ElaadNL: TCO elektrische bestelauto vanaf 2022 lager dan van diesel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op dit moment rijden in Nederland 940 duizend bestelvoertuigen rond, waarvan 0,5 procent elektrisch. Dat is een behoorlijk contrast met het marktaandeel van personen-EV’s, dat inmiddels is opgelopen naar 1,4 procent (116.000 auto’s). Volgens de analyses in de nieuwe ElaadNL Outlook zal het aantal elektrische bestelvoertuigen de komende paar jaar nog relatief langzaam groeien, maar vanaf 2024 sneller gaan stijgen. In het midden-scenario zal in 2025 het aantal al stijgen tot meer dan 60 duizend en in 2030 tot meer dan 260 duizend. In het meest progressieve scenario zijn die aantallen respectievelijk meer dan 100 duizend en meer dan 360 duizend.

De verwachte groei komt mede doordat brandstofauto’s en -bestelbussen vanaf 2025 niet meer welkom zijn in een groot deel van de binnensteden in Nederland, aldus ElaadNL. “Voor veel bedrijven die actief zijn binnen deze zones die afhankelijk zijn van bestelbussen, zoals bouwvakkers en pakketdiensten, zal deze beleidswijziging direct van invloed zijn.”Lees het complete onderzoek in de kennisbank van Automotive.

Als tweede reden voert het instituut de technologische vooruitgang aan: de actieradius en het oplaadvermogen van elektrische bestellers zullen in de komende jaren toenemen, terwijl de prijs afneemt. Hierdoor, en door overheidsmaatregelen, zal dan ook de tco – total cost of ownership – van de elektrische bestelauto lager zijn dan die van een dieselvariant, verwachten de onderzoekers. “De tco is voor de meeste bedrijven in 2020 nog niet lager dan van een dieselvoertuig, met name door de hoge aanschafprijs. De komende twee jaar wordt verwacht dat de prijs licht zal dalen terwijl de specificaties flink verbeteren. Dat is positief voor de tco, ook omdat dan de behoefte aan snelladen langs de snelweg afneemt.” 

Privéterrein

Volgens ElaadNL is het van belang om goed te onderzoeken wat de groei betekent voor de laadvoorzieningen: in sommige segmenten worden de bestelauto’s na werktijd mee naar huis genomen. Dan is het belangrijk hoeveel van deze mensen een eigen laadvoorziening kunnen plaatsen en in hoeverre er publieke laadpalen nodig zijn. In andere sectoren staat het merendeel van de auto’s op werkterrein, wat om een andere laadinfrastructuur vraagt. Het bedrijf verwacht dat er door de toenemende elektrificatie van het wagenpark voor elektrische bestelauto’s alleen in 2025 60 duizend laadpunten nodig zijn, en in 2035 al 600 duizend.

elaadnl laadpalen bestel evs 2020

ElaadNL: TCO elektrische bestelauto vanaf 2022 lager dan van diesel | Fleet&Mobility

ElaadNL: TCO elektrische bestelauto vanaf 2022 lager dan van diesel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op dit moment rijden in Nederland 940 duizend bestelvoertuigen rond, waarvan 0,5 procent elektrisch. Dat is een behoorlijk contrast met het marktaandeel van personen-EV’s, dat inmiddels is opgelopen naar 1,4 procent (116.000 auto’s). Volgens de analyses in de nieuwe ElaadNL Outlook zal het aantal elektrische bestelvoertuigen de komende paar jaar nog relatief langzaam groeien, maar vanaf 2024 sneller gaan stijgen. In het midden-scenario zal in 2025 het aantal al stijgen tot meer dan 60 duizend en in 2030 tot meer dan 260 duizend. In het meest progressieve scenario zijn die aantallen respectievelijk meer dan 100 duizend en meer dan 360 duizend.

De verwachte groei komt mede doordat brandstofauto’s en -bestelbussen vanaf 2025 niet meer welkom zijn in een groot deel van de binnensteden in Nederland, aldus ElaadNL. “Voor veel bedrijven die actief zijn binnen deze zones die afhankelijk zijn van bestelbussen, zoals bouwvakkers en pakketdiensten, zal deze beleidswijziging direct van invloed zijn.”Lees het complete onderzoek in de kennisbank van Automotive.

Als tweede reden voert het instituut de technologische vooruitgang aan: de actieradius en het oplaadvermogen van elektrische bestellers zullen in de komende jaren toenemen, terwijl de prijs afneemt. Hierdoor, en door overheidsmaatregelen, zal dan ook de tco – total cost of ownership – van de elektrische bestelauto lager zijn dan die van een dieselvariant, verwachten de onderzoekers. “De tco is voor de meeste bedrijven in 2020 nog niet lager dan van een dieselvoertuig, met name door de hoge aanschafprijs. De komende twee jaar wordt verwacht dat de prijs licht zal dalen terwijl de specificaties flink verbeteren. Dat is positief voor de tco, ook omdat dan de behoefte aan snelladen langs de snelweg afneemt.” 

Privéterrein

Volgens ElaadNL is het van belang om goed te onderzoeken wat de groei betekent voor de laadvoorzieningen: in sommige segmenten worden de bestelauto’s na werktijd mee naar huis genomen. Dan is het belangrijk hoeveel van deze mensen een eigen laadvoorziening kunnen plaatsen en in hoeverre er publieke laadpalen nodig zijn. In andere sectoren staat het merendeel van de auto’s op werkterrein, wat om een andere laadinfrastructuur vraagt. Het bedrijf verwacht dat er door de toenemende elektrificatie van het wagenpark voor elektrische bestelauto’s alleen in 2025 60 duizend laadpunten nodig zijn, en in 2035 al 600 duizend.

elaadnl laadpalen bestel evs 2020