per se vanwege de bewuste (of fiscaal gestimuleerde) lokaal minder milieubelastende voertuigen, maar omdat we minder rijden. Waardoor we langer met een auto kunnen doen, en daarmee dus minder nieuw blik nodig hebben. De economische impact op dit alles is op dit moment natuurlijk niet echt goed in te schatten, maar ergens gaat dit verhaal wel knellen.
Duurzaamheid biedt kansen, maar is ook een nagel aan de doodskist van de business. Niet in de laatste plaats omdat de onderhoudsbehoefte van het nieuwe wagenpark echt veel minder gaat worden, maar het sterk afnemende gebruik van het oudere wagenpark (wel duurzaam) echt een aderlating zal zijn in de autobranche.

Het bewust verduurzamen (nieuwe technieken) en het toevallig ontstane duurzame (minder gebruik), geeft een “levensbedreigende” situatie in de branche. Ik denk dat er echt nog klappen gaan vallen, en niet alleen in de strijd tussen het OEM kanaal en de universele ketens. Maar vooral vanwege het wegvallen van de omzet.

Vragen over leasing | Duurzaamheid | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Duurzaamheid

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Als we aan het einde van de levenscyclus kijken welk percentage van een auto kan worden gerecycled, is dat echt wel indrukwekkend. Die schommelt nu al wel tussen de 95 en 98 procent. De gemiddelde leeftijd van een auto die gedemonteerd wordt is 17 jaar. En dat wordt steeds een beetje ouder. Is dat nu duurzaam of juist niet?
Dus de auto’s gaan langer mee, wat ook minder noodzakelijke vervangingen betekent, dus minder productie van nieuwe auto’s waar veel grondstoffen voor worden gebruikt. Die grondstoffen worden nog steeds voor een belangrijk deel onttrokken aan moeder aarde.

Verplaatsingen

Denk aan bijvoorbeeld het delven van het zeer schaarse lithium voor de productie van de accu’s. Overigens niet alleen voor auto’s, ik denk dat we in het thuisgebruik daar in de komende jaren ook naar toe gaan, om onze zelf opgewekte stroom zelf te gebruiken op het tijdstip dat het ons goed uitkomt.
Wat ook immens duurzaam is, is het feit dat we minder verplaatsingen hebben. Volgens mij is dat het effectiefste middel om duurzaam bezig te zijn. Met minder gebruik, kunnen we langer met onze geproduceerde koetsen doen, en is de relatieve vervuiling per kilometer opeens minder relevant omdat de absolute vervuiling direct afhankelijk is van het gebruik.

Impact

Dus ja, we zijn duurzaam bezig op dit moment, niet per se vanwege de bewuste (of fiscaal gestimuleerde) lokaal minder milieubelastende voertuigen, maar omdat we minder rijden. Waardoor we langer met een auto kunnen doen, en daarmee dus minder nieuw blik nodig hebben. De economische impact op dit alles is op dit moment natuurlijk niet echt goed in te schatten, maar ergens gaat dit verhaal wel knellen.
Duurzaamheid biedt kansen, maar is ook een nagel aan de doodskist van de business. Niet in de laatste plaats omdat de onderhoudsbehoefte van het nieuwe wagenpark echt veel minder gaat worden, maar het sterk afnemende gebruik van het oudere wagenpark (wel duurzaam) echt een aderlating zal zijn in de autobranche.

Het bewust verduurzamen (nieuwe technieken) en het toevallig ontstane duurzame (minder gebruik), geeft een “levensbedreigende” situatie in de branche. Ik denk dat er echt nog klappen gaan vallen, en niet alleen in de strijd tussen het OEM kanaal en de universele ketens. Maar vooral vanwege het wegvallen van de omzet.