Mobility Matters | Arcadis koopt adviesbureau Over Morgen

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

“Over Morgen is een bedrijf dat heel goed bij Arcadis past. We kunnen van elkaar leren en er samen voor zorgen dat we echt het verschil maken in grote maatschappelijke opgaven”, zegt Arcadis-ceo Gert Kroon. Ook divisiedirecteur Cécile Cluitmans ziet een mooie gezamenlijke toekomst: “Wij komen Over Morgen vaak tegen in de markt en altijd denken we poeh, bij Over Morgen hebben ze het goed voor elkaar. Ik voel echt een ‘spark’, we vullen elkaar echt aan.”

Actieradiusangst maakt plaats voor laadpaalvrees

sytse zuidema 3Niet actieradius-angst, maar de vraag of er voldoende laadpunten beschikbaar zijn om elektrische auto’s op te laden is de grootste vrees van EV-rijders.

Ter gelegenheid van zijn tweede lustrum liet Newmotion onderzoek doen onder bijna 4.500 EV-rijders. 50 procent van hen kwam uit Nederland, 32 procent uit Duitsland, 6 procent uit België, 5 procent uit het Verenigd Koninkrijk en de overige 7 procent uit andere Europese landen. Opvallendste conclusie uit de Newmotion EV drivers survey is dat bijna de helft (45%) van de respondenten vreest dat er een tekort aan laadpunten gaat ontstaan – 46 procent van de respondenten noemt een toename van laadpunten een van de belangrijkste verbeteringen van hun laadervaring.

Er moet meer samenwerking komen tussen autofabrikanten en de partijen die laadoplossingen ontwikkelen en aanbieden.

Andere heikele punten in de EV-transitie zijn volgens het onderzoek gebruiksgemak van het laadpunt, prijstransparantie, sneller laden en het vereenvoudigen van de toegang tot laadpunten door middel van één laadpas. Meer laagdrempeligheid dus, en dat kan alleen in breed verband. “De transitie moet nog veel sneller gaan en keiharde concurrentie gaat daarbij niet helpen”, zegt Sytze Zuidema, ceo van Newmotion.

Samenwerken

Zuidema pleit op basis van het onderzoek voor meer en intensievere samenwerking tussen de betrokken partijen. “We zitten nu op het snijvlak van de mobiliteits- en energietransitie. Het is nu zaak om op te schalen. Er moet meer samenwerking komen, vooral tussen autofabrikanten en de partijen die laadoplossingen ontwikkelen en aanbieden. We moeten samen zaken oplossen als we willen komen tot bijvoorbeeld één roamingnetwerk, waar je met één laadpas terecht kunt bij elk laadpunt, sneller kunt laden en vooraf weet welk bedrag op je factuur verschijnt – slechts 43 procent van de respondenten gaf aan vooraf te weten wat ze gaan betalen als ze de auto inpluggen. We moeten slimme laadoplossingen doorontwikkelen en uitrollen om overbelasting van het netwerk te voorkomen.”

 Gerommel rond laadpaaltarieven

Politici Matthijs Sienot en Rutger Schonis van D66 hebben het kabinet vragen gesteld over het gebrek aan transparantie van de kilowattuurprijzen aan laadpalen. Ze vragen de ministers of ze bereid zijn met de sector in gesprek te gaan over een standaardtarief. Aangezien elektrisch rijden volgens het tweetal steeds aantrekkelijker wordt voor particulieren willen zij dat elektrisch laden makkelijk, transparant en betaalbaar wordt voor iedereen. De Autoriteit Consument en Markt pleit al langere tijd voor meer transparantie in de tarieven van laadpalen.

Snelladen is luxe

Een van de aanleidingen van de reuring is dat bij de laadpalen van exploitant Ionity sinds 31 januari moet worden betaald per kilowattuur in plaats van een vast tarief van 8 euro per laadsessie. Het laadtarief is 79 cent per kWh. Voor de zogenoemde Connected Mobility Service providers (MSP’s), waaronder de merken van de jointventurepartners en andere zakelijke klanten, geldt een niet nader genoemd kortingstarief.

Lees meer over de Europese laadpaalmarkt en -tarieven.

Het laadtarief van 79 cent per kWh is aan de dure kant: concurrent Allego biedt in Nederland een laadtarief van 69 cent/kWh (incl btw), de Fastned-snelladers rekenen 59 cent. Tesla-rijders betalen 28 cent per kilowattuur bij de superchargers. “De ad-hocprijs ligt inderdaad enorm hoog”, vertelt woordvoerder Paul Entwhistle van Ionity. “Mensen hoeven niet per se bij een Ionity-laadpaal te tanken, ze kunnen er ook voor kiezen om thuis te laden. Snelladen is een luxe. En wij bieden die in 20 landen, met een uitgebreide service in verschillende talen. Dat is ook wat waard.”

Tesla Model 3 uitgeroepen tot EV van het Jaar

shutterstock 1497709808Tesla heeft voor het tweede jaar op rij de verkiezing EV van het Jaar gewonnen, georganiseerd door de Vereniging Zakelijk Rijders (VZR). De model 3 haalde 311 van de maximaal 360 te behalen punten binnen. De Hyundai Ioniq en Renault Zoe werden respectievelijk tweede en derde met 286 en 276 punten. De jaarlijkse verkiezing werd voor de tweede maal gehouden. Vorig jaar won Tesla de verkiezing ook, toen met de Model X. Bij de verkiezing werden 23 verschillende EV’s getest op een achttal eigenschappen, zoals actieradius, laadsnelheid, beschikbaarheid, trekgewicht, verkoopaantallen, verkoopprijs, rijeigenschappen en gebruiksgemak. “Over de hele breedte is de Model 3 een sterke propositie”, volgens Jan van Delft, voorzitter van de VZR. “Het is een sterke auto op het gebied van laadsnelheid, comfort en prijsstelling.”

Tweede editie na succesvolle aftrap Future Fleet&Mobility Experience 2020 op 12 november

ffme hal1 gerard van breeNa een succesvolle eerste editie van Future Fleet&Mobility Experience, waarbij ruim 500 bezoekers zich in de Midden Nederland Hallen in Barneveld lieten inspireren door tal van topsprekers en exposanten, kon een vervolg niet uitblijven. De tweede editie van dit evenement van vakblad Fleet&Mobility vindt plaats op 12 november. Kijk voor alle informatie en inschrijfgegevens op www.ffme.nl.

Cijfers

In Nederland werd in 2019 het recordaantal van 420.000 nieuwe e-bikes verkocht, 2,6 procent meer dan het jaar ervoor. De elektrische fiets is het meest verkochte type fiets in Nederland, met een marktaandeel van 41,7 procent. Daarna volgen de stadsfiets (32,9 procent) en de kinderfiets. Consumenten betaalden vorig jaar gemiddeld 1.243 euro voor een nieuwe fiets, het hoogste bedrag ooit. Dat record is vooral te danken aan de verkoop van elektrische fietsen. Voor een e-bike werd gemiddeld 2.067 euro betaald. RAI Vereniging en Bovag verwachten dat de nieuwe fiscale regels rond de leasefiets dit jaar de verkoop van e-bikes verder zullen stimuleren.

Werkgevers bieden jongere werknemers vaker een mobiliteitsbudget aan dan aan oudere collega’s. Dit blijkt uit het mobiliteitsonderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders.De leeftijdsgroep die door hun werkgever het vaakst een mobiliteitsbudget krijgt aangeboden is de groep tot en met 35 jaar(26%). Gevolgd door de groep van 36 tot en met 45 jaar (23%), waarna de werknemers in de leeftijd van 46 tot en met 55 jaar volgen (17%). Van zakelijk rijders van 55 jaar of ouder krijgt 18% een mobiliteitsbudget aangeboden.

Mobility Matters | Arcadis koopt adviesbureau Over Morgen | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Arcadis koopt adviesbureau Over Morgen

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

“Over Morgen is een bedrijf dat heel goed bij Arcadis past. We kunnen van elkaar leren en er samen voor zorgen dat we echt het verschil maken in grote maatschappelijke opgaven”, zegt Arcadis-ceo Gert Kroon. Ook divisiedirecteur Cécile Cluitmans ziet een mooie gezamenlijke toekomst: “Wij komen Over Morgen vaak tegen in de markt en altijd denken we poeh, bij Over Morgen hebben ze het goed voor elkaar. Ik voel echt een ‘spark’, we vullen elkaar echt aan.”

Actieradiusangst maakt plaats voor laadpaalvrees

sytse zuidema 3Niet actieradius-angst, maar de vraag of er voldoende laadpunten beschikbaar zijn om elektrische auto’s op te laden is de grootste vrees van EV-rijders.

Ter gelegenheid van zijn tweede lustrum liet Newmotion onderzoek doen onder bijna 4.500 EV-rijders. 50 procent van hen kwam uit Nederland, 32 procent uit Duitsland, 6 procent uit België, 5 procent uit het Verenigd Koninkrijk en de overige 7 procent uit andere Europese landen. Opvallendste conclusie uit de Newmotion EV drivers survey is dat bijna de helft (45%) van de respondenten vreest dat er een tekort aan laadpunten gaat ontstaan – 46 procent van de respondenten noemt een toename van laadpunten een van de belangrijkste verbeteringen van hun laadervaring.

Er moet meer samenwerking komen tussen autofabrikanten en de partijen die laadoplossingen ontwikkelen en aanbieden.

Andere heikele punten in de EV-transitie zijn volgens het onderzoek gebruiksgemak van het laadpunt, prijstransparantie, sneller laden en het vereenvoudigen van de toegang tot laadpunten door middel van één laadpas. Meer laagdrempeligheid dus, en dat kan alleen in breed verband. “De transitie moet nog veel sneller gaan en keiharde concurrentie gaat daarbij niet helpen”, zegt Sytze Zuidema, ceo van Newmotion.

Samenwerken

Zuidema pleit op basis van het onderzoek voor meer en intensievere samenwerking tussen de betrokken partijen. “We zitten nu op het snijvlak van de mobiliteits- en energietransitie. Het is nu zaak om op te schalen. Er moet meer samenwerking komen, vooral tussen autofabrikanten en de partijen die laadoplossingen ontwikkelen en aanbieden. We moeten samen zaken oplossen als we willen komen tot bijvoorbeeld één roamingnetwerk, waar je met één laadpas terecht kunt bij elk laadpunt, sneller kunt laden en vooraf weet welk bedrag op je factuur verschijnt – slechts 43 procent van de respondenten gaf aan vooraf te weten wat ze gaan betalen als ze de auto inpluggen. We moeten slimme laadoplossingen doorontwikkelen en uitrollen om overbelasting van het netwerk te voorkomen.”

 Gerommel rond laadpaaltarieven

Politici Matthijs Sienot en Rutger Schonis van D66 hebben het kabinet vragen gesteld over het gebrek aan transparantie van de kilowattuurprijzen aan laadpalen. Ze vragen de ministers of ze bereid zijn met de sector in gesprek te gaan over een standaardtarief. Aangezien elektrisch rijden volgens het tweetal steeds aantrekkelijker wordt voor particulieren willen zij dat elektrisch laden makkelijk, transparant en betaalbaar wordt voor iedereen. De Autoriteit Consument en Markt pleit al langere tijd voor meer transparantie in de tarieven van laadpalen.

Snelladen is luxe

Een van de aanleidingen van de reuring is dat bij de laadpalen van exploitant Ionity sinds 31 januari moet worden betaald per kilowattuur in plaats van een vast tarief van 8 euro per laadsessie. Het laadtarief is 79 cent per kWh. Voor de zogenoemde Connected Mobility Service providers (MSP’s), waaronder de merken van de jointventurepartners en andere zakelijke klanten, geldt een niet nader genoemd kortingstarief.

Lees meer over de Europese laadpaalmarkt en -tarieven.

Het laadtarief van 79 cent per kWh is aan de dure kant: concurrent Allego biedt in Nederland een laadtarief van 69 cent/kWh (incl btw), de Fastned-snelladers rekenen 59 cent. Tesla-rijders betalen 28 cent per kilowattuur bij de superchargers. “De ad-hocprijs ligt inderdaad enorm hoog”, vertelt woordvoerder Paul Entwhistle van Ionity. “Mensen hoeven niet per se bij een Ionity-laadpaal te tanken, ze kunnen er ook voor kiezen om thuis te laden. Snelladen is een luxe. En wij bieden die in 20 landen, met een uitgebreide service in verschillende talen. Dat is ook wat waard.”

Tesla Model 3 uitgeroepen tot EV van het Jaar

shutterstock 1497709808Tesla heeft voor het tweede jaar op rij de verkiezing EV van het Jaar gewonnen, georganiseerd door de Vereniging Zakelijk Rijders (VZR). De model 3 haalde 311 van de maximaal 360 te behalen punten binnen. De Hyundai Ioniq en Renault Zoe werden respectievelijk tweede en derde met 286 en 276 punten. De jaarlijkse verkiezing werd voor de tweede maal gehouden. Vorig jaar won Tesla de verkiezing ook, toen met de Model X. Bij de verkiezing werden 23 verschillende EV’s getest op een achttal eigenschappen, zoals actieradius, laadsnelheid, beschikbaarheid, trekgewicht, verkoopaantallen, verkoopprijs, rijeigenschappen en gebruiksgemak. “Over de hele breedte is de Model 3 een sterke propositie”, volgens Jan van Delft, voorzitter van de VZR. “Het is een sterke auto op het gebied van laadsnelheid, comfort en prijsstelling.”

Tweede editie na succesvolle aftrap Future Fleet&Mobility Experience 2020 op 12 november

ffme hal1 gerard van breeNa een succesvolle eerste editie van Future Fleet&Mobility Experience, waarbij ruim 500 bezoekers zich in de Midden Nederland Hallen in Barneveld lieten inspireren door tal van topsprekers en exposanten, kon een vervolg niet uitblijven. De tweede editie van dit evenement van vakblad Fleet&Mobility vindt plaats op 12 november. Kijk voor alle informatie en inschrijfgegevens op www.ffme.nl.

Cijfers

In Nederland werd in 2019 het recordaantal van 420.000 nieuwe e-bikes verkocht, 2,6 procent meer dan het jaar ervoor. De elektrische fiets is het meest verkochte type fiets in Nederland, met een marktaandeel van 41,7 procent. Daarna volgen de stadsfiets (32,9 procent) en de kinderfiets. Consumenten betaalden vorig jaar gemiddeld 1.243 euro voor een nieuwe fiets, het hoogste bedrag ooit. Dat record is vooral te danken aan de verkoop van elektrische fietsen. Voor een e-bike werd gemiddeld 2.067 euro betaald. RAI Vereniging en Bovag verwachten dat de nieuwe fiscale regels rond de leasefiets dit jaar de verkoop van e-bikes verder zullen stimuleren.

Werkgevers bieden jongere werknemers vaker een mobiliteitsbudget aan dan aan oudere collega’s. Dit blijkt uit het mobiliteitsonderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders.De leeftijdsgroep die door hun werkgever het vaakst een mobiliteitsbudget krijgt aangeboden is de groep tot en met 35 jaar(26%). Gevolgd door de groep van 36 tot en met 45 jaar (23%), waarna de werknemers in de leeftijd van 46 tot en met 55 jaar volgen (17%). Van zakelijk rijders van 55 jaar of ouder krijgt 18% een mobiliteitsbudget aangeboden.