Openbaar maakt zichtbaar

Grijs beheer | Krinkels onderkent belang duurzaamheid

René René
• Laatste update:

Krinkels telt 2.500 werknemers in vijf landen. In Nederland gaat het om zo’n 800 personen. Zij richten zich op aanleg, beheer en onderhoud van de openbare ruimte, waarbij het accent op groen ligt, op water en op groen-gerelateerde infrastructuur. In Nederland heeft de onderneming veertien vestigingen. Marc Bolier (48) is sinds 2016 algemeen directeur van Krinkels BV en beheerder van een wagenpark met meer dan 300 voertuigen. Er zijn 76 auto’s op geel
kenteken van Škoda, Renault, Toyota, Peugeot, Audi en Volvo voor werknemers die meer dan 25.000 zakelijke kilometers per jaar afleggen of voor wie een auto van de zaak functie-gerelateerd is. Bolier: “Onze vestigingen zijn over heel Nederland verspreid. Sommige medewerkers rijden wel tot 80 duizend kilometer per jaar.”
krinkels 2Onder de lichte bedrijfswagens, 159 stuks in totaal, zijn Renaults Kangoo te vinden, maar het leeuwendeel is van de types Mercedes-Benz Vito en Sprinter, al dan niet met dubbele cabine. Voor het transport van materieel zoals maaimachines, multifunctionele werktuigdragers en lichte trekkers, zijn er – naast zware Sprinters met laadbak – enkele Iveco’s Daily in gebruik. De bestuurders van deze auto’s moeten over rijbewijs BE beschikken. Door een overname heeft Krinkels nog een aantal Renaults Trafic en Master in de vloot. Die worden uitgefaseerd. 

Marc Bolier

Algemeen directeur Krinkels
Aantal auto’s in beheer: 300+ 

In eigendom

Opvallend is dat de vloot geheel in eigendom is. “We hebben de financiële draagkracht om onze voertuigen zelf te exploiteren”, zegt Bolier. “Dat is toch gunstiger dan leasen.” Op de vraag of de administratieve lasten geen bezwaar vormen, zegt hij: “Krinkels kent een platte organisatie. Voor het wagenparkbeheer werk ik nauw samen met onze chef werkplaats. Jaarlijks maken we samen afspraken over het beleid. Dat werkt heel goed.” De chauffeurs zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van hun machines en beschikken over een app voor de kilometerregistratie. De bedrijfsauto’s blijven gemiddeld
tussen de vijf en zeven jaar in gebruik. Voertuigen die veel in een stedelijke omgeving rijden, leggen vanzelfsprekend minder kilometers af dan wanneer ze regionaal of zelfs landelijk worden ingezet. “Daarom wisselen ze na drie tot vier jaar van standplaats. Uiteindelijk komen we zo op vergelijkbare kilometrages voor elk voertuigtype uit.”

Speciale folie

Voor het onderhoud werkt Krinkels met r&o-contracten. Bolier sluit hiertoe raamovereenkomsten af met de importeurs; vervolgens kunnen de voertuigen bij elke dealervestiging terecht voor onderhoud en/of reparaties. Dit gebeurt op basis van het aantal kilometers en de draaiuren als een auto ook aggregaten aandrijft. Voor de banden heeft hij afspraken over outsourcing gemaakt met Euromaster.
Wat de schadelasten betreft ziet Bolier grote verschillen bij inzet in stedelijk gebieden en de ploegen die in het buitengebied werken. Hij stuurt daarom bij voorkeur oudere bedrijfsauto’s naar projecten
binnen de bebouwde kom. Bovendien zorgt Bolier bij het personeel in loondienst voor een gedegen gedragsmonitoring. “We werken samen met mobiliteitsdienstenprovider Ulu. We kunnen via een internetportal zaken zoals remmen, gasgeven en verbruik in de gaten houden. Met behulp van enkele toolboxen kunnen we onderscheid maken tussen afwijkende schades en wat er onder normaal onderhoud of reparatie valt. Elk voertuig heeft een uniek nummer en aan de hand daarvan houden we de exploitatiekosten bij, inclusief brandstof en belasting. Daar maken we dan weer trendanalyses mee. Bij afwijkingen spreken we de chauffeur aan op zijn gedrag.”
Twee keer per jaar worden er rijvaardigheidstrainingen gehouden en zuinig rijden is daar een belangrijk onderdeel van. Een andere vorm van duurzaamheid is het vergisten van bermgras tot biobrandstof, wat Krinkels in 2017 2,5 miljoen groene kilometers opleverde en een besparing van 358 ton CO2.

Heel zichtbaar

“Doordat we in de openbare ruimte werken, zijn we heel zichtbaar voor het publiek”, zegt Bolier, “Dan is het extra belangrijk om te laten zien dat we groen bezig zijn.” Vandaar ook de komst van meer personenauto’s op LPG of CNG dan wel elektrisch aangedreven, en de recente aanschaf van twee elektrische Vito bestelauto’s. In 2023 moet een derde van het totale wagenpark elektrisch zijn. Op geel kenteken zijn er daarom twee Nissans Leaf in de vloot opgenomen en verder enkele Renaults Zoe en Ionics en Kona’s van Hyundai. “Voorwaarde is dat ze betaalbaar moeten blijven, óók voor de berijders. We houden de prestaties en actieradius scherp in de gaten. Onze eerste elektrische auto’s – de Kangoo Z.E. uit 2013 – schoot daarin nog tekort, maar ik denk dat we op dat gebied de komende vijf jaar grotere stappen zullen maken dan in de afgelopen vijftien jaar.”

5 tips

1 Duurzaamheid begint bij jezelf. geef daarom het goede voorbeeld.
2 Wees niet bang om in nieuwe technieken te stappen.
3 Neem niet voetstoots aan dat voertuiglease altijd de beste optie is. 
4 Auto’s van standplaats wisselen werkt gelijkmatige veroudering in de hand. 
5 Bedrijfswagens maken je zichtbaar voor het publiek. Houd daar rekening mee. 

Geplaatst in rubriek:
Grijs beheer | Krinkels onderkent belang duurzaamheid | Fleet&Mobility
Openbaar maakt zichtbaar

Grijs beheer | Krinkels onderkent belang duurzaamheid

René René
• Laatste update:

Krinkels telt 2.500 werknemers in vijf landen. In Nederland gaat het om zo’n 800 personen. Zij richten zich op aanleg, beheer en onderhoud van de openbare ruimte, waarbij het accent op groen ligt, op water en op groen-gerelateerde infrastructuur. In Nederland heeft de onderneming veertien vestigingen. Marc Bolier (48) is sinds 2016 algemeen directeur van Krinkels BV en beheerder van een wagenpark met meer dan 300 voertuigen. Er zijn 76 auto’s op geel
kenteken van Škoda, Renault, Toyota, Peugeot, Audi en Volvo voor werknemers die meer dan 25.000 zakelijke kilometers per jaar afleggen of voor wie een auto van de zaak functie-gerelateerd is. Bolier: “Onze vestigingen zijn over heel Nederland verspreid. Sommige medewerkers rijden wel tot 80 duizend kilometer per jaar.”
krinkels 2Onder de lichte bedrijfswagens, 159 stuks in totaal, zijn Renaults Kangoo te vinden, maar het leeuwendeel is van de types Mercedes-Benz Vito en Sprinter, al dan niet met dubbele cabine. Voor het transport van materieel zoals maaimachines, multifunctionele werktuigdragers en lichte trekkers, zijn er – naast zware Sprinters met laadbak – enkele Iveco’s Daily in gebruik. De bestuurders van deze auto’s moeten over rijbewijs BE beschikken. Door een overname heeft Krinkels nog een aantal Renaults Trafic en Master in de vloot. Die worden uitgefaseerd. 

Marc Bolier

Algemeen directeur Krinkels
Aantal auto’s in beheer: 300+ 

In eigendom

Opvallend is dat de vloot geheel in eigendom is. “We hebben de financiële draagkracht om onze voertuigen zelf te exploiteren”, zegt Bolier. “Dat is toch gunstiger dan leasen.” Op de vraag of de administratieve lasten geen bezwaar vormen, zegt hij: “Krinkels kent een platte organisatie. Voor het wagenparkbeheer werk ik nauw samen met onze chef werkplaats. Jaarlijks maken we samen afspraken over het beleid. Dat werkt heel goed.” De chauffeurs zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van hun machines en beschikken over een app voor de kilometerregistratie. De bedrijfsauto’s blijven gemiddeld
tussen de vijf en zeven jaar in gebruik. Voertuigen die veel in een stedelijke omgeving rijden, leggen vanzelfsprekend minder kilometers af dan wanneer ze regionaal of zelfs landelijk worden ingezet. “Daarom wisselen ze na drie tot vier jaar van standplaats. Uiteindelijk komen we zo op vergelijkbare kilometrages voor elk voertuigtype uit.”

Speciale folie

Voor het onderhoud werkt Krinkels met r&o-contracten. Bolier sluit hiertoe raamovereenkomsten af met de importeurs; vervolgens kunnen de voertuigen bij elke dealervestiging terecht voor onderhoud en/of reparaties. Dit gebeurt op basis van het aantal kilometers en de draaiuren als een auto ook aggregaten aandrijft. Voor de banden heeft hij afspraken over outsourcing gemaakt met Euromaster.
Wat de schadelasten betreft ziet Bolier grote verschillen bij inzet in stedelijk gebieden en de ploegen die in het buitengebied werken. Hij stuurt daarom bij voorkeur oudere bedrijfsauto’s naar projecten
binnen de bebouwde kom. Bovendien zorgt Bolier bij het personeel in loondienst voor een gedegen gedragsmonitoring. “We werken samen met mobiliteitsdienstenprovider Ulu. We kunnen via een internetportal zaken zoals remmen, gasgeven en verbruik in de gaten houden. Met behulp van enkele toolboxen kunnen we onderscheid maken tussen afwijkende schades en wat er onder normaal onderhoud of reparatie valt. Elk voertuig heeft een uniek nummer en aan de hand daarvan houden we de exploitatiekosten bij, inclusief brandstof en belasting. Daar maken we dan weer trendanalyses mee. Bij afwijkingen spreken we de chauffeur aan op zijn gedrag.”
Twee keer per jaar worden er rijvaardigheidstrainingen gehouden en zuinig rijden is daar een belangrijk onderdeel van. Een andere vorm van duurzaamheid is het vergisten van bermgras tot biobrandstof, wat Krinkels in 2017 2,5 miljoen groene kilometers opleverde en een besparing van 358 ton CO2.

Heel zichtbaar

“Doordat we in de openbare ruimte werken, zijn we heel zichtbaar voor het publiek”, zegt Bolier, “Dan is het extra belangrijk om te laten zien dat we groen bezig zijn.” Vandaar ook de komst van meer personenauto’s op LPG of CNG dan wel elektrisch aangedreven, en de recente aanschaf van twee elektrische Vito bestelauto’s. In 2023 moet een derde van het totale wagenpark elektrisch zijn. Op geel kenteken zijn er daarom twee Nissans Leaf in de vloot opgenomen en verder enkele Renaults Zoe en Ionics en Kona’s van Hyundai. “Voorwaarde is dat ze betaalbaar moeten blijven, óók voor de berijders. We houden de prestaties en actieradius scherp in de gaten. Onze eerste elektrische auto’s – de Kangoo Z.E. uit 2013 – schoot daarin nog tekort, maar ik denk dat we op dat gebied de komende vijf jaar grotere stappen zullen maken dan in de afgelopen vijftien jaar.”

5 tips

1 Duurzaamheid begint bij jezelf. geef daarom het goede voorbeeld.
2 Wees niet bang om in nieuwe technieken te stappen.
3 Neem niet voetstoots aan dat voertuiglease altijd de beste optie is. 
4 Auto’s van standplaats wisselen werkt gelijkmatige veroudering in de hand. 
5 Bedrijfswagens maken je zichtbaar voor het publiek. Houd daar rekening mee. 

Geplaatst in rubriek: