Grijs nieuws | DHL presenteert elektrische StreetScooter uit eigen keuken

Redactie Redactie
• Laatste update:

DHL gaf het gelijknamige bedrijf in Aken enkele jaren terug de opdracht zo’n voertuig te ontwikkelen omdat de gevestigde fabrikanten niet in staat waren datgene te leveren waar de pakketreus behoefte aan had. In 2014 nam DHL StreetScooter – een spin-off van de TU Aken – over. Een order van 10 duizend stuks volgde. Nu steken de Duitsers 10 miljoen euro in de aanschaf van 100 stille, emissievrij rijdende bestelauto’s voor de pakketbezorging in ruim 50 Nederlandse steden.

De StreetScooter Work is puur functioneel en komt nogal Spartaans over, mede door het grijze interieur waar hard plastic de boventoon voert. De 4,3 kubieke meter grote laadbak staat bovenop het chassis, waardoor er geen wielkasten zijn die ruimte innemen en bukken niet nodig is. De bestuurder kan de pakketten via de zijschuifdeuren bereiken of via een klep aan de achterkant. Voor de aandrijving zorgt een 30 kW/130 Nm synchroonmotor die stroom krijgt uit een li-ion accupakket met een capaciteit van 20,6 kWh. Het laadvermogen van de StreetScooter Work is 650 kilo en de maximumsnelheid ligt op 80 km/h. De actieradius bedraagt om en nabij de 80 kilometer. Volgens DHL bespaart een StreetScooter op jaarbasis circa drieduizend kilo aan CO2. De auto op de foto, gemaakt op de IAA, is overigens een XL-uitvoering. Momenteel zijn er gesprekken gaande tussen DHL en het ruim 70 jaar oude Spijkstaal (onderdeel van Peinemann). Accountmanager Geoffrey Jacobs: “Wij worden dagelijks door zeker vijf bedrijven benaderd die om de StreetScooter vragen. We hopen dan ook dat we binnenkort distributeur voor Nederland worden”. Spijkstaal had die vertegenwoordiging al in handen toen StreetScooter nog zelfstandig was.

Grijs nieuws | DHL presenteert elektrische StreetScooter uit eigen keuken | Fleet&Mobility

Grijs nieuws | DHL presenteert elektrische StreetScooter uit eigen keuken

Redactie Redactie
• Laatste update:

DHL gaf het gelijknamige bedrijf in Aken enkele jaren terug de opdracht zo’n voertuig te ontwikkelen omdat de gevestigde fabrikanten niet in staat waren datgene te leveren waar de pakketreus behoefte aan had. In 2014 nam DHL StreetScooter – een spin-off van de TU Aken – over. Een order van 10 duizend stuks volgde. Nu steken de Duitsers 10 miljoen euro in de aanschaf van 100 stille, emissievrij rijdende bestelauto’s voor de pakketbezorging in ruim 50 Nederlandse steden.

De StreetScooter Work is puur functioneel en komt nogal Spartaans over, mede door het grijze interieur waar hard plastic de boventoon voert. De 4,3 kubieke meter grote laadbak staat bovenop het chassis, waardoor er geen wielkasten zijn die ruimte innemen en bukken niet nodig is. De bestuurder kan de pakketten via de zijschuifdeuren bereiken of via een klep aan de achterkant. Voor de aandrijving zorgt een 30 kW/130 Nm synchroonmotor die stroom krijgt uit een li-ion accupakket met een capaciteit van 20,6 kWh. Het laadvermogen van de StreetScooter Work is 650 kilo en de maximumsnelheid ligt op 80 km/h. De actieradius bedraagt om en nabij de 80 kilometer. Volgens DHL bespaart een StreetScooter op jaarbasis circa drieduizend kilo aan CO2. De auto op de foto, gemaakt op de IAA, is overigens een XL-uitvoering. Momenteel zijn er gesprekken gaande tussen DHL en het ruim 70 jaar oude Spijkstaal (onderdeel van Peinemann). Accountmanager Geoffrey Jacobs: “Wij worden dagelijks door zeker vijf bedrijven benaderd die om de StreetScooter vragen. We hopen dan ook dat we binnenkort distributeur voor Nederland worden”. Spijkstaal had die vertegenwoordiging al in handen toen StreetScooter nog zelfstandig was.