Marktcijfers | Coronacrisis zorgt voor halvering leaseregistraties

Redactie Redactie
• Laatste update:
De trotse koploper bij de EV-leaseregistraties, de Nissan Leaf (Beeld: Shutterstock)

Leaseregistraties elektrische auto’s

   
Model 2021 2020 verschil in%
Nissan Leaf 127 91 39,6
MG ZS 110 35 214,3
Renault Zoe 104 30 246,7
Polestar 2 100    
Kia Niro 77 515 -85,0
Volkswagen ID.3 62    
BMW I3 59 47 25,5
Volkswagen ID.4 55    
Volvo XC40 53    
Opel Corsa 32    
Totaal EV 1.018 2.265 -55,1
Totaal leaseregistraties 28.811 37.272 -22,7
       
Bron: RDC      

Verhuurvloot krimpt inverhuurmarkt mobility media 2021 bron bovag rdc bewerkt automotive

De verhuurmarkt bouwde in rap tempo zijn vloot af, omdat het aantal verhuurtrans-acties door de coronamaatregelen kelderde.

Na een jarenlange constante groei van het wagenpark, liet de verhuurvloot van Bovag-leden door corona in 2020 een forse krimp zien. Het aantal personenauto’s nam af met 16 procent (naar 26.414 voertuigen). Bij bestelwagens en aanhangwagens lag de afname onder de 10 procent. Vervelender voor de sector was dat de bezettingsgraad van de vloot daalde:
bij personenauto’s ging die van 70,5 procent in 2019 naar 65,6 procent in 2020; bij bestelauto’s daalde hij met 6 procentp unt naar 63,3 procent.

Elektrisch

Het aandeel dieselauto’s in de vloot halveerde van 21,3 procent in 2019 naar 11,5 procent in 2020. Anderzijds nam het aandeel benzineauto’s juist toe, van 67,4 procent (2019) naar 70,5 procent (2020). Het aandeel elektrische personenauto’s ligt op 7,5 procent.

Particuliere doorbraakpart doorbraak mobility media 2021 bron vna bewerkt mobility media

De elektrificatie van de vloot is niet meer alleen te danken aan zakelijk rijders.

Het Nederlandse autoleasepark groeide in 2020 met 1,5 procent naar 1.145.000 voertuigen. Voor het eerst in jaren is het aantal zakelijke leasepersonenauto’s gedaald: met 2,1 procent tot 724.800 stuks. De bestelautovloot groeide met 2,9 procent naar 206.000 auto’s, de private leasevloot met 14 procent naar 214.300 auto’s. “Door de corona-pandemie zijn er minder zakelijke autokilometers verreden”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Ook zijn sommige klanten genoodzaakt te snijden in kosten. De autoleasesector probeert ondernemers te helpen met flexibele oplossingen, zoals contractverlenging en occasionlease. Desondanks is een terugloop in het aantal zakelijke leasepersonenauto’s onvermijdelijk.”

Particuliere markt

De VNA is positief over het hoge tempo van verduurzaming van het park: zo was in 2020 ruim een kwart van de nieuw geregistreerde leaseauto’s (zakelijk en particulier) voorzien van een stekker. In 2019 was dit nog 1 op de 5,5 auto’s. De meerderheid hiervan is volledig elektrisch. “Ook in de particuliere markt is er nu, dankzij een toenemend aanbod en subsidies, sprake van een doorbraak van volledig elektrische personenauto’s”, zegt Hemerik.

Marktcijfers | Coronacrisis zorgt voor halvering leaseregistraties | Fleet&Mobility

Marktcijfers | Coronacrisis zorgt voor halvering leaseregistraties

Redactie Redactie
• Laatste update:
De trotse koploper bij de EV-leaseregistraties, de Nissan Leaf (Beeld: Shutterstock)

Leaseregistraties elektrische auto’s

   
Model 2021 2020 verschil in%
Nissan Leaf 127 91 39,6
MG ZS 110 35 214,3
Renault Zoe 104 30 246,7
Polestar 2 100    
Kia Niro 77 515 -85,0
Volkswagen ID.3 62    
BMW I3 59 47 25,5
Volkswagen ID.4 55    
Volvo XC40 53    
Opel Corsa 32    
Totaal EV 1.018 2.265 -55,1
Totaal leaseregistraties 28.811 37.272 -22,7
       
Bron: RDC      

Verhuurvloot krimpt inverhuurmarkt mobility media 2021 bron bovag rdc bewerkt automotive

De verhuurmarkt bouwde in rap tempo zijn vloot af, omdat het aantal verhuurtrans-acties door de coronamaatregelen kelderde.

Na een jarenlange constante groei van het wagenpark, liet de verhuurvloot van Bovag-leden door corona in 2020 een forse krimp zien. Het aantal personenauto’s nam af met 16 procent (naar 26.414 voertuigen). Bij bestelwagens en aanhangwagens lag de afname onder de 10 procent. Vervelender voor de sector was dat de bezettingsgraad van de vloot daalde:
bij personenauto’s ging die van 70,5 procent in 2019 naar 65,6 procent in 2020; bij bestelauto’s daalde hij met 6 procentp unt naar 63,3 procent.

Elektrisch

Het aandeel dieselauto’s in de vloot halveerde van 21,3 procent in 2019 naar 11,5 procent in 2020. Anderzijds nam het aandeel benzineauto’s juist toe, van 67,4 procent (2019) naar 70,5 procent (2020). Het aandeel elektrische personenauto’s ligt op 7,5 procent.

Particuliere doorbraakpart doorbraak mobility media 2021 bron vna bewerkt mobility media

De elektrificatie van de vloot is niet meer alleen te danken aan zakelijk rijders.

Het Nederlandse autoleasepark groeide in 2020 met 1,5 procent naar 1.145.000 voertuigen. Voor het eerst in jaren is het aantal zakelijke leasepersonenauto’s gedaald: met 2,1 procent tot 724.800 stuks. De bestelautovloot groeide met 2,9 procent naar 206.000 auto’s, de private leasevloot met 14 procent naar 214.300 auto’s. “Door de corona-pandemie zijn er minder zakelijke autokilometers verreden”, aldus VNA-voorzitter Renate Hemerik. “Ook zijn sommige klanten genoodzaakt te snijden in kosten. De autoleasesector probeert ondernemers te helpen met flexibele oplossingen, zoals contractverlenging en occasionlease. Desondanks is een terugloop in het aantal zakelijke leasepersonenauto’s onvermijdelijk.”

Particuliere markt

De VNA is positief over het hoge tempo van verduurzaming van het park: zo was in 2020 ruim een kwart van de nieuw geregistreerde leaseauto’s (zakelijk en particulier) voorzien van een stekker. In 2019 was dit nog 1 op de 5,5 auto’s. De meerderheid hiervan is volledig elektrisch. “Ook in de particuliere markt is er nu, dankzij een toenemend aanbod en subsidies, sprake van een doorbraak van volledig elektrische personenauto’s”, zegt Hemerik.