‘Nederland duurste dieselland’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de Leaseplan Car Cost Index 2016*, waarbij de leasemaatschappij de totale autokosten van benzine- en dieselauto’s in 24 Europese landen waar het bedrijf actief is vergelijkt.

Bekijk hier het volledige onderzoeksdocument.

Nederland heft van de vergeleken landen de hoogste belasting op diesel (31% van de totale autokosten) en benzinemodellen zijn we het één na duurste belastingland, na Noorwegen. Aan de pomp betalen we gemiddeld 61 euro per maand voor diesel, daarmee behoren we tot de goedkoopste landen in de benchmark.

Belasten op gebruik
Opvallend is dat we tot de top vier landen behoren met de hoogste afschrijvingskosten. Dit is volgens Leaseplan te verklaren door de hogere aanschafkosten voor een auto in Nederland. Erik Henstra, de nieuwe managing director van Leaseplan Nederland: “Nederland is samen met Noorwegen koploper is als het gaat om autokosten, en vooral autobelastingen. Dat kan volgens ons beter. Een automobilist wordt nu niet gestimuleerd om minder kilometers te maken, want op de meeste kosten heeft een automobilist nu zelf geen invloed. Leaseplan pleit voor belasten naar gebruik. Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto, alleen brandstofaccijnzen belasten het gebruik. Belasten op gebruik zorgt pas voor minder kilometers, minder files en een beter milieu.”

Branchevereniging VNA werkt al enige tijd aan een plan voor rekeningrijden. Ook RAI Vereniging is voor en Bovag pleit specifiek voor bijtelling per kilometer.

*De index heeft de totale eigendoms- en verbruikskosten van populaire auto’s in het B- en C-segment in 24 Europese landen vergeleken. Het onderzoek hanteert de kale autokosten op basis van drie jaar en 20 duizend kilometer per jaar.

‘Nederland duurste dieselland’ | Fleet&Mobility

‘Nederland duurste dieselland’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit de Leaseplan Car Cost Index 2016*, waarbij de leasemaatschappij de totale autokosten van benzine- en dieselauto’s in 24 Europese landen waar het bedrijf actief is vergelijkt.

Bekijk hier het volledige onderzoeksdocument.

Nederland heft van de vergeleken landen de hoogste belasting op diesel (31% van de totale autokosten) en benzinemodellen zijn we het één na duurste belastingland, na Noorwegen. Aan de pomp betalen we gemiddeld 61 euro per maand voor diesel, daarmee behoren we tot de goedkoopste landen in de benchmark.

Belasten op gebruik
Opvallend is dat we tot de top vier landen behoren met de hoogste afschrijvingskosten. Dit is volgens Leaseplan te verklaren door de hogere aanschafkosten voor een auto in Nederland. Erik Henstra, de nieuwe managing director van Leaseplan Nederland: “Nederland is samen met Noorwegen koploper is als het gaat om autokosten, en vooral autobelastingen. Dat kan volgens ons beter. Een automobilist wordt nu niet gestimuleerd om minder kilometers te maken, want op de meeste kosten heeft een automobilist nu zelf geen invloed. Leaseplan pleit voor belasten naar gebruik. Op dit moment belasten zes van de zeven autobelastingen het bezit van de auto, alleen brandstofaccijnzen belasten het gebruik. Belasten op gebruik zorgt pas voor minder kilometers, minder files en een beter milieu.”

Branchevereniging VNA werkt al enige tijd aan een plan voor rekeningrijden. Ook RAI Vereniging is voor en Bovag pleit specifiek voor bijtelling per kilometer.

*De index heeft de totale eigendoms- en verbruikskosten van populaire auto’s in het B- en C-segment in 24 Europese landen vergeleken. Het onderzoek hanteert de kale autokosten op basis van drie jaar en 20 duizend kilometer per jaar.