Fleetmatics: rijstijl bestelautochauffeurs laat te wensen over

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Fleetmatics, internationaal aanbieder van oplossingen voor fleetmanagement, dat sinds 2015 in Nederland actief is. Het bedrijf hield samen met onderzoeksbureau Panelwizard een enquête onder 536 chauffeurs.

Van deze groep respondenten zei 43 procent het eens te zijn met de stelling dat hij als chauffeur van de bedrijfsauto bewust bezig is met brandstofverbruik. De CO2-uitstoot kon rekenen op de belangstelling van 24 procent van de bevraagden.

Starten

Daarmee in lijn zijn de bevindingen dat 68 procent de motor stationair laat draaien bij kortdurende stilstand, zoals bij kort parkeren of voor een spoorwegovergang. 24 procent van hen heeft geen zin de motor uit te zetten, 21 procent denkt dat opnieuw starten meer brandstof kost dan laten draaien en 44 procent zegt er helemaal niet over na te denken.

Ook wat betreft weggedrag betonen de respondenten zich niet bepaald modelbestuurders: 27 procent remt weleens te laat en daardoor te hard, 34 procent rijdt weleens te hard binnen de bebouwde kom en 50 procent doet dat daarbuiten, en 23 procent van de bestuurders heeft wel eens een bon gehad voor zijn rijgedrag in de bedrijfswagen.

“Deze resultaten tonen voor werkgevers het belang van inzicht in de rijstijl van bestuurders”, zegt Jan Willem Doornbos, marketing manager Benelux bij Fleetmatics. Met dit soort inzichten kunnen zij brandstof besparen en reputatieschade voorkomen.

Busvervoerder Connexxion bijvoorbeeld heeft al beleid om zuinig rijgedrag te belonen: het bedrijf betaalde chauffeurs een kwart van de gerealiseerde brandstofbesparing uit als bonus naar rato van de zuinigheid van de rijstijl van de individuele chauffeur.

Fleetmatics: rijstijl bestelautochauffeurs laat te wensen over | Fleet&Mobility

Fleetmatics: rijstijl bestelautochauffeurs laat te wensen over

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Fleetmatics, internationaal aanbieder van oplossingen voor fleetmanagement, dat sinds 2015 in Nederland actief is. Het bedrijf hield samen met onderzoeksbureau Panelwizard een enquête onder 536 chauffeurs.

Van deze groep respondenten zei 43 procent het eens te zijn met de stelling dat hij als chauffeur van de bedrijfsauto bewust bezig is met brandstofverbruik. De CO2-uitstoot kon rekenen op de belangstelling van 24 procent van de bevraagden.

Starten

Daarmee in lijn zijn de bevindingen dat 68 procent de motor stationair laat draaien bij kortdurende stilstand, zoals bij kort parkeren of voor een spoorwegovergang. 24 procent van hen heeft geen zin de motor uit te zetten, 21 procent denkt dat opnieuw starten meer brandstof kost dan laten draaien en 44 procent zegt er helemaal niet over na te denken.

Ook wat betreft weggedrag betonen de respondenten zich niet bepaald modelbestuurders: 27 procent remt weleens te laat en daardoor te hard, 34 procent rijdt weleens te hard binnen de bebouwde kom en 50 procent doet dat daarbuiten, en 23 procent van de bestuurders heeft wel eens een bon gehad voor zijn rijgedrag in de bedrijfswagen.

“Deze resultaten tonen voor werkgevers het belang van inzicht in de rijstijl van bestuurders”, zegt Jan Willem Doornbos, marketing manager Benelux bij Fleetmatics. Met dit soort inzichten kunnen zij brandstof besparen en reputatieschade voorkomen.

Busvervoerder Connexxion bijvoorbeeld heeft al beleid om zuinig rijgedrag te belonen: het bedrijf betaalde chauffeurs een kwart van de gerealiseerde brandstofbesparing uit als bonus naar rato van de zuinigheid van de rijstijl van de individuele chauffeur.