Amsterdam investeert 33 miljoen in verkeersveiligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de gemeente Amsterdam op haar website.

De plannen om de straten veiliger te maken voor verkeer staan beschreven in het Meerjarenplan verkeersveiligheid 2016-2021. Wethouder Pieter Litjens van verkeer vertelt dat Amsterdam drukker is geworden en populair bij bezoekers, bewoners en bedrijven. “Dat vraagt ook om duidelijke keuzes op het gebied van verkeersveiligheid. De nadruk ligt daarbij op het voorkomen van ongelukken, met name bij kwetsbare groepen als ouderen en kinderen. We pakken daarom gevaarlijke plekken, zogenaamde ‘black spots’ aan, en maken stoepen en fietspaden veiliger. Als overheid doen we wat we kunnen, maar ik vind het ook belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijk zijn in het verkeer. Iedereen weet immers dat het veiliger is om je aan de snelheid te houden, je hand uit te steken of lampjes op je fiets te hebben. Amsterdammers geven verkeersveiligheid nu een 6,5. We gaan er hard aan werken om dat beter te maken.”

De Amsterdamse A10 werd vorige maand nog uitgeroepen tot gevaarlijkste snelweg van Nederland.

Volgens Litjens vertonen voetgangers, fietsers en snorfietsers het meeste risicogedrag. “Voetgangers stoppen het minst voor rood, snorfietsers rijden vaak te hard en minder dan de helft van de fietsers heeft aan beide kanten goede verlichting. Bewustwording van dit gedrag is van groot belang. Door verkeerseducatie, campagnes en handhaving werkt Amsterdam aan het verder terugbrengen van de verkeersongevallen.”

Amsterdam sprak onlangs ook de ambitie uit om internationaal fietslab te worden.

Foto: Facebook. 

Amsterdam investeert 33 miljoen in verkeersveiligheid | Fleet&Mobility

Amsterdam investeert 33 miljoen in verkeersveiligheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt de gemeente Amsterdam op haar website.

De plannen om de straten veiliger te maken voor verkeer staan beschreven in het Meerjarenplan verkeersveiligheid 2016-2021. Wethouder Pieter Litjens van verkeer vertelt dat Amsterdam drukker is geworden en populair bij bezoekers, bewoners en bedrijven. “Dat vraagt ook om duidelijke keuzes op het gebied van verkeersveiligheid. De nadruk ligt daarbij op het voorkomen van ongelukken, met name bij kwetsbare groepen als ouderen en kinderen. We pakken daarom gevaarlijke plekken, zogenaamde ‘black spots’ aan, en maken stoepen en fietspaden veiliger. Als overheid doen we wat we kunnen, maar ik vind het ook belangrijk dat mensen zelf verantwoordelijk zijn in het verkeer. Iedereen weet immers dat het veiliger is om je aan de snelheid te houden, je hand uit te steken of lampjes op je fiets te hebben. Amsterdammers geven verkeersveiligheid nu een 6,5. We gaan er hard aan werken om dat beter te maken.”

De Amsterdamse A10 werd vorige maand nog uitgeroepen tot gevaarlijkste snelweg van Nederland.

Volgens Litjens vertonen voetgangers, fietsers en snorfietsers het meeste risicogedrag. “Voetgangers stoppen het minst voor rood, snorfietsers rijden vaak te hard en minder dan de helft van de fietsers heeft aan beide kanten goede verlichting. Bewustwording van dit gedrag is van groot belang. Door verkeerseducatie, campagnes en handhaving werkt Amsterdam aan het verder terugbrengen van de verkeersongevallen.”

Amsterdam sprak onlangs ook de ambitie uit om internationaal fietslab te worden.

Foto: Facebook.