Verzekeringstechbedrijf Zego betreedt Nederlandse markt met pay-as-you-drive-concept

Verzekeringstechnologiebedrijf Zego betreedt de Nederlandse markt met een pay-as-you-drive-concept: premies die aangepast worden aan het rijgedrag van de bestuurder. Dat meldt Zego.
Wagenparkbeheerders krijgen van het Britse bedrijf inzage in een geautomatiseerd wagenparkportaal dat gebruik maakt van wagenparktelematica. Zodoende wordt het rijgedrag van bestuurders inzichtelijk en kan er gestuurd worden op verbetering.
Volgens het verzekeringstechnologiebedrijf kunnen wagenparkbeheerders tot 20 procent besparen op premies door risicobeheer. Daarnaast is er besparing van 40 procent op de administratietijd. Los van de besparingen zorgt een verandering van rijgedrag, zo stelt de onderneming, voor het verlagen van de brandstofkosten en uitstoot.
Inzicht
Sander Kernkamp, algemeen directeur Zego Nederland, stelt dat het wagenparkportaal van de verzekeraar informatie levert aan wagenparkbeheerders. “Het biedt inzicht in het rijgedrag zodat chauffeurs advies krijgen hoe ze beter kunnen rijden. Veiliger rijden leidt tot minder ongelukken en dus een lagere verzekeringspremie. Hierdoor kunnen wagenparkeigenaren het stuur weer in handen nemen om hun wagenpark efficiënter te beheren.’’
Het belonen van veilig rijgedrag gebeurt al langer, zo maken verzekeraar FBTO en wielrijdersorganisatie ANWB ook gebruik van dit concept.