Leasing Event | Groeiende vraag dunt leasemarkt uit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten (l) in gesprek met Tex Gunning (midden) en Mathijs Bouman.

Dankzij de trend van bezit naar gebruik, het toenemende aantal autoservices dat online kan worden aangeboden, de elektrificatie en de toenemende digitalisering, groeit de leasemarkt de komende 5 à 10 jaar wereldwijd enorm. Er ontstaat wel een ‘ratrace to the bottom’ op het gebied van private lease. Dat vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, in een interview op het Automotive Leasing Event van 12 november.
Wel verwacht hij dat deze groei gepaard gaat met lage marges. Een vergaande digitalisering, waarbij vooral de particuliere leasetransacties volledig online kunnen worden afgehandeld, is daarbij essentieel. Dit kan ertoe leiden dat de kleinere leasemaatschappijen, waaronder de dealergelieerde, uiteindelijk niet meer zelfstandig kunnen voortbestaan. “Schaalgrootte is essentieel. Wie als eerste de juiste schaal bereikt, zet een vliegwiel op gang waarmee zijn groei accelereert”, aldus Gunning. “Kleinere leasebedrijven zullen zich bij een platform moeten aansluiten om van de groei te profiteren”, aldus Gunning.

Gewoontedier

Opvallend is dat Gunning wel verwacht dat de vraag naar automobiliteit vergaand wordt gedigitaliseerd, maar dat hij weinig fiducie heeft in platforms waarbij het complete vervoersaanbod wordt ontsloten; deze platforms zijn juist een belangrijke pijler onder de strategie van Leaseplans concurrenten Arval en ALD (zie het artikel op p15). “De vraag naar auto’s blijft toenemen. Variëteit in mobiliteit is er al jaren. Ik geloof niet dat iemand elke ochtend via een app gaat checken welke vervoermiddelen hij dan moet kiezen; de mens is een gewoontedier en irrationeel waar het gaat om mobiliteit. Ook bij carsharing zien we dat die auto’s uiteindelijk op een dag door één iemand wordt gebruikt, meestal om van en naar werk te gaan.”
Mobiliteitsmanager Pim de Weerd van Philips liet op het evenement weten wél heil te zien in een mobiliteitsplatform (zie ook het interview in F&M 3-2020), maar dat hij zich wel afvraagt of de leasemaatschappij degene is die die rol op zich moet nemen. Eén van de andere sprekers op het leasing event, econoom en journalist Mathijs Bouman, twijfelde openlijk aan de aantrekkingskracht van andere vervoermiddelen dan de auto. “Mensen kozen in het verleden niet voor de trein omdat ze dat leuk vonden, maar om de file te mijden. We hebben nu gezien dat het fileprobleem al is opgelost als er 20 procent minder auto’s op de snelweg rijden. Niet voor niets praat nu zelfs de VVD over kilometerbeprijzing. Mijn les van deze crisis is: voer een kilometerheffing in.”

Waakzaam

Die aantrekkingskracht van de auto neemt volgens Gunning en Bouman dus alleen maar toe, en dat komt mede tot uitdrukking in de groei van private lease. Omdat die deels (onder andere via mobiliteitsbudgetten) door werkgevers worden gefaciliteerd, is een waarschuwing van Bouman ook voor de fleetmanager van belang. Namelijk dat juist in deze tijden goed advies aan de private leaseklant nodig is. “Oppassen is het vooral voor de groep tussen de 30-35 jaar die een huis heeft gekocht op anderhalf inkomen. Valt er een inkomen weg, dan kunnen ze de maandelijkse lasten niet meer betalen. Eigenlijk zou je daar met private lease rekening mee moeten houden: dat er een vangnet moet zijn als iemand werkloos raakt. En maak het contract flexibeler, bijvoorbeeld in opzegbaarheid; al hoort daar een hoger leasebedrag bij.”

Lees het hele artikel op Automotive-online.nl.

Leasing Event | Groeiende vraag dunt leasemarkt uit | Fleet&Mobility

Leasing Event | Groeiende vraag dunt leasemarkt uit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten (l) in gesprek met Tex Gunning (midden) en Mathijs Bouman.

Dankzij de trend van bezit naar gebruik, het toenemende aantal autoservices dat online kan worden aangeboden, de elektrificatie en de toenemende digitalisering, groeit de leasemarkt de komende 5 à 10 jaar wereldwijd enorm. Er ontstaat wel een ‘ratrace to the bottom’ op het gebied van private lease. Dat vertelde Tex Gunning, ceo van Leaseplan, in een interview op het Automotive Leasing Event van 12 november.
Wel verwacht hij dat deze groei gepaard gaat met lage marges. Een vergaande digitalisering, waarbij vooral de particuliere leasetransacties volledig online kunnen worden afgehandeld, is daarbij essentieel. Dit kan ertoe leiden dat de kleinere leasemaatschappijen, waaronder de dealergelieerde, uiteindelijk niet meer zelfstandig kunnen voortbestaan. “Schaalgrootte is essentieel. Wie als eerste de juiste schaal bereikt, zet een vliegwiel op gang waarmee zijn groei accelereert”, aldus Gunning. “Kleinere leasebedrijven zullen zich bij een platform moeten aansluiten om van de groei te profiteren”, aldus Gunning.

Gewoontedier

Opvallend is dat Gunning wel verwacht dat de vraag naar automobiliteit vergaand wordt gedigitaliseerd, maar dat hij weinig fiducie heeft in platforms waarbij het complete vervoersaanbod wordt ontsloten; deze platforms zijn juist een belangrijke pijler onder de strategie van Leaseplans concurrenten Arval en ALD (zie het artikel op p15). “De vraag naar auto’s blijft toenemen. Variëteit in mobiliteit is er al jaren. Ik geloof niet dat iemand elke ochtend via een app gaat checken welke vervoermiddelen hij dan moet kiezen; de mens is een gewoontedier en irrationeel waar het gaat om mobiliteit. Ook bij carsharing zien we dat die auto’s uiteindelijk op een dag door één iemand wordt gebruikt, meestal om van en naar werk te gaan.”
Mobiliteitsmanager Pim de Weerd van Philips liet op het evenement weten wél heil te zien in een mobiliteitsplatform (zie ook het interview in F&M 3-2020), maar dat hij zich wel afvraagt of de leasemaatschappij degene is die die rol op zich moet nemen. Eén van de andere sprekers op het leasing event, econoom en journalist Mathijs Bouman, twijfelde openlijk aan de aantrekkingskracht van andere vervoermiddelen dan de auto. “Mensen kozen in het verleden niet voor de trein omdat ze dat leuk vonden, maar om de file te mijden. We hebben nu gezien dat het fileprobleem al is opgelost als er 20 procent minder auto’s op de snelweg rijden. Niet voor niets praat nu zelfs de VVD over kilometerbeprijzing. Mijn les van deze crisis is: voer een kilometerheffing in.”

Waakzaam

Die aantrekkingskracht van de auto neemt volgens Gunning en Bouman dus alleen maar toe, en dat komt mede tot uitdrukking in de groei van private lease. Omdat die deels (onder andere via mobiliteitsbudgetten) door werkgevers worden gefaciliteerd, is een waarschuwing van Bouman ook voor de fleetmanager van belang. Namelijk dat juist in deze tijden goed advies aan de private leaseklant nodig is. “Oppassen is het vooral voor de groep tussen de 30-35 jaar die een huis heeft gekocht op anderhalf inkomen. Valt er een inkomen weg, dan kunnen ze de maandelijkse lasten niet meer betalen. Eigenlijk zou je daar met private lease rekening mee moeten houden: dat er een vangnet moet zijn als iemand werkloos raakt. En maak het contract flexibeler, bijvoorbeeld in opzegbaarheid; al hoort daar een hoger leasebedrag bij.”

Lees het hele artikel op Automotive-online.nl.