Hoofdredactioneel | Realisme

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het bedrijf verwacht flinke groei, maar is ook realistisch: het is op lange termijn natuurlijk de vraag of ze zelf van die groei gaan profiteren, of voorbij worden gesjeesd door een grote onderdelenspeler die het elektrische licht ziet. Of die ­traditionele leveranciers de slag op tijd gaan maken is afwachten. In de verkoop van nieuwe auto’s komen de ‘oude’ autobouwers nog bij lange na niet aan de verkoopaantallen van Tesla (de inschatting van de autobouwers over de EV-verkoop in Nederland in 2020 ligt tussen de 5 en 20 procent). En nu Tesla zelfs een bescheiden winst heeft geboekt, zien analisten een reële mogelijkheid dat dit merk een belangrijke speler blijft. De trip naar Mennekes was mede georganiseerd door Emodz, een adviesbureau in duurzame mobiliteit dat onder andere autofabrikanten helpt verdienmodellen te ontwikkelen op het snijvlak van EV, mobility as a service en de energietransitie in huis. De komende jaren lijkt er een verschuiving op te treden waarin diverse markten in elkaar schuiven: de energieleveranciers, autofabrikanten en oliemaatschappijen willen via die EV directer contact met de klant. Hoeveel elektrische auto’s kan het elektriciteitsnet aan? Als er al voldoende stroom kan worden gewonnen op een duurzame manier. Zolang dat realisme door duurzaamheidspredikers niet wordt verward met cynisme, worden er juist dankzij de combinatie van zakelijk realisme en ideologie ongetwijfeld grote stappen gezet in de transitie naar duurzame energie.