Minister: Snelheidsbegrenzer grijpt niet in

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Europees Parlement besloot onlangs dat nieuwe auto’s over twee jaar uitgerust moeten worden met een snelheidsbegrenzer die ingrijpt als berijders te hard rijden. Zodoende moeten bestuurders zich beter bewust worden van de toegestane maximumsnelheid en het overschrijden daarvan. De regelgeving is in lijn met een eerder besluit van Brussel, zo zijn vanaf mei dit jaar 30 rijhulpsystemen verplicht in alle nieuwe auto’s.

Kamerlid Pouw-Verweij van JA21 wilde daarom weten in welke mate er ingegrepen gaat worden door de zogenoemde snelheidsbegrenzer. Volgens minister Harbers krijgen automobilisten een visueel en/of geluidssignaal van ISA, maar blijven zij te allen tijde de regie houden over de snelheid.

Of de snelheidsbegrenzer goed werkt, is onder meer afhankelijk van de registratie van verkeersborden en/of juiste data in navigatiesystemen, stelt Harbers. “Samen met de industrie is als voorwaarde gesteld dat ISA voor ten minste 90 procent van de tijd de juiste limiet moet hanteren. Het is aan de industrie om te bepalen of zij dit realiseert met camera’s en softwarematige bordenherkenning, een digitale snelhedenkaart of een combinatie daarvan.”

ISA gaat volgens Harbers geen data verzamelen voor andere doeleinden. Ook is het niet de bedoeling dat berijders beboet worden via data verzameld door het systeem.

Minister: Snelheidsbegrenzer grijpt niet in | Fleet&Mobility

Minister: Snelheidsbegrenzer grijpt niet in

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Europees Parlement besloot onlangs dat nieuwe auto’s over twee jaar uitgerust moeten worden met een snelheidsbegrenzer die ingrijpt als berijders te hard rijden. Zodoende moeten bestuurders zich beter bewust worden van de toegestane maximumsnelheid en het overschrijden daarvan. De regelgeving is in lijn met een eerder besluit van Brussel, zo zijn vanaf mei dit jaar 30 rijhulpsystemen verplicht in alle nieuwe auto’s.

Kamerlid Pouw-Verweij van JA21 wilde daarom weten in welke mate er ingegrepen gaat worden door de zogenoemde snelheidsbegrenzer. Volgens minister Harbers krijgen automobilisten een visueel en/of geluidssignaal van ISA, maar blijven zij te allen tijde de regie houden over de snelheid.

Of de snelheidsbegrenzer goed werkt, is onder meer afhankelijk van de registratie van verkeersborden en/of juiste data in navigatiesystemen, stelt Harbers. “Samen met de industrie is als voorwaarde gesteld dat ISA voor ten minste 90 procent van de tijd de juiste limiet moet hanteren. Het is aan de industrie om te bepalen of zij dit realiseert met camera’s en softwarematige bordenherkenning, een digitale snelhedenkaart of een combinatie daarvan.”

ISA gaat volgens Harbers geen data verzamelen voor andere doeleinden. Ook is het niet de bedoeling dat berijders beboet worden via data verzameld door het systeem.