Redactioneel | mobiliteit van morgen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Hoofdredacteur Luberto van Buiten

Wat wij dan met onze tijd gaan doen, werd niet duidelijk – in ieder geval niet in de file staan op weg naar kantoor. We verplaatsen onszelf en goederen in autonome auto’s, hyperloops en supersnelle treinen, die alle op elkaar zijn aangesloten. Hoe ver weg die toekomst ook lijkt, er zijn al bedrijven bezig met het ontwikkelen van dit soort systemen. De eerste voorzichtige schreden op dit pad naar de toekomst worden nu gemaakt met deelmobiliteit, rijhulpsystemen en drones voor kleinere pakketten. Bij dit soort uitdagingen lijken die van morgen een futiliteit: het elektrificeren van het bestelautopark, de leveringsproblemen met nieuwe auto’s, van een leaseregeling een mobiliteitspakket maken. Ook dat is geen sinecure: de belofte van een gestandaardiseerd en geautomatiseerde afhandeling van bijvoorbeeld contracten blijkt in de praktijk toch niet zo eenvoudig. En er gaan sowieso grote IT-investeringen mee gemoeid. Maar het gaat steeds beter, geavanceerder, geautomatiseerder. Het is goed te beseffen dat die door Van Hooijdonk geschetste toekomst, waarbij de hightech telematicatoepassingen een centrale positie innemen, in kleine stappen gaat. En dat we allang in beweging zijn. De data die door auto’s worden gegenereerd zijn al voor veel zaken inzetbaar. Waarbij de belangen en privacy van berijder en bezitter, in de zucht naar die ‘seamless mobility’ oplossingen, wel eens uit het oog worden verloren.

Redactioneel | mobiliteit van morgen | Fleet&Mobility

Redactioneel | mobiliteit van morgen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Hoofdredacteur Luberto van Buiten

Wat wij dan met onze tijd gaan doen, werd niet duidelijk – in ieder geval niet in de file staan op weg naar kantoor. We verplaatsen onszelf en goederen in autonome auto’s, hyperloops en supersnelle treinen, die alle op elkaar zijn aangesloten. Hoe ver weg die toekomst ook lijkt, er zijn al bedrijven bezig met het ontwikkelen van dit soort systemen. De eerste voorzichtige schreden op dit pad naar de toekomst worden nu gemaakt met deelmobiliteit, rijhulpsystemen en drones voor kleinere pakketten. Bij dit soort uitdagingen lijken die van morgen een futiliteit: het elektrificeren van het bestelautopark, de leveringsproblemen met nieuwe auto’s, van een leaseregeling een mobiliteitspakket maken. Ook dat is geen sinecure: de belofte van een gestandaardiseerd en geautomatiseerde afhandeling van bijvoorbeeld contracten blijkt in de praktijk toch niet zo eenvoudig. En er gaan sowieso grote IT-investeringen mee gemoeid. Maar het gaat steeds beter, geavanceerder, geautomatiseerder. Het is goed te beseffen dat die door Van Hooijdonk geschetste toekomst, waarbij de hightech telematicatoepassingen een centrale positie innemen, in kleine stappen gaat. En dat we allang in beweging zijn. De data die door auto’s worden gegenereerd zijn al voor veel zaken inzetbaar. Waarbij de belangen en privacy van berijder en bezitter, in de zucht naar die ‘seamless mobility’ oplossingen, wel eens uit het oog worden verloren.