Brussel verleent ontheffing rijbewijs C voor elektrische bestellers

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt branchevereniging voor logistiek Evofenedex.

Eerder dit jaar vroeg het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) daarom bij de Commissie, op verzoek van een dertiental organisaties in transport en logistiek, waaronder Evofenedex.

De ontheffing wordt alleen verleend voor volledig elektrisch aangedreven motorvoertuigen zonder aanhangwagen. Die zijn fors zwaarder dan conventionele bedrijfswagens vanwege het accupakket dat zij aan boord hebben. Daardoor overschrijden dergelijke bedrijfswagens al gauw de grens van 3.500 kilo maximaal toegestaan gewicht, waardoor de bestuurder ervan plots over een groot rijbewijs (categorie C) zou moeten beschikken. Onder de ontheffing is dat dus niet langer het geval, waardoor elektrisch rijden voor meer bedrijven aantrekkelijk wordt.

De brancheorganisatie verwacht dat de ontheffing medio 2018 in werking treedt. De ontheffing geldt voor vijf jaar en alleen voor het Nederlandse wegennet. Ook moet de bestuurder een speciale opleiding van minimaal vijf uur volgen over het besturen van voertuigen zwaarder dan 3.500 kilo.

Onlangs presenteerden Ford en DHL de Streetscooter Work XL, een volledig elektrische bestelauto op het chassis van de Ford Transit. Dit voertuig heeft een maximaal toegestaan gewicht van 4.250 kilo en komt door de ontheffing onder bereik van bedrijven die werken met chauffeurs zonder groot rijbewijs.

Brussel verleent ontheffing rijbewijs C voor elektrische bestellers | Fleet&Mobility

Brussel verleent ontheffing rijbewijs C voor elektrische bestellers

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt branchevereniging voor logistiek Evofenedex.

Eerder dit jaar vroeg het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) daarom bij de Commissie, op verzoek van een dertiental organisaties in transport en logistiek, waaronder Evofenedex.

De ontheffing wordt alleen verleend voor volledig elektrisch aangedreven motorvoertuigen zonder aanhangwagen. Die zijn fors zwaarder dan conventionele bedrijfswagens vanwege het accupakket dat zij aan boord hebben. Daardoor overschrijden dergelijke bedrijfswagens al gauw de grens van 3.500 kilo maximaal toegestaan gewicht, waardoor de bestuurder ervan plots over een groot rijbewijs (categorie C) zou moeten beschikken. Onder de ontheffing is dat dus niet langer het geval, waardoor elektrisch rijden voor meer bedrijven aantrekkelijk wordt.

De brancheorganisatie verwacht dat de ontheffing medio 2018 in werking treedt. De ontheffing geldt voor vijf jaar en alleen voor het Nederlandse wegennet. Ook moet de bestuurder een speciale opleiding van minimaal vijf uur volgen over het besturen van voertuigen zwaarder dan 3.500 kilo.

Onlangs presenteerden Ford en DHL de Streetscooter Work XL, een volledig elektrische bestelauto op het chassis van de Ford Transit. Dit voertuig heeft een maximaal toegestaan gewicht van 4.250 kilo en komt door de ontheffing onder bereik van bedrijven die werken met chauffeurs zonder groot rijbewijs.