Mobility Matters | Nederlanders leggen meer autokilometers af dan ooit

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De A4 bij Delft en Schiedam. (Foto: Shutterstock)

Volgens het CBS is het recordaantal kilometers vooral toe te schrijven aan de toename van het aantal auto’s op de weg. Het rijdend park was in 2018 namelijk 2,2 procent groter dan het jaar daarvoor en bedroeg 9,35 miljoen auto’s (9,15 miljoen in 2017). Het aantal auto’s dat in particulier bezit is steeg van 8,07 miljoen naar 8,21 miljoen auto’s vorig jaar.Personenauto’s op naam van een bedrijf zijn goed voor 22 procent van het totaal afgelegde aantal kilometers. Deze auto’s maakten 26,1 miljard kilometer; 4 procent meer dan in 2017. Particuliere auto’s reden 95,2 miljard kilometer, dat is 0,4 procent meer dan het jaar daarvoor.

Diesel daalt
De meeste kilometers (78,4 miljard) werden afgelegd met benzineauto’s (+2,7%), terwijl het aantal kilometers dat op diesel werd De meeste kilometers (78,4 miljard) werden afgelegd met benzineauto’s (+2,7%), terwijl het aantal kilometers dat op diesel werd verreden daalde met 2,5 procent tot 34,3 miljard kilometer. Het aantal kilometers dat volledig elektrisch werd gereden verdubbelde in vergelijking met 2017, maar dat aandeel is met 0,5 procent van het totaal nog altijd beperkt, aldus het CBS.

Bridgestone doopt Tomtom Telematics om tot Webfleet Solutions

p6 webfleet solutions22De naamswijziging van Tomtom Telematics naar Webfleet Solutions gaat op 1 oktober in. In april nam Bridgestone de telematicatak over van Tomtom. Bridgestone maakte het nieuws bekend als de volgende stap na de overname. Het Japanse bandenbedrijf ziet het als onderdeel van de transformatie van een premium bandenproducent naar een De naamswijziging van Tomtom Telematics naar Webfleet Solutions gaat op 1 oktober in. In april nam Bridgestone de telematicatak over van Tomtom. Bridgestone maakte het nieuws bekend als de volgende stap na de overname. Het Japanse bandenbedrijf ziet het als onderdeel van de transformatie van een premium bandenproducent naar een leider in mobiliteitsoplossingen. De nieuwe naam is afgeleid van de wagenparkbeheersoftware Webfleet van de telematicadivisie. De EMEA-landen van Webfleet Solutions hebben samen inmiddels meer dan 1,2 miljoen voertuigen met mobiliteitsabonnementen en wagenparkoplossingen in het bestand. Paolo Ferrari, ceo en president van Bridgestone EMEA, noemt Webfleet Solutions een powerhouse voor wagenparkbeheeroplossingen. “Samen hebben we alle mogelijkheden om voorop te lopen in deze snelgroeiende en innovatieve markt. We hebben de ambitie, de infrastructuur, de middelen, de gegevens en inzichten, en we hebben de mensen en hun kennis om dit waar te maken. Connected en autonome mobiliteit worden snel realiteit en wij kunnen daar op inspelen.”

Transavia weegt passagiers voor vertrek

p6 wegen eindhovenairport12Luchtvaartmaatschappij Transavia is op uchtvaartmaatschappij Transavia is op Eindhoven Airport een experiment gestart met het wegen van passagiers. Op 12 september zijn passagiers van vijf vluchten voor het boarden gevraagd op de weegschaal te stappen. Het experiment is niet bedoeld om zwaardere mensen meer te laten betalen voor een vlucht. De budgetmaatschappij onderzoekt of er door een exactere bepaling van het gewicht op kerosine kan worden bespaard. Passagiers werden overigens niet verplicht om op de weegschaal te stappen. Transavia is afgelopen zomer een samenwerking gestart met alumni van de TU Delft en de UvA om verder te verduurzamen.

NS test nieuwe in- en uitcheckzone voor fietsen

p7 ns ovfiets22De NS test in Breda en Harderwijk een nieuwe in- en uitcheckzone waarbij De NS test in Breda en Harderwijk een nieuwe in- en uitcheckzone waarbij fietsers niet meer langs een medewerker hoeven. Ze krijgen een tag op hun fiets waarmee ze door een zogenoemde fietslaan lopen. Als de test slaagt, zet de NS deze techniek landelijk in.
Tijdens de spits ontstaan er wel eens in- en uitcheckfiles omdat iedere fiets handmatig door een medewerker moet worden in- of uitgecheckt. Die wachttijd kan net het verschil maken tussen wel of niet je trein halen. Wie mee wil werken aan de test kan door een servicemedewerker in de stalling gratis een tag op het voorframe van de fiets laten bevestigen. Daarmee kan de fietser langs de nieuwe palen in de fietslaan lopen en wordt de fiets automatisch in- en uitgecheckt. Mensen die langer dan de gratis 24 uur hun fiets parkeren, kunnen ook meteen contactloos afrekenen.Nu al komt bijna de helft van de NS-reizigers met de fiets naar het station. De verwachting is dat dit aantal snel stijgt. Ook het aantal ov-fietsritten voor het laatste stukje van de reis groeit ieder jaar. Om deze groei op te vangen en de processen te versnellen is het NS Fiets Innovatielab opgericht om nieuwe technieken en innovaties te testen.

EV-training voor mobiliteits­managers gelanceerd

p7 ev specialistNu het aantal geregistreerde EV’s in ons land toeneemt, stijgt ook de vraag naar EV-specialisten. Niet alleen in de werkplaats, ook bij autobedrijven, leasemaatschappijen en voor wagenparkbeheerders, fleet- en mobiliteitsmanagers blijkt meer EV-vakkennis gewenst. Om in dat gat te springen is de Stichting Vakkennis Mobiliteit (SVKM) opgericht. Zij gaan EV-adviseurs en EV-specialisten certificeren. Met een certificaat EV-specialist op zak kan een accountmanager bijvoorbeeld een Nu het aantal geregistreerde EV’s in ons land toeneemt, stijgt ook de vraag naar EV-specialisten. Niet alleen in de werkplaats, ook bij autobedrijven, leasemaatschappijen en voor wagenparkbeheerders, fleet- en mobiliteitsmanagers blijkt meer EV-vakkennis gewenst. Om in dat gat te springen is de Stichting Vakkennis Mobiliteit (SVKM) opgericht. Zij gaan EV-adviseurs en EV-specialisten certificeren. Met een certificaat EV-specialist op zak kan een accountmanager bijvoorbeeld een zakelijke klant deskundig adviseren over de verduurzaming van zijn wagenpark. 

Onderscheiden
De stichting bestaat uit een examencommissie, een raad van toezicht en een uitvoerend bestuur. Het bestuur bestaat uit Fleet&Mobility-expert Jan Rolleman (voorzitter), Jasper Engel (secretaris) en Arno Hofstede (penningmeester). De examen-commissie bestaat uit leden van auto-importeurs, leasemaatschappijen, de overheid, fleetowners en energiebedrijven. Jan Rolleman is enthousiast over zijn nieuwe rol als voorzitter. “Met een gecertificeerde opleiding zijn de EV-adviseurs en -specialisten in staat zich te onderscheiden in de markt.”

Cijfers

180 jaar geleden werd de allereerste spoorlijn van Nederland geopend, namelijk die van Amsterdam naar Haarlem. Op vrijdag 20 september 1839 tuften 2 stoomlocomotieven met een snelheid van 38 kilometer per uur over het traject.

De autokosten stegen in Nederland minder sterk dan de OV-kosten, volgens het CBS. In vergelijking met 2009 is het reizen met het OV bijna 30 procent duurder geworden, terwijl de kosten voor het rijden met een eigen auto met zo’n 25 procent stegen.. Van de autokosten stegen de parkeertarieven (+38,7%) en de verzekeringen (+54,6%) het sterkst. Bij het OV valt vooral de meest recente prijsstijging van 5,5% op, die mede te verklaren is door de verhoging van het btw-tarief.

Autofabrikantenorganisatie Acea vindt dat Europese overheden veel meer moeten investeren in de aanleg van laadinfrastructuur. Europa telde eind 2018 zo’n 145 duizend publieke laadpunten. Om de politieke EV-ambities te realiseren zijn er volgens Acea zeker 2,8 miljoen nodig. Er is dus nog een tekort van 2,6 miljoen laadpalen.

Renault-ceo Thierry Bolloré vertelt in een interview met het Duitse Handelsblatt dat Renault binnen 5 jaar elektrische auto’s verkoopt die in Europa minder dan 10.000 euro moeten kosten.

Mobility Matters | Nederlanders leggen meer autokilometers af dan ooit | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Nederlanders leggen meer autokilometers af dan ooit

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De A4 bij Delft en Schiedam. (Foto: Shutterstock)

Volgens het CBS is het recordaantal kilometers vooral toe te schrijven aan de toename van het aantal auto’s op de weg. Het rijdend park was in 2018 namelijk 2,2 procent groter dan het jaar daarvoor en bedroeg 9,35 miljoen auto’s (9,15 miljoen in 2017). Het aantal auto’s dat in particulier bezit is steeg van 8,07 miljoen naar 8,21 miljoen auto’s vorig jaar.Personenauto’s op naam van een bedrijf zijn goed voor 22 procent van het totaal afgelegde aantal kilometers. Deze auto’s maakten 26,1 miljard kilometer; 4 procent meer dan in 2017. Particuliere auto’s reden 95,2 miljard kilometer, dat is 0,4 procent meer dan het jaar daarvoor.

Diesel daalt
De meeste kilometers (78,4 miljard) werden afgelegd met benzineauto’s (+2,7%), terwijl het aantal kilometers dat op diesel werd De meeste kilometers (78,4 miljard) werden afgelegd met benzineauto’s (+2,7%), terwijl het aantal kilometers dat op diesel werd verreden daalde met 2,5 procent tot 34,3 miljard kilometer. Het aantal kilometers dat volledig elektrisch werd gereden verdubbelde in vergelijking met 2017, maar dat aandeel is met 0,5 procent van het totaal nog altijd beperkt, aldus het CBS.

Bridgestone doopt Tomtom Telematics om tot Webfleet Solutions

p6 webfleet solutions22De naamswijziging van Tomtom Telematics naar Webfleet Solutions gaat op 1 oktober in. In april nam Bridgestone de telematicatak over van Tomtom. Bridgestone maakte het nieuws bekend als de volgende stap na de overname. Het Japanse bandenbedrijf ziet het als onderdeel van de transformatie van een premium bandenproducent naar een De naamswijziging van Tomtom Telematics naar Webfleet Solutions gaat op 1 oktober in. In april nam Bridgestone de telematicatak over van Tomtom. Bridgestone maakte het nieuws bekend als de volgende stap na de overname. Het Japanse bandenbedrijf ziet het als onderdeel van de transformatie van een premium bandenproducent naar een leider in mobiliteitsoplossingen. De nieuwe naam is afgeleid van de wagenparkbeheersoftware Webfleet van de telematicadivisie. De EMEA-landen van Webfleet Solutions hebben samen inmiddels meer dan 1,2 miljoen voertuigen met mobiliteitsabonnementen en wagenparkoplossingen in het bestand. Paolo Ferrari, ceo en president van Bridgestone EMEA, noemt Webfleet Solutions een powerhouse voor wagenparkbeheeroplossingen. “Samen hebben we alle mogelijkheden om voorop te lopen in deze snelgroeiende en innovatieve markt. We hebben de ambitie, de infrastructuur, de middelen, de gegevens en inzichten, en we hebben de mensen en hun kennis om dit waar te maken. Connected en autonome mobiliteit worden snel realiteit en wij kunnen daar op inspelen.”

Transavia weegt passagiers voor vertrek

p6 wegen eindhovenairport12Luchtvaartmaatschappij Transavia is op uchtvaartmaatschappij Transavia is op Eindhoven Airport een experiment gestart met het wegen van passagiers. Op 12 september zijn passagiers van vijf vluchten voor het boarden gevraagd op de weegschaal te stappen. Het experiment is niet bedoeld om zwaardere mensen meer te laten betalen voor een vlucht. De budgetmaatschappij onderzoekt of er door een exactere bepaling van het gewicht op kerosine kan worden bespaard. Passagiers werden overigens niet verplicht om op de weegschaal te stappen. Transavia is afgelopen zomer een samenwerking gestart met alumni van de TU Delft en de UvA om verder te verduurzamen.

NS test nieuwe in- en uitcheckzone voor fietsen

p7 ns ovfiets22De NS test in Breda en Harderwijk een nieuwe in- en uitcheckzone waarbij De NS test in Breda en Harderwijk een nieuwe in- en uitcheckzone waarbij fietsers niet meer langs een medewerker hoeven. Ze krijgen een tag op hun fiets waarmee ze door een zogenoemde fietslaan lopen. Als de test slaagt, zet de NS deze techniek landelijk in.
Tijdens de spits ontstaan er wel eens in- en uitcheckfiles omdat iedere fiets handmatig door een medewerker moet worden in- of uitgecheckt. Die wachttijd kan net het verschil maken tussen wel of niet je trein halen. Wie mee wil werken aan de test kan door een servicemedewerker in de stalling gratis een tag op het voorframe van de fiets laten bevestigen. Daarmee kan de fietser langs de nieuwe palen in de fietslaan lopen en wordt de fiets automatisch in- en uitgecheckt. Mensen die langer dan de gratis 24 uur hun fiets parkeren, kunnen ook meteen contactloos afrekenen.Nu al komt bijna de helft van de NS-reizigers met de fiets naar het station. De verwachting is dat dit aantal snel stijgt. Ook het aantal ov-fietsritten voor het laatste stukje van de reis groeit ieder jaar. Om deze groei op te vangen en de processen te versnellen is het NS Fiets Innovatielab opgericht om nieuwe technieken en innovaties te testen.

EV-training voor mobiliteits­managers gelanceerd

p7 ev specialistNu het aantal geregistreerde EV’s in ons land toeneemt, stijgt ook de vraag naar EV-specialisten. Niet alleen in de werkplaats, ook bij autobedrijven, leasemaatschappijen en voor wagenparkbeheerders, fleet- en mobiliteitsmanagers blijkt meer EV-vakkennis gewenst. Om in dat gat te springen is de Stichting Vakkennis Mobiliteit (SVKM) opgericht. Zij gaan EV-adviseurs en EV-specialisten certificeren. Met een certificaat EV-specialist op zak kan een accountmanager bijvoorbeeld een Nu het aantal geregistreerde EV’s in ons land toeneemt, stijgt ook de vraag naar EV-specialisten. Niet alleen in de werkplaats, ook bij autobedrijven, leasemaatschappijen en voor wagenparkbeheerders, fleet- en mobiliteitsmanagers blijkt meer EV-vakkennis gewenst. Om in dat gat te springen is de Stichting Vakkennis Mobiliteit (SVKM) opgericht. Zij gaan EV-adviseurs en EV-specialisten certificeren. Met een certificaat EV-specialist op zak kan een accountmanager bijvoorbeeld een zakelijke klant deskundig adviseren over de verduurzaming van zijn wagenpark. 

Onderscheiden
De stichting bestaat uit een examencommissie, een raad van toezicht en een uitvoerend bestuur. Het bestuur bestaat uit Fleet&Mobility-expert Jan Rolleman (voorzitter), Jasper Engel (secretaris) en Arno Hofstede (penningmeester). De examen-commissie bestaat uit leden van auto-importeurs, leasemaatschappijen, de overheid, fleetowners en energiebedrijven. Jan Rolleman is enthousiast over zijn nieuwe rol als voorzitter. “Met een gecertificeerde opleiding zijn de EV-adviseurs en -specialisten in staat zich te onderscheiden in de markt.”

Cijfers

180 jaar geleden werd de allereerste spoorlijn van Nederland geopend, namelijk die van Amsterdam naar Haarlem. Op vrijdag 20 september 1839 tuften 2 stoomlocomotieven met een snelheid van 38 kilometer per uur over het traject.

De autokosten stegen in Nederland minder sterk dan de OV-kosten, volgens het CBS. In vergelijking met 2009 is het reizen met het OV bijna 30 procent duurder geworden, terwijl de kosten voor het rijden met een eigen auto met zo’n 25 procent stegen.. Van de autokosten stegen de parkeertarieven (+38,7%) en de verzekeringen (+54,6%) het sterkst. Bij het OV valt vooral de meest recente prijsstijging van 5,5% op, die mede te verklaren is door de verhoging van het btw-tarief.

Autofabrikantenorganisatie Acea vindt dat Europese overheden veel meer moeten investeren in de aanleg van laadinfrastructuur. Europa telde eind 2018 zo’n 145 duizend publieke laadpunten. Om de politieke EV-ambities te realiseren zijn er volgens Acea zeker 2,8 miljoen nodig. Er is dus nog een tekort van 2,6 miljoen laadpalen.

Renault-ceo Thierry Bolloré vertelt in een interview met het Duitse Handelsblatt dat Renault binnen 5 jaar elektrische auto’s verkoopt die in Europa minder dan 10.000 euro moeten kosten.