Grijs nieuws | Alcomotive nieuwe importeur Maxus
Eerder deed SAIC Mobility Europe dit zelf. “Met beperkt succes”, aldus Claes. Volgens hem zijn de contracten in april getekend en is men nu bezig met de organisatie: “Dat moet met de nodige zorg gebeuren, want Nederlanders zijn kritisch.” Claes verwacht dat eind oktober alles rond is. Maxomotive importeerde Maxus, waaronder de elektrisch aangedreven EV80, al voor België en Luxemburg en sinds kort ook voor Zwitserland.
Nieuwe generatie Bott Vario
Bedrijfswageninrichter Bott brengt de derde generatie van het Vario-systeem op de markt. Het is 15 procent lichter dan zijn voorganger, maar biedt volgens de fabrikant evenveel veiligheid bij een botsing. ‘Bovendien kunnen monteurs er tot 20 procent efficiënter mee werken dan zonder onze bedrijfswageninrichting’, meldt Bott. Centraal staat de verbinding tussen auto en karwei, waarbij het Vario-systeem het mogelijk maakt om ter plekke een mobiele werkplaats op te zetten. Belangrijk in dit verband is het vernieuwde modulaire opbergsysteem Systainer³. Bott heeft dit ontwikkeld in samenwerking met Tanos, de fabrikant van de koppelbare kunststof koffers, en Festool, dat hoogwaardige machines voor houtbewerking levert. Bott wil van Systainer3 een universeel opbergsysteem maken. Die missie lijkt te slagen: tot nu toe hebben al zo’n honderd bedrijven het omarmd, waaronder ABB, Makita, Siemens, Metabo, Abus, Berner, Grohe, Sika, 3M en C2Medical.
Een nieuwe app van Bott maakt het mogelijk om, al dan niet met een barcodescanner, op locatie onderdelen, gereedschappen en verbruiksmaterialen te bestellen. Nieuw is verder het C-Lash spanriemsysteem voor rekken en de bovenste opbergbakken. Aanbrengen gaat snel, losmaken kan met één hand. De bevestigingspunten zijn geïntegreerd in de horizontale en verticale profielen van de systeemcomponenten.
VW T6.1 met meer digitale functies
In afwachting van de zevende generatie Transporter heeft Volkswagen de T6 nog een flinke opfrisbeurt gegeven. Het meeste daarvan is onderhuids terug te vinden en in de cabine. Daarnaast heeft VW het front aangepast aan de familie-look van de overige Volkswagen-modellen.
Opvallend is het ontbreken van benzinemotoren op de nieuwe bestellijst. Daar is te weinig vraag naar, aldus het hoofd van VW’s product marketing T-series, André Bertelsmeier. Wat rest zijn drie 2,0-liter turbodiesels (van 90, 110 en 150 pk) en een 2.0 bi-turbo van 199 pk. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard; voor de 150 pk-motor is ook een zeventraps automaat met dubbele koppeling beschikbaar. Daarnaast levert VW via retrofitter ABT een e-uitvoering van de Transporter 6.1 met 82 kW elektromotor (112 pk). Tot de overige innovaties behoren H7 en ledkoplampen, een nieuw stuur en dashboard met verbeterd infotainmentsysteem (schermen tot 9.2 inch). Hier hoort ook WE-Connect bij, waarvan de meest uitgebreide versie – Connect Fleet – onder meer een digitaal logboek, voertuiglokalisator en een onderhoudsmanagementsysteem voor fleetowners omvat. Als optie is een 230 V-aansluiting verkrijgbaar. De prijzen van de T6.1 worden medio oktober bekendgemaakt.
Voortrekkersrol voor Opel
Binnen de PSA-groep heeft Opel de opdracht gekregen om toekomstige generaties bedrijfswagens te ontwikkelen. Hiervoor is het R&D-centrum in Rüsselsheim aangewezen. De nieuwe modellen worden dan gedeeld met de zustermerken Peugeot en Citroën, en eventuele derden zoals Toyota.
Bij de Combo (voorheen Fiat Doblò) en de Vivaro (ex-Renault Trafic/Nissan NV300) is die stap al gemaakt, bij de Movano nog niet. Deze laatste, de grootste in het programma van Opel, profiteert wel van de technische vernieuwingen die Renault en Nissan in de Master en NV400 hebben doorgevoerd.
De Combo is nu technisch identiek aan de Peugeot Partner en Citroën Berlingo wat één nadeel met zich meebrengt: met een maximaal laadvolume van 4,4 m3 en een dito laadvermogen van 934 kg is hij kleiner dan zijn voorganger, die maximaal 5,4 m3 en 1.005 kg bood. Tegenover de gestegen prijs (vanaf € 13.899; dat was € 9.995 voor de oude Combo L1H1 1.4 ecoFLEX Selection) staat onder meer een veelheid van assistentiesystemen die voor meer comfort en veiligheid zorgdragen. Nieuw op dit gebied is Surround Rear Vision, een camerasysteem dat het zicht naar achteren en in de dode hoek rechts verbetert (vanaf € 399 extra). Bij het rechtsaf slaan maakt een camera fietsers en voetgangers in de dode hoek zichtbaar voor de bestuurder. Een camera boven de achterdeuren laat op een 5-inchscherm in groothoek of normaal beeld zien wat er achter de auto gebeurt. Een andere optie is flank- en dorpelbescherming door middel van sensoren.
Met de overstap naar PSA heeft nu ook de Opel Vivaro (vanaf € 17.999) stuivertje gewisseld en nu voor het eerst leverbaar in drie lengtematen: 4,60 m, 4,95 m en 5,30 m. De laatste uitvoering kan 6,6 m3 lading bergen met een maximaal gewicht van 1.400 kg – 200 kg meer dan zijn voorganger aankon. Een elektrisch aangedreven versie van de Vivaro is voor 2020 aangekondigd.
Elektrisch door de stad rollen
Rolling the City is een nieuw initiatief van Huib Stad en Marijn Romer voor de belevering van binnensteden, te beginnen met Amsterdam. Dat moet dan gebeuren met de elektrische Regis Epic0, een Italiaans concept met veiligheidscabine en een versterkt chassis. Rolling the City heeft er een samenwerkingsverband voor opgezet met Regis Motors, wat deel uitmaakt van Mecaprom Motors en een bekende toeleverancier is van diverse grote autofabrikanten.
De Regis Epic0 is 1.520 mm breed en 3.700 mm lang bij een wielbasis van 2.450 mm. Dat maakt hem handig en wendbaar, aldus Stad en Romer. Met een open laadbak heeft hij een laadvermogen van 700 kg en een bereik tot 170 kilometer. Een gesloten laadbak of koelopbouw zijn ook mogelijk.
Na de Epic0 wil Rolling the City nog meer van dit soort voertuigen presenteren. “Onze opzet is om de congestie en vervuiling in grote steden aan te pakken met innovatieve, lichte elektrische cargo-oplossingen.” Stad en Romer mikken er mee op gemeenten, zzp’ers en het mkb, maar evengoed op grote ondernemingen die veel in stedelijke kernen onderweg zijn.