Grijs nieuws | Nieuw tijdperk voor de Caddy

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De Caddy wordt voortbewogen door de nieuwste generatie TDI-motoren waarvan VW zegt dat ze tot 12 procent zuiniger zijn dan hun voorgangers. Het vermogensspectrum loopt van 75 tot 122 pk en een dubbele SCR-katalysator is standaard. Een CNG-variant komt er ook, maar op een elektrische Caddy is het nog even wachten. Wel zit er op termijn een hybride-uitvoering in de pijplijn. Uiteraard is de nieuwe Caddy voorzien van alle denkbare veiligheidssystemen, rijhulpen en communicatiemiddelen.

Op de bestellijst komen uitvoeringen met 10 inch infotainmentscherm en een naar eigen inzicht aan te passen digitaal dashboard, met de Innovision Cockpit als topmodel. Belangrijk is de eSim die toegang geeft tot het steeds groeiende dienstenpakket van We Connect en die ook koppelbaar is met Rio, het vlootbeheer- en communicatiesysteem van de Traton-groep waartoe Scania en MAN behoren.

Voordelige pakketten

p38 39 opel technologyOpel levert de Combo, Vivaro en Movano nu met Technology Pakketten. Daarin zijn geavanceerde infotainmentsystemen opgenomen en elektronische assistenten, zoals parkeer­sensoren en dodehoekwaarschuwing. Uiteraard dragen ze bij aan meer comfort en veiligheid, maar ze hebben ook praktische aspecten zoals een doorlaadluik, terwijl de pakketten voordeliger zijn dan allemaal losse opties. Reken voor de Combo op 1.399 euro, voor de Vivaro op 1.349 euro en voor de Movano op 1.249. Voor alle drie modellen is bovendien het uitgebreidere Technology Pakket II leverbaar.

Hyundai: ‘Naar top drie elektrisch rijden’

p38 39 hyundai arrivalHyundai wil in 2025 in de wereldwijde top drie staan van de merken met elektrische auto’s. Het gaat dan om personen- en bedrijfsauto’s met zuiver elektrische aandrijving of waterstoftechniek. In Zwitserland heeft Hyundai een project lopen met waterstoftrucks waar ook de supermarktconcerns Coöp en Migros aan meedoen. Bij de lichte bedrijfsauto’s werkt Hyundai – evenals Kia – samen met het Britse Arrival. De Koreanen steken 100 miljoen euro in een joint-venture, waarbij Arrival kleine en middelgrote ‘concurrerend geprijsde’ elektrische bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen voor de Europese markt ontwikkelt. Die moeten mede geschikt zijn on-demand chauffeursservice- (ride-hailing) en shuttlediensten. Als basis fungeert een schaalbaar elektrisch platform waarop Purpose Built Vehicles (PBV) gebouwd kunnen worden. Volgens woordvoerder Mike Belinfante van Hyundai Motor Nederland wil Hyundai, na Zwitserland, met zijn brandstofceltechniek de stap naar ons land zetten. Dit zou al binnen twee jaar kunnen gebeuren op voorwaarde dat er voldoende tankstations voor waterstof zijn. De vooruitzichten zijn evenwel gunstig: Nederland krijgt een Europese subsidie van twee miljoen euro voor de bouw van extra laad- en tankpunten voor duurzaam vervoer, en partijen zoals Shell en Total hebben de bouw daarvan versneld. Overigens is nog onduidelijk of Hyundai een aparte entiteit voor de import en verkoop van lichte en zware bedrijfsauto’s zal opzetten. 

Langere QVM-lijst Ford

p38 39 ford qvm vethFord Nederland heeft Smartbox Nederland, Tijhof Autotransportsystemen, VB-Air Suspension en Veth Automotive toegevoegd aan de lijst met Qualified Vehicle Modifiers (QVM). Deze bedrijven voldoen aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen van Ford en worden als erkende ombouwpartners voor maatwerkoplossingen beschouwd. Het QVM-programma bestaat sinds eind 2018 en sindsdien hadden al bedrijven zoals Van den Born en GEFCO Automotive zich erbij aangesloten.
Volgens Ford zit de groei er goed in en dat heeft als voordeel dat de Transit-reeks met steeds meer opbouwvarianten leverbaar is. “Bovendien bieden de nieuwe partners maatwerk, zodat er een oplossing is voor iedere klant”, aldus Ford Nederland. Met Tijhof erbij wordt de Transit ook leverbaar als autotrans­porter met een capaciteit van één tot negen personenauto’s. Smartbox produceert gesloten laadbakken die tot 25 procent lichter zijn dan gebruikelijk, waardoor een laadvermogen overblijft tot zo’n 1.300 kilo. VB-Airsuspension levert luchtveersystemen die de hoogte van het voertuig variabel maken en Veth Automotive is gespecialiseerd in het aanpassen en inrichten van lichte bedrijfswagens.

Picnic met zonnestroom

p38 39 picnicOnline supermarktketen Picnic begint een proef met zonnepanelen op het dak van de elektrische wagentjes waarmee het bedrijf goederen aan huis aflevert. Als de proef met de Picnic Solar slaagt, moet het merendeel van de 800 karretjes zo’n zonnepaneel op het dak krijgen. Dat is niet voldoende om de 12 kWh accu helemaal op te laden, maar initiatiefnemer Frederik Nieuwenhuys – medeoprichter van Picnic – denkt dat de actieradius toch zodanig toeneemt dat een wagentje dagelijks tot 25 adressen extra kan beleveren. Op een mooie zomerse dag kan zo’n paneel tot 3,5 kW stroom leveren en dat komt goed uit in verband met de koeling aan boord. “Een nieuwe stap op weg naar zero emission clean cities en een steuntje in de rug voor het klimaatakkoord”, aldus Nieuwenhuys.

Sportieve Expert

p38 39 peugeot expertHet gaat veel zzp’ers nog steedsvoor de wind en daar hopen importeurs van lichte bedrijfswagens een graantje van mee te pikken. Soms heeft dat graantje een sportief tintje, zoals bij de Peugeot Expert Sport. Hij valt op door blauwe striping op mat antraciet, zwarte 17‑inch Phoenix-velgen en het dashboard van de Traveller. Standaard zijn xenon koplampen, automatische airco, alarminstallatie en Pack Comfort & Safety NAV (met Connect Navigatie Services, Head‑Up Display, DAB+‑radio en Wifi OnBoard), ACC,  camerasysteem met 180° zicht en nog veel meer. Prijzen vanaf € 31.350 (excl. btw/bpm).

Grijs nieuws | Nieuw tijdperk voor de Caddy | Fleet&Mobility

Grijs nieuws | Nieuw tijdperk voor de Caddy

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

De Caddy wordt voortbewogen door de nieuwste generatie TDI-motoren waarvan VW zegt dat ze tot 12 procent zuiniger zijn dan hun voorgangers. Het vermogensspectrum loopt van 75 tot 122 pk en een dubbele SCR-katalysator is standaard. Een CNG-variant komt er ook, maar op een elektrische Caddy is het nog even wachten. Wel zit er op termijn een hybride-uitvoering in de pijplijn. Uiteraard is de nieuwe Caddy voorzien van alle denkbare veiligheidssystemen, rijhulpen en communicatiemiddelen.

Op de bestellijst komen uitvoeringen met 10 inch infotainmentscherm en een naar eigen inzicht aan te passen digitaal dashboard, met de Innovision Cockpit als topmodel. Belangrijk is de eSim die toegang geeft tot het steeds groeiende dienstenpakket van We Connect en die ook koppelbaar is met Rio, het vlootbeheer- en communicatiesysteem van de Traton-groep waartoe Scania en MAN behoren.

Voordelige pakketten

p38 39 opel technologyOpel levert de Combo, Vivaro en Movano nu met Technology Pakketten. Daarin zijn geavanceerde infotainmentsystemen opgenomen en elektronische assistenten, zoals parkeer­sensoren en dodehoekwaarschuwing. Uiteraard dragen ze bij aan meer comfort en veiligheid, maar ze hebben ook praktische aspecten zoals een doorlaadluik, terwijl de pakketten voordeliger zijn dan allemaal losse opties. Reken voor de Combo op 1.399 euro, voor de Vivaro op 1.349 euro en voor de Movano op 1.249. Voor alle drie modellen is bovendien het uitgebreidere Technology Pakket II leverbaar.

Hyundai: ‘Naar top drie elektrisch rijden’

p38 39 hyundai arrivalHyundai wil in 2025 in de wereldwijde top drie staan van de merken met elektrische auto’s. Het gaat dan om personen- en bedrijfsauto’s met zuiver elektrische aandrijving of waterstoftechniek. In Zwitserland heeft Hyundai een project lopen met waterstoftrucks waar ook de supermarktconcerns Coöp en Migros aan meedoen. Bij de lichte bedrijfsauto’s werkt Hyundai – evenals Kia – samen met het Britse Arrival. De Koreanen steken 100 miljoen euro in een joint-venture, waarbij Arrival kleine en middelgrote ‘concurrerend geprijsde’ elektrische bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen voor de Europese markt ontwikkelt. Die moeten mede geschikt zijn on-demand chauffeursservice- (ride-hailing) en shuttlediensten. Als basis fungeert een schaalbaar elektrisch platform waarop Purpose Built Vehicles (PBV) gebouwd kunnen worden. Volgens woordvoerder Mike Belinfante van Hyundai Motor Nederland wil Hyundai, na Zwitserland, met zijn brandstofceltechniek de stap naar ons land zetten. Dit zou al binnen twee jaar kunnen gebeuren op voorwaarde dat er voldoende tankstations voor waterstof zijn. De vooruitzichten zijn evenwel gunstig: Nederland krijgt een Europese subsidie van twee miljoen euro voor de bouw van extra laad- en tankpunten voor duurzaam vervoer, en partijen zoals Shell en Total hebben de bouw daarvan versneld. Overigens is nog onduidelijk of Hyundai een aparte entiteit voor de import en verkoop van lichte en zware bedrijfsauto’s zal opzetten. 

Langere QVM-lijst Ford

p38 39 ford qvm vethFord Nederland heeft Smartbox Nederland, Tijhof Autotransportsystemen, VB-Air Suspension en Veth Automotive toegevoegd aan de lijst met Qualified Vehicle Modifiers (QVM). Deze bedrijven voldoen aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen van Ford en worden als erkende ombouwpartners voor maatwerkoplossingen beschouwd. Het QVM-programma bestaat sinds eind 2018 en sindsdien hadden al bedrijven zoals Van den Born en GEFCO Automotive zich erbij aangesloten.
Volgens Ford zit de groei er goed in en dat heeft als voordeel dat de Transit-reeks met steeds meer opbouwvarianten leverbaar is. “Bovendien bieden de nieuwe partners maatwerk, zodat er een oplossing is voor iedere klant”, aldus Ford Nederland. Met Tijhof erbij wordt de Transit ook leverbaar als autotrans­porter met een capaciteit van één tot negen personenauto’s. Smartbox produceert gesloten laadbakken die tot 25 procent lichter zijn dan gebruikelijk, waardoor een laadvermogen overblijft tot zo’n 1.300 kilo. VB-Airsuspension levert luchtveersystemen die de hoogte van het voertuig variabel maken en Veth Automotive is gespecialiseerd in het aanpassen en inrichten van lichte bedrijfswagens.

Picnic met zonnestroom

p38 39 picnicOnline supermarktketen Picnic begint een proef met zonnepanelen op het dak van de elektrische wagentjes waarmee het bedrijf goederen aan huis aflevert. Als de proef met de Picnic Solar slaagt, moet het merendeel van de 800 karretjes zo’n zonnepaneel op het dak krijgen. Dat is niet voldoende om de 12 kWh accu helemaal op te laden, maar initiatiefnemer Frederik Nieuwenhuys – medeoprichter van Picnic – denkt dat de actieradius toch zodanig toeneemt dat een wagentje dagelijks tot 25 adressen extra kan beleveren. Op een mooie zomerse dag kan zo’n paneel tot 3,5 kW stroom leveren en dat komt goed uit in verband met de koeling aan boord. “Een nieuwe stap op weg naar zero emission clean cities en een steuntje in de rug voor het klimaatakkoord”, aldus Nieuwenhuys.

Sportieve Expert

p38 39 peugeot expertHet gaat veel zzp’ers nog steedsvoor de wind en daar hopen importeurs van lichte bedrijfswagens een graantje van mee te pikken. Soms heeft dat graantje een sportief tintje, zoals bij de Peugeot Expert Sport. Hij valt op door blauwe striping op mat antraciet, zwarte 17‑inch Phoenix-velgen en het dashboard van de Traveller. Standaard zijn xenon koplampen, automatische airco, alarminstallatie en Pack Comfort & Safety NAV (met Connect Navigatie Services, Head‑Up Display, DAB+‑radio en Wifi OnBoard), ACC,  camerasysteem met 180° zicht en nog veel meer. Prijzen vanaf € 31.350 (excl. btw/bpm).