‘Koningshuis actief in stekkerlobby’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het Koningshuis zou een actieve rol hebben gespeeld in de stekkerlobby. Maurits werd voorzitter van het Formule E-Team (het platform dat elektrisch rijden promoot) en ondernemer Ruud Koornstra werd vice-voorzitter van de club. Koornstra investeert in laadpalen en vergezelde Prins Maurits bij zijn EV-promotietour.

CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft zich in het onderwerp vastgebeten, hij vindt de stimuleringsmaatregelen van EV’s en phev’s van de afgelopen vijf jaar buiten proportie. “Leaserijders hebben jarenlang voor een fractie van het werkelijke bedrag een auto kunnen rijden. Vervolgens is de stekker van een phev niet eens uit de doos gehaald.” Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, zei deze zomer al: “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.”

Ook oud-ANWB-voorzitter Guido van Woerkom werd geïnterviewd voor het programma. Volgens hem moeten EV’s vooral langere tijd worden gestimuleerd. “De overheid moet EV’s stimuleren op maat en veranderingen geleidelijk doorvoeren. Dan hebben we in 2025/2030 een heel volwassen elektrisch wagenpark.”

De NPO-uitzending is hier terug te kijken.

Het Formule E-team lobbyt momenteel voor  136 miljoen euro subsidie verdeeld over vier jaar om elektrisch rijden ook bij particulieren door te laten breken. 

‘Koningshuis actief in stekkerlobby’ | Fleet&Mobility

‘Koningshuis actief in stekkerlobby’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het Koningshuis zou een actieve rol hebben gespeeld in de stekkerlobby. Maurits werd voorzitter van het Formule E-Team (het platform dat elektrisch rijden promoot) en ondernemer Ruud Koornstra werd vice-voorzitter van de club. Koornstra investeert in laadpalen en vergezelde Prins Maurits bij zijn EV-promotietour.

CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft zich in het onderwerp vastgebeten, hij vindt de stimuleringsmaatregelen van EV’s en phev’s van de afgelopen vijf jaar buiten proportie. “Leaserijders hebben jarenlang voor een fractie van het werkelijke bedrag een auto kunnen rijden. Vervolgens is de stekker van een phev niet eens uit de doos gehaald.” Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, zei deze zomer al: “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.”

Ook oud-ANWB-voorzitter Guido van Woerkom werd geïnterviewd voor het programma. Volgens hem moeten EV’s vooral langere tijd worden gestimuleerd. “De overheid moet EV’s stimuleren op maat en veranderingen geleidelijk doorvoeren. Dan hebben we in 2025/2030 een heel volwassen elektrisch wagenpark.”

De NPO-uitzending is hier terug te kijken.

Het Formule E-team lobbyt momenteel voor  136 miljoen euro subsidie verdeeld over vier jaar om elektrisch rijden ook bij particulieren door te laten breken.