Mobility Matters | WeGo beidt poolauto nieuwe kans

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
> Met een app wordt je leaseauto een poolauto. (Beeld: Leaseplan)

Met de Wego app kunnen gebruikers de status van de deelauto inzien, openen en sluiten en reserveren. In de app is het ook mogelijk om aan te geven of het een zakelijke of privéreis is en met de beheertool is de gegevens van de gebruikers en de planning in te zien.

Leaseplan lanceert platform voor goedkoop laden

leasplan 1De leasemaatschappij is founding partner van het platform Leaseplan Energy, dat is ontwikkeld door start-up PowerD. (Beeld rechts: Leaseplan)

Autoleasemaatschappij Leaseplan heeft een meerderheidsbelang genomen in de Amsterdamse start-up PowerD, een leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Deze maand wordt, onder de naam Leaseplan Energy, het gebruikersplatform geïntroduceerd waarmee leaserijders van elektrische auto’s hun auto kunnen laden met groene stroom op het moment dat die het best beschikbaar en het goedkoopst is. Met Leaseplan Energy gaat de leasemaatschappij voor het eerst rechtstreeks de concurrentie aan met gevestigde energieleveranciers en -retailers. De ambitie is om nog voor eind dit jaar drieduizend Nederlandse EV-leaserijders binnen de eigen vloot op het platform aan te sluiten. Daarna wordt het platform uitgerold in de belangrijkste Europese landen waar het bedrijf actief is.

Emissievrije vloot

“We hebben vorig jaar de vloot van onze eigen medewerkers geëlektrificeerd”, vertelt Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra aan Fleet&Mobility. “Om ons doel van een volledig emissievrije vloot in 2030 te realiseren, moeten we verder gaan dan waar de klant om vraagt: we moeten er echt op gaan sturen dat ze kiezen voor een EV. We zien dat daar nog wel wat drempels zijn en willen die zoveel mogelijk slechten. Eén van die drempels is dat slechts 15 procent van de stroom nu groen wordt opgewekt. Met het platform dat we met PowerD hebben opgezet, zorgen we ervoor dat de stroom die thuis voor het laden worden gebruikt, volledig groen is.”

Leaseplan Energy richt zich in eerste instantie op thuisladen; de volgende stap is laden op kantoor. Ook kan het platform worden uitgebreid met de mogelijkheid om stroom terug te leveren. Via de app laden langs de snelweg zou een logische vervolgstap kunnen zijn, beaamt Henstra. “Het zou mooi zijn dat ook bij openbare laadpalen onder onze condities – groen en een vast tarief- kan worden geladen. Zo gaan we gelijk de wildgroei van tarieven tegen.”

Autofabrikanten vragen meer laadpalen

shutterstock laadpalen 1Branchevereniging Acea pleit namens de Europese auto-industrie voor een uitbreiding van het aantal oplaadpunten van de huidige 200 duizend naar 2,8 miljoen in 2030 en het verbeteren van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Ook vindt de organisatie dat er meer waterstofstations in de hele Europese Unie moeten komen. Eerder maakte Acea al bekend dat het teleurgesteld was in het steunplan van de EU waarin de aanleg van 1 miljoen laadpalen werd aangekondigd. De aanpassing in het EU-herstelplan kan volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea, ook de schone vlootvernieuwingen bevorderen. “Onderneem snel actie op het gebied van de uitrol van de infrastructuur om de consument het vertrouwen te geven een elektrisch voertuig te kopen. En zorg er zo voor dat het wagenpark op een milieuvriendelijke manier kan worden vernieuwd.” (Beeld: shutterstock)

Pon-dochter wint onderhouds­tender Utrecht

Pon-dochter Orion heeft een tender voor het onderhoud van het wagenpark van de gemeente Utrecht gewonnen. Het gaat om het onderhoud aan 900 gespecialiseerde voertuigen, waaronder de voertuigen voor de inzameling van het particuliere afval, veegmachines en specialistische machines voor het onderhoud van parken en sportterreinen. Het contract heeft een looptijd van vier jaar. Orion gaat werken onder de naam Waste Partners Utrecht.

Hertz in zwaar weer

hertz 1De Amerikaanse autoverhuurder Hertz heeft een chapter-11 status aangevraagd voor de Amerikaanse en Canadese tak. Het bedrijf kwam door de coronacrisis in zwaar weer terecht en kon niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Ook ontsloeg het bedrijf 13 duizend medewerkers in Noord-Amerika. Een chapter 11-status houdt in dat een bedrijf onder overheidstoezicht de tijd krijgt om te herstructureren en de financiën op orde te krijgen. De verhuurlocaties blijven daarbij wel open. Onder het bedrijf vallen naast Hertz zelf ook Dollar Thrifty en Firefly. Voor Azië, Australië/Nieuw-Zeeland en Europa is geen surseance aangevraagd, meldt Henk van den Helder, de managing director van Hertz Benelux. “De overheidsmaatregelen helpen de Europese business. Ook hebben wij onze eigen financiering  geregeld. We staan op eigen benen.” (Beeld: Hertz)

Cijfers

→ De verkeersintensiteit ligt inmiddels weer op 90 procent van het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt Rijkswaterstaat. Er zijn in mei dit jaar 8.217 leaseauto’s op kenteken gezet, 56 procent minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Over de eerste 5 maanden van dit jaar kwam het aantal leaseregistraties uit op 72.119, een daling van 21,2 procent.

→ Leasemaatschappij Alcredis Finance, onderdeel van de Louwman Groep, zag zijn autovloot over de afgelopen vier jaar verviervoudigen naar 27.500 contracten en Leasemaatschappij Hiltermann Groep heeft in juni de grens van 40 duizend contracten (36 duizend voertuigen, 4 duizend equipment) doorbroken.

→ De meeste mensen willen de controle over hun auto niet graag uit handen geven, zo blijkt uit het Multiscope-onderzoek Smart Car Monitor. Negen op de tien mensen zegt niets te voelen voor een volledig zelfrijdende auto. Bijna twee op de vijf Nederlanders denkt dat een zelfrijdende auto nooit de norm zal worden. Slechts 31 procent denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar gemeengoed is.Slechts één op de tien Nederlanders voelt zich op zijn gemak bij een zelfrijdende auto. Het merendeel van de mensen voelt zich alleen op gemak in een auto zonder assistentie (16%) of met beperkte assistentie (38%), zoals cruise control. 

Mobility Matters | WeGo beidt poolauto nieuwe kans | Fleet&Mobility

Mobility Matters | WeGo beidt poolauto nieuwe kans

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
> Met een app wordt je leaseauto een poolauto. (Beeld: Leaseplan)

Met de Wego app kunnen gebruikers de status van de deelauto inzien, openen en sluiten en reserveren. In de app is het ook mogelijk om aan te geven of het een zakelijke of privéreis is en met de beheertool is de gegevens van de gebruikers en de planning in te zien.

Leaseplan lanceert platform voor goedkoop laden

leasplan 1De leasemaatschappij is founding partner van het platform Leaseplan Energy, dat is ontwikkeld door start-up PowerD. (Beeld rechts: Leaseplan)

Autoleasemaatschappij Leaseplan heeft een meerderheidsbelang genomen in de Amsterdamse start-up PowerD, een leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Deze maand wordt, onder de naam Leaseplan Energy, het gebruikersplatform geïntroduceerd waarmee leaserijders van elektrische auto’s hun auto kunnen laden met groene stroom op het moment dat die het best beschikbaar en het goedkoopst is. Met Leaseplan Energy gaat de leasemaatschappij voor het eerst rechtstreeks de concurrentie aan met gevestigde energieleveranciers en -retailers. De ambitie is om nog voor eind dit jaar drieduizend Nederlandse EV-leaserijders binnen de eigen vloot op het platform aan te sluiten. Daarna wordt het platform uitgerold in de belangrijkste Europese landen waar het bedrijf actief is.

Emissievrije vloot

“We hebben vorig jaar de vloot van onze eigen medewerkers geëlektrificeerd”, vertelt Leaseplan Nederland-directeur Erik Henstra aan Fleet&Mobility. “Om ons doel van een volledig emissievrije vloot in 2030 te realiseren, moeten we verder gaan dan waar de klant om vraagt: we moeten er echt op gaan sturen dat ze kiezen voor een EV. We zien dat daar nog wel wat drempels zijn en willen die zoveel mogelijk slechten. Eén van die drempels is dat slechts 15 procent van de stroom nu groen wordt opgewekt. Met het platform dat we met PowerD hebben opgezet, zorgen we ervoor dat de stroom die thuis voor het laden worden gebruikt, volledig groen is.”

Leaseplan Energy richt zich in eerste instantie op thuisladen; de volgende stap is laden op kantoor. Ook kan het platform worden uitgebreid met de mogelijkheid om stroom terug te leveren. Via de app laden langs de snelweg zou een logische vervolgstap kunnen zijn, beaamt Henstra. “Het zou mooi zijn dat ook bij openbare laadpalen onder onze condities – groen en een vast tarief- kan worden geladen. Zo gaan we gelijk de wildgroei van tarieven tegen.”

Autofabrikanten vragen meer laadpalen

shutterstock laadpalen 1Branchevereniging Acea pleit namens de Europese auto-industrie voor een uitbreiding van het aantal oplaadpunten van de huidige 200 duizend naar 2,8 miljoen in 2030 en het verbeteren van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Ook vindt de organisatie dat er meer waterstofstations in de hele Europese Unie moeten komen. Eerder maakte Acea al bekend dat het teleurgesteld was in het steunplan van de EU waarin de aanleg van 1 miljoen laadpalen werd aangekondigd. De aanpassing in het EU-herstelplan kan volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea, ook de schone vlootvernieuwingen bevorderen. “Onderneem snel actie op het gebied van de uitrol van de infrastructuur om de consument het vertrouwen te geven een elektrisch voertuig te kopen. En zorg er zo voor dat het wagenpark op een milieuvriendelijke manier kan worden vernieuwd.” (Beeld: shutterstock)

Pon-dochter wint onderhouds­tender Utrecht

Pon-dochter Orion heeft een tender voor het onderhoud van het wagenpark van de gemeente Utrecht gewonnen. Het gaat om het onderhoud aan 900 gespecialiseerde voertuigen, waaronder de voertuigen voor de inzameling van het particuliere afval, veegmachines en specialistische machines voor het onderhoud van parken en sportterreinen. Het contract heeft een looptijd van vier jaar. Orion gaat werken onder de naam Waste Partners Utrecht.

Hertz in zwaar weer

hertz 1De Amerikaanse autoverhuurder Hertz heeft een chapter-11 status aangevraagd voor de Amerikaanse en Canadese tak. Het bedrijf kwam door de coronacrisis in zwaar weer terecht en kon niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. Ook ontsloeg het bedrijf 13 duizend medewerkers in Noord-Amerika. Een chapter 11-status houdt in dat een bedrijf onder overheidstoezicht de tijd krijgt om te herstructureren en de financiën op orde te krijgen. De verhuurlocaties blijven daarbij wel open. Onder het bedrijf vallen naast Hertz zelf ook Dollar Thrifty en Firefly. Voor Azië, Australië/Nieuw-Zeeland en Europa is geen surseance aangevraagd, meldt Henk van den Helder, de managing director van Hertz Benelux. “De overheidsmaatregelen helpen de Europese business. Ook hebben wij onze eigen financiering  geregeld. We staan op eigen benen.” (Beeld: Hertz)

Cijfers

→ De verkeersintensiteit ligt inmiddels weer op 90 procent van het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt Rijkswaterstaat. Er zijn in mei dit jaar 8.217 leaseauto’s op kenteken gezet, 56 procent minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Over de eerste 5 maanden van dit jaar kwam het aantal leaseregistraties uit op 72.119, een daling van 21,2 procent.

→ Leasemaatschappij Alcredis Finance, onderdeel van de Louwman Groep, zag zijn autovloot over de afgelopen vier jaar verviervoudigen naar 27.500 contracten en Leasemaatschappij Hiltermann Groep heeft in juni de grens van 40 duizend contracten (36 duizend voertuigen, 4 duizend equipment) doorbroken.

→ De meeste mensen willen de controle over hun auto niet graag uit handen geven, zo blijkt uit het Multiscope-onderzoek Smart Car Monitor. Negen op de tien mensen zegt niets te voelen voor een volledig zelfrijdende auto. Bijna twee op de vijf Nederlanders denkt dat een zelfrijdende auto nooit de norm zal worden. Slechts 31 procent denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar gemeengoed is.Slechts één op de tien Nederlanders voelt zich op zijn gemak bij een zelfrijdende auto. Het merendeel van de mensen voelt zich alleen op gemak in een auto zonder assistentie (16%) of met beperkte assistentie (38%), zoals cruise control.