Van Moof •
Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Grote Van Moof-klant Friesland Lease: ‘Schade voor ons valt mee’

Foto: Van Moof

Leasemaatschappij Friesland Lease is met een vloot van ongeveer 4.000 fietsen een van de grootste klanten van de deze week failliet verklaarde fabrikant Van Moof. Volgens directeur Jan Baljeu is het faillissement vervelend, maar tegelijkertijd valt de schade mee. “En we leren er ook weer veel van.” 

Friesland Lease heeft volgens Baljeu ongeveer 4.000 Van Moofs, waarvan zo’n 3.500 de elektrische variant betreft. Het faillissement van Van Moof betekent ook voor Friesland Lease een gekkenhuis. “We hebben enorm veel reacties gehad van Van Moof-bezitters, waarvan een deel nu bij ons terechtkomt omdat ze niet langer bij Van Moof kunnen aankloppen.” 
Volgens Baljeu ondervindt ongeveer vijf procent van de gebruikers problemen met zijn Van Moof. “Bij ongeveer de helft daarvan, zo’n 100 gebruikers, geldt dat ze onderdelen nodig hebben die nu niet leverbaar zijn. Die fietsen zijn nu onbruikbaar. Op termijn verwacht ik dat de onderdelenvoorziening altijd weer op gang komt, dat moet haast wel want met een markt van 200 duizend fietsen is dat een interessante casus voor onderdelenfabrikanten.” 

Energie

Voor de groep die problemen ondervindt heeft het bedrijf drie oplossingen. Als een fiets het niet doet, maar voor dagelijks gebruik ook niet nodig is, dan kan de leasetermijn opgeschort worden. Voor de groep die dagelijks een fiets gebruikt wordt een alternatieve fiets gezocht. De groep die per se van de fiets af wil, kan de fiets inleveren, mits de nieuwe fiets van Friesland Lease wordt betrokken. “Wat het leuke aan deze situatie is, is dat wij onderdeel van de oplossing zijn. Ook voor mensen die soms al maanden problemen hebben. We krijgen veel complimentjes voor hoe we deze situatie aanpakken. Dat geeft veel energie”, aldus Baljeu.

Restwaarde

Kostentechnisch valt de schade voor Friesland Lease – dat op plek 17 staat in de Automotive Leasemaatschappij 60 en van alle leasemaatschappijen de grootste fietsvloot heeft – nu nog prima te overzien. Pas als er geen onderdelen beschikbaar loopt het bedrijf risico. De aanschafwaarde van de fietsen bedraagt zo’n 10 miljoen euro en de restwaarden eind contract (36 maanden gemiddeld) ligt tussen de 25 en 30 procent. “Nogmaals, het kan bijna niet anders dan dat iemand er een goede businesscase in ziet. En volgt er geen doorstart dan worden de fietsen echte collector-items. Want Van Moof is een sterk merk, met loyale klanten. Het is opvallend hoeveel problemen sommige bezitters voor lief nemen.” 
Baljeu ziet nog twee lichtpunten aan het faillissement van Van Moof. “We hebben een prettige relatie met KwikFit opgebouwd, we werken goed samen. En we leren hier veel van, dat gaat ons helpen in de omgang met alle nieuwe automerken die nu op de markt komen. We weten steeds beter waar we op moeten letten, want er komt veel kijken bij het lanceren en in de lucht houden van een nieuw merk.” 

Stint
Friesland Lease was importeur en belangrijkste leasepartner van de Stint. Na het dramatische ongeluk met de Stint werden de voertuigen verboden. De Raad van State bepaalde daarna dat de overheid nooit toestemming had mogen geven voor de Stint. Door die uitspraak moet de overheid schadevergoeding gaan betalen. De daarvoor voorgestelde regeling is nog niet officieel bekrachtigd. Als de regeling definitief is kan ook Friesland Lease een (forse) schadevergoeding krijgen, bevestigt Baljeu. 
Grote Van Moof-klant Friesland Lease: ‘Schade voor ons valt mee’ | Fleet&Mobility

Grote Van Moof-klant Friesland Lease: ‘Schade voor ons valt mee’

Van Moof • Leasemaatschappij Friesland Lease is met een vloot van ongeveer 4.000 fietsen een van de grootste klanten van de deze week failliet verklaarde fabrikant Van Moof. Volgens directeur Jan Baljeu is het faillissement vervelend, maar tegelijkertijd valt de schade mee. “En we leren er ook weer veel van.” 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Van Moof

Friesland Lease heeft volgens Baljeu ongeveer 4.000 Van Moofs, waarvan zo’n 3.500 de elektrische variant betreft. Het faillissement van Van Moof betekent ook voor Friesland Lease een gekkenhuis. “We hebben enorm veel reacties gehad van Van Moof-bezitters, waarvan een deel nu bij ons terechtkomt omdat ze niet langer bij Van Moof kunnen aankloppen.” 
Volgens Baljeu ondervindt ongeveer vijf procent van de gebruikers problemen met zijn Van Moof. “Bij ongeveer de helft daarvan, zo’n 100 gebruikers, geldt dat ze onderdelen nodig hebben die nu niet leverbaar zijn. Die fietsen zijn nu onbruikbaar. Op termijn verwacht ik dat de onderdelenvoorziening altijd weer op gang komt, dat moet haast wel want met een markt van 200 duizend fietsen is dat een interessante casus voor onderdelenfabrikanten.” 

Energie

Voor de groep die problemen ondervindt heeft het bedrijf drie oplossingen. Als een fiets het niet doet, maar voor dagelijks gebruik ook niet nodig is, dan kan de leasetermijn opgeschort worden. Voor de groep die dagelijks een fiets gebruikt wordt een alternatieve fiets gezocht. De groep die per se van de fiets af wil, kan de fiets inleveren, mits de nieuwe fiets van Friesland Lease wordt betrokken. “Wat het leuke aan deze situatie is, is dat wij onderdeel van de oplossing zijn. Ook voor mensen die soms al maanden problemen hebben. We krijgen veel complimentjes voor hoe we deze situatie aanpakken. Dat geeft veel energie”, aldus Baljeu.

Restwaarde

Kostentechnisch valt de schade voor Friesland Lease – dat op plek 17 staat in de Automotive Leasemaatschappij 60 en van alle leasemaatschappijen de grootste fietsvloot heeft – nu nog prima te overzien. Pas als er geen onderdelen beschikbaar loopt het bedrijf risico. De aanschafwaarde van de fietsen bedraagt zo’n 10 miljoen euro en de restwaarden eind contract (36 maanden gemiddeld) ligt tussen de 25 en 30 procent. “Nogmaals, het kan bijna niet anders dan dat iemand er een goede businesscase in ziet. En volgt er geen doorstart dan worden de fietsen echte collector-items. Want Van Moof is een sterk merk, met loyale klanten. Het is opvallend hoeveel problemen sommige bezitters voor lief nemen.” 
Baljeu ziet nog twee lichtpunten aan het faillissement van Van Moof. “We hebben een prettige relatie met KwikFit opgebouwd, we werken goed samen. En we leren hier veel van, dat gaat ons helpen in de omgang met alle nieuwe automerken die nu op de markt komen. We weten steeds beter waar we op moeten letten, want er komt veel kijken bij het lanceren en in de lucht houden van een nieuw merk.” 

Stint
Friesland Lease was importeur en belangrijkste leasepartner van de Stint. Na het dramatische ongeluk met de Stint werden de voertuigen verboden. De Raad van State bepaalde daarna dat de overheid nooit toestemming had mogen geven voor de Stint. Door die uitspraak moet de overheid schadevergoeding gaan betalen. De daarvoor voorgestelde regeling is nog niet officieel bekrachtigd. Als de regeling definitief is kan ook Friesland Lease een (forse) schadevergoeding krijgen, bevestigt Baljeu.