Personeel en mobiliteit

Laatste update:

‘Variabele bijtelling leidt tot minder privékilometers’

Foto: Shutterstock

Ongeveer zeventig procent van de zakelijk rijders gaat minder privékilometers rijden bij een overgang naar een variabele bijtelling die wordt bepaald door het aantal gereden kilometers.

Dit melden de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) en Mobiliteitsalliantie. De VZR heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat  van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Mobiliteitsalliantie een pilot uitgevoerd. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Tachtig procent van de respondenten die nu een vaste bijtelling betalen, staat neutraal of positief tegenover een variabele bijtelling. De pilot bestond uit twee delen: een praktijkgedeelte en simulatie. In de eerste fase van de pilot is er een fysieke proef uitgevoerd onder 112 zakelijk rijders. In de tweede fase zijn de resultaten hieruit onder 1.800 respondenten getoetst.

CO2-reductie

Naar verwachting gaat zeventig procent van de zakelijke rijders minder privékilometers maken bij een variabele bijtelling. Vertaald naar de praktijk leidt dit tot een potentiële besparing van 15 procent minder gereden privékilometers van de zakelijke auto. Met in totaal 1,5 miljoen zakelijke rijders op de Nederlandse wegen betekent dit een besparing van 1,2 miljard kilometers per jaar. Voor die potentiële besparing zal 33 procent voor een alternatieve vervoersvorm kiezen. 20 procent denkt vaker de fiets te pakken en 6 procent zal meer gebruikmaken van het OV.

Een kleine groep verwacht dat er dan meer gereden gaat worden met de andere auto in het gezin. Volgens het onderzoek van VZR heeft de invoering van de variabele bijtelling daarmee uiteindelijk ook een positieve invloed op de CO2-uitstoot. 

Op basis van de onderzoeksresultaten zou zestig procent van de zakelijke leaserijders die nu bijtelling betalen positief tegenover een variabele bijtelling staan; 20 procent is neutraal. Jan van Delft, voorzitter van de VZR die de pilot uitvoerde: “Deze resultaten lijken te wijzen op een groeiend draagvlak voor dit systeem onder zakelijke rijders. Dit willen we graag verder onderzoeken”. 

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen dat er nader onderzoek nodig is “naar de verschillende effecten waaronder ook de financiële consequenties en de budgettaire gevolgen voor het Rijk”, schrijft ze.

Lees meer op Automotive-online.nl.

‘Variabele bijtelling leidt tot minder privékilometers’ | Fleet&Mobility

‘Variabele bijtelling leidt tot minder privékilometers’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dit melden de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) en Mobiliteitsalliantie. De VZR heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat  van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Mobiliteitsalliantie een pilot uitgevoerd. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Tachtig procent van de respondenten die nu een vaste bijtelling betalen, staat neutraal of positief tegenover een variabele bijtelling. De pilot bestond uit twee delen: een praktijkgedeelte en simulatie. In de eerste fase van de pilot is er een fysieke proef uitgevoerd onder 112 zakelijk rijders. In de tweede fase zijn de resultaten hieruit onder 1.800 respondenten getoetst.

CO2-reductie

Naar verwachting gaat zeventig procent van de zakelijke rijders minder privékilometers maken bij een variabele bijtelling. Vertaald naar de praktijk leidt dit tot een potentiële besparing van 15 procent minder gereden privékilometers van de zakelijke auto. Met in totaal 1,5 miljoen zakelijke rijders op de Nederlandse wegen betekent dit een besparing van 1,2 miljard kilometers per jaar. Voor die potentiële besparing zal 33 procent voor een alternatieve vervoersvorm kiezen. 20 procent denkt vaker de fiets te pakken en 6 procent zal meer gebruikmaken van het OV.

Een kleine groep verwacht dat er dan meer gereden gaat worden met de andere auto in het gezin. Volgens het onderzoek van VZR heeft de invoering van de variabele bijtelling daarmee uiteindelijk ook een positieve invloed op de CO2-uitstoot. 

Op basis van de onderzoeksresultaten zou zestig procent van de zakelijke leaserijders die nu bijtelling betalen positief tegenover een variabele bijtelling staan; 20 procent is neutraal. Jan van Delft, voorzitter van de VZR die de pilot uitvoerde: “Deze resultaten lijken te wijzen op een groeiend draagvlak voor dit systeem onder zakelijke rijders. Dit willen we graag verder onderzoeken”. 

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen dat er nader onderzoek nodig is “naar de verschillende effecten waaronder ook de financiële consequenties en de budgettaire gevolgen voor het Rijk”, schrijft ze.

Lees meer op Automotive-online.nl.