AMD start proefprocedure tegen fiscus

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rolleman bereidt deze zaak op dit moment voor in samenwerking met Felix Accountants & Belastingadviseurs.

Onlangs stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel voor de bijtelling vanaf 2017, de zogenoemde Autobrief 2. De 22 procent bijtelling geldt alleen voor auto’s die vanaf 2017 op kenteken worden gezet. Volgens Rolleman levert het verschil tussen 22 en 25 procent een ongelijke behandeling van gelijke gevallen op.

Eerder oordeel
Bij een eerder arrest oordeelde de Hoge Raad toen dat verschil in bijtellingspercentages ongelijke behandeling opleverde, maar dat het toch gerechtvaardigd was vanwege het verschil in CO2-uitstoot. Die reden is er met de wijziging per 2017 niet meer, dan betaal je voor een auto met dezelfde uitstoot in plaats van 25 procent bijtelling in de huidige situatie, nog maar 22 procent.

“Ook de redenering van staatssecretaris Wiebes dat deze berijders bewust hebben gekozen voor een onzuinige auto overtuigt niet”, aldus Rolleman. “Vaak was er niet eens keuze voor een auto met lagere bijtelling mogelijk, denk bijvoorbeeld aan de meeste bestelauto`s van de zaak.”

Op dit moment oriënteren de bedrijven zich op manier de procedure het snelst kan leiden tot een uitspraak van de Hoge Raad.

AMD start proefprocedure tegen fiscus | Fleet&Mobility

AMD start proefprocedure tegen fiscus

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rolleman bereidt deze zaak op dit moment voor in samenwerking met Felix Accountants & Belastingadviseurs.

Onlangs stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel voor de bijtelling vanaf 2017, de zogenoemde Autobrief 2. De 22 procent bijtelling geldt alleen voor auto’s die vanaf 2017 op kenteken worden gezet. Volgens Rolleman levert het verschil tussen 22 en 25 procent een ongelijke behandeling van gelijke gevallen op.

Eerder oordeel
Bij een eerder arrest oordeelde de Hoge Raad toen dat verschil in bijtellingspercentages ongelijke behandeling opleverde, maar dat het toch gerechtvaardigd was vanwege het verschil in CO2-uitstoot. Die reden is er met de wijziging per 2017 niet meer, dan betaal je voor een auto met dezelfde uitstoot in plaats van 25 procent bijtelling in de huidige situatie, nog maar 22 procent.

“Ook de redenering van staatssecretaris Wiebes dat deze berijders bewust hebben gekozen voor een onzuinige auto overtuigt niet”, aldus Rolleman. “Vaak was er niet eens keuze voor een auto met lagere bijtelling mogelijk, denk bijvoorbeeld aan de meeste bestelauto`s van de zaak.”

Op dit moment oriënteren de bedrijven zich op manier de procedure het snelst kan leiden tot een uitspraak van de Hoge Raad.