Shell wil wagenparkbeheerder begeleiden naar de beste energiekeuze

Oliereus wordt totaalleverancier

Diederik Diederik
Beeld: Shell

Shell Telematics is geïntroduceerd in samenwerking met Geotab, de Canadese ontwikkelaar van fleetmanagementsoftware en GPS-tracking voor zakelijke gebruikers. Het systeem biedt de vlootbeheerder instrumenten om alle aspecten van zijn wagenpark te beheren. “Door een kastje aan te sluiten op de OBD-stekker van een voertuig kan de wagenparkbeheerder niet alleen het brandstofverbruik monitoren, maar ook het rijgedrag van de berijder, de status van het voertuigonderhoud en zelfs de veiligheid van transacties met de Shell brandstofkaart, als die gekoppeld is”, vertelt Mareille Willebrands, marketingmanager Shell Fleet Solutions. Dat betekent niet dat Shell Telematics is voorbehouden aan gebruikers van een Shell Card. “We focussen natuurlijk op onze bestaande relaties, maar de doelgroep omvat alle bedrijven met wagenparken, waarbij we vooral mikken op het mkb.”

Scherper op de kosten

Via de online portal of app kunnen gebruikers aan de hand van parameters onder meer sturen op brandstofverbruik, het verminderen van schades, het verlagen van de onderhoudskosten en – in het geval van goederenvervoer – het handhaven van rij- en rusttijden. Allemaal zaken die voor een stevige verlaging van de TCO (Total Cost of Ownership) kunnen zorgen, en dat is zeker in coronatijd geen overbodige luxe. Om privacyzorgen vooraf de kop in te drukken, benadrukt Shell dat Telematics volledig voldoet aan de AVG, waarbij berijders ook de mogelijkheid hebben om de GPS-tracking van hun voertuig automatisch of voor het rijden tijdelijk te pauzeren.
Naast het feit dat Shell Telematics wordt geafficheerd als ‘één gebruikersvriendelijk loket voor alle wagenparkbehoeften’ met een internationale dekking, sorteert Shell met de vernieuwing ook voor op de toenemende elektrificatie van de Nederlandse wagenparken en zijn eigen rol daarin met eigen snelladers en laadpas/app. Shell plaatste onlangs de honderste Shell Recharge-snellaadpaal bij één van zijn tankstations en heeft de ambitie dit netwerk binnen enkele maanden uit te breiden tot 200.

Voorsorteren

Telematics is volgens het bedrijf daarbij één van de eerste toepassingen in zijn soort die ook geschikt is voor de koppeling met een groot aantal hybride en alle volledig elektrische voertuigen. Daarmee ligt de link tussen het Telematics-kastje en de snelle Shell-oplaadstekkers voor de hand. “We willen niet meer alleen een brandstofleverancier zijn, maar een energietransitiepartner”, zegt Willebrands. Dat betekent logischerwijs dat gebruikers van Telematics de TCO van elektrische en conventioneel aangedreven voertuigen kunnen vergelijken. Gebaseerd op de gegevens van hun conventionele wagenpark kunnen ze aan het rekenen slaan, om te zien of de overstap naar elektrische voertuigen ook kostentechnisch loont. Over de prijsstructuur en -opbouw van Telematics zegt Willebrands: “Potentiële klanten krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan een ‘pilot op maat’ voor de Telematics hard- en software. Daarin kunnen ze het product en de mogelijkheden daarvan voor het eigen wagenpark leren kennen. Na een geslaagde pilotfase kunnen ze een maandelijks abonnement per voertuig nemen, met keuze uit verschillende pakketten: van basisdata en -functionaliteiten tot meer uitgebreide mogelijkheden.”

Oliereus wordt totaalleverancier | Fleet&Mobility
Shell wil wagenparkbeheerder begeleiden naar de beste energiekeuze

Oliereus wordt totaalleverancier

Diederik Diederik
Beeld: Shell

Shell Telematics is geïntroduceerd in samenwerking met Geotab, de Canadese ontwikkelaar van fleetmanagementsoftware en GPS-tracking voor zakelijke gebruikers. Het systeem biedt de vlootbeheerder instrumenten om alle aspecten van zijn wagenpark te beheren. “Door een kastje aan te sluiten op de OBD-stekker van een voertuig kan de wagenparkbeheerder niet alleen het brandstofverbruik monitoren, maar ook het rijgedrag van de berijder, de status van het voertuigonderhoud en zelfs de veiligheid van transacties met de Shell brandstofkaart, als die gekoppeld is”, vertelt Mareille Willebrands, marketingmanager Shell Fleet Solutions. Dat betekent niet dat Shell Telematics is voorbehouden aan gebruikers van een Shell Card. “We focussen natuurlijk op onze bestaande relaties, maar de doelgroep omvat alle bedrijven met wagenparken, waarbij we vooral mikken op het mkb.”

Scherper op de kosten

Via de online portal of app kunnen gebruikers aan de hand van parameters onder meer sturen op brandstofverbruik, het verminderen van schades, het verlagen van de onderhoudskosten en – in het geval van goederenvervoer – het handhaven van rij- en rusttijden. Allemaal zaken die voor een stevige verlaging van de TCO (Total Cost of Ownership) kunnen zorgen, en dat is zeker in coronatijd geen overbodige luxe. Om privacyzorgen vooraf de kop in te drukken, benadrukt Shell dat Telematics volledig voldoet aan de AVG, waarbij berijders ook de mogelijkheid hebben om de GPS-tracking van hun voertuig automatisch of voor het rijden tijdelijk te pauzeren.
Naast het feit dat Shell Telematics wordt geafficheerd als ‘één gebruikersvriendelijk loket voor alle wagenparkbehoeften’ met een internationale dekking, sorteert Shell met de vernieuwing ook voor op de toenemende elektrificatie van de Nederlandse wagenparken en zijn eigen rol daarin met eigen snelladers en laadpas/app. Shell plaatste onlangs de honderste Shell Recharge-snellaadpaal bij één van zijn tankstations en heeft de ambitie dit netwerk binnen enkele maanden uit te breiden tot 200.

Voorsorteren

Telematics is volgens het bedrijf daarbij één van de eerste toepassingen in zijn soort die ook geschikt is voor de koppeling met een groot aantal hybride en alle volledig elektrische voertuigen. Daarmee ligt de link tussen het Telematics-kastje en de snelle Shell-oplaadstekkers voor de hand. “We willen niet meer alleen een brandstofleverancier zijn, maar een energietransitiepartner”, zegt Willebrands. Dat betekent logischerwijs dat gebruikers van Telematics de TCO van elektrische en conventioneel aangedreven voertuigen kunnen vergelijken. Gebaseerd op de gegevens van hun conventionele wagenpark kunnen ze aan het rekenen slaan, om te zien of de overstap naar elektrische voertuigen ook kostentechnisch loont. Over de prijsstructuur en -opbouw van Telematics zegt Willebrands: “Potentiële klanten krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan een ‘pilot op maat’ voor de Telematics hard- en software. Daarin kunnen ze het product en de mogelijkheden daarvan voor het eigen wagenpark leren kennen. Na een geslaagde pilotfase kunnen ze een maandelijks abonnement per voertuig nemen, met keuze uit verschillende pakketten: van basisdata en -functionaliteiten tot meer uitgebreide mogelijkheden.”