Bovag wil bijtelling per kilometer

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Bijtellen per privékilometer is eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden”, zegt Eckhardt. “Wie veel privé rijdt, betaalt meer dan wie weinig privé rijdt, maar het is ook eerlijker ten opzichte van de particuliere automobilist. Die betaalt immers al (deels) per kilometer, denk aan brandstof, accijns en afschrijving. De particuliere automobilist maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder.”

Mix van mobiliteit
Een mix maken van verschillende vormen van mobiliteit, is volgens Eckhardt zeer complex, “terwijl het juist van deze tijd is om het vervoermiddel te kiezen dat bij de actuele behoefte past. Dat kan een grote auto zijn, een kleine auto, de motor of de fiets. Als de werkgever daarin wil voorzien, moet hij een hele kerstboom aan overeenkomsten en regels optuigen en dan nog sta je voor dubbele kosten, omdat de bijtelling van je ‘oorspronkelijke’ leaseauto sowieso doorloopt.”

Met het voorstel voor bijtelling naar gebruik lijkt Bovag voor te sorteren op rekeningrijden, wat de VNA ook op zijn wensenlijst heeft staan, maar Eckhardt laat in een gesprek met de NOS weten: “rekeningrijden gaat verder dan ons voorstel, maar dat zou inderdaad een logische volgende stap zijn. Het gaat erom dat we bewuster omgaan met mobiliteit.”

VNA is ook voor
VNA-directeur Renate Hemerik zegt sowieso voor het betalen naar gebruik van autobelastingen te zijn. “Daar valt natuurlijk ook de bijtelling onder. Wij hebben jaren terug al met toenmalig staatssecretaris van Financiën, Weekers, om tafel gezeten over dit plan om op die manier een impuls te geven aan de flexibilisering van de zakelijke mobiliteit. We zijn toen niet verder gekomen dan de tekentafel, omdat het technisch niet haalbaar was, het veel administratieve rompslomp met zich meebrengt en de staatssecretaris vreesde voor de handhaving.”

Zelf werkt de VNA aan een plan voor rekeningrijden. “Het zou mooi zijn als een volgend kabinet nieuwsgierig is naar de mogelijkheden die slimme technologie bieden om mobiliteit anders te belasten. In Nederland speelt de auto, zeker in de zakelijke mobiliteit, nog altijd de hoofdrol.” Er moet volgens Hemerik wel eerst goed onderzocht worden hoe een plan om anders te betalen voor mobiliteit, en dus ook bijtelling per kilometer, ingevuld kan worden. “Technisch kan er inmiddels heel veel, maar het belastingstelsel zelf moet natuurlijk ook aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Het klinkt simpel: een kastje in een auto, maar het moet niet leiden tot grote administratieve lasten, het moet fiscus-proof zijn, ga zo maar door.”

Mobiliteitsplan Vooruit
Afgelopen week presenteerden zeven mobiliteitsorganisaties, waaronder RAI Vereniging en ANWB, het mobiliteitsplan `Vooruit, bedoeld voor het nieuwe kabinet. Daarin wordt onder andere gevraagd om een speciale mobiliteitsminister en een miljard euro extra per jaar om aan mobiliteit te besteden. Bovag hoorde niet bij deze zeven partijen, maar Eckhardt laat desgevraagd weten dat de branchevereniging later aanhaakt bij de plannen.

In Fleet&Mobility4 staat het onderwerp mobiliteit centraal. Lees hier een artikel over hoe je een mobiliteitsconcept nou in de praktijk implementeert bij een bedrijf.  

Bovag wil bijtelling per kilometer | Fleet&Mobility

Bovag wil bijtelling per kilometer

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Bijtellen per privékilometer is eerlijker én maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden”, zegt Eckhardt. “Wie veel privé rijdt, betaalt meer dan wie weinig privé rijdt, maar het is ook eerlijker ten opzichte van de particuliere automobilist. Die betaalt immers al (deels) per kilometer, denk aan brandstof, accijns en afschrijving. De particuliere automobilist maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder.”

Mix van mobiliteit
Een mix maken van verschillende vormen van mobiliteit, is volgens Eckhardt zeer complex, “terwijl het juist van deze tijd is om het vervoermiddel te kiezen dat bij de actuele behoefte past. Dat kan een grote auto zijn, een kleine auto, de motor of de fiets. Als de werkgever daarin wil voorzien, moet hij een hele kerstboom aan overeenkomsten en regels optuigen en dan nog sta je voor dubbele kosten, omdat de bijtelling van je ‘oorspronkelijke’ leaseauto sowieso doorloopt.”

Met het voorstel voor bijtelling naar gebruik lijkt Bovag voor te sorteren op rekeningrijden, wat de VNA ook op zijn wensenlijst heeft staan, maar Eckhardt laat in een gesprek met de NOS weten: “rekeningrijden gaat verder dan ons voorstel, maar dat zou inderdaad een logische volgende stap zijn. Het gaat erom dat we bewuster omgaan met mobiliteit.”

VNA is ook voor
VNA-directeur Renate Hemerik zegt sowieso voor het betalen naar gebruik van autobelastingen te zijn. “Daar valt natuurlijk ook de bijtelling onder. Wij hebben jaren terug al met toenmalig staatssecretaris van Financiën, Weekers, om tafel gezeten over dit plan om op die manier een impuls te geven aan de flexibilisering van de zakelijke mobiliteit. We zijn toen niet verder gekomen dan de tekentafel, omdat het technisch niet haalbaar was, het veel administratieve rompslomp met zich meebrengt en de staatssecretaris vreesde voor de handhaving.”

Zelf werkt de VNA aan een plan voor rekeningrijden. “Het zou mooi zijn als een volgend kabinet nieuwsgierig is naar de mogelijkheden die slimme technologie bieden om mobiliteit anders te belasten. In Nederland speelt de auto, zeker in de zakelijke mobiliteit, nog altijd de hoofdrol.” Er moet volgens Hemerik wel eerst goed onderzocht worden hoe een plan om anders te betalen voor mobiliteit, en dus ook bijtelling per kilometer, ingevuld kan worden. “Technisch kan er inmiddels heel veel, maar het belastingstelsel zelf moet natuurlijk ook aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Het klinkt simpel: een kastje in een auto, maar het moet niet leiden tot grote administratieve lasten, het moet fiscus-proof zijn, ga zo maar door.”

Mobiliteitsplan Vooruit
Afgelopen week presenteerden zeven mobiliteitsorganisaties, waaronder RAI Vereniging en ANWB, het mobiliteitsplan `Vooruit, bedoeld voor het nieuwe kabinet. Daarin wordt onder andere gevraagd om een speciale mobiliteitsminister en een miljard euro extra per jaar om aan mobiliteit te besteden. Bovag hoorde niet bij deze zeven partijen, maar Eckhardt laat desgevraagd weten dat de branchevereniging later aanhaakt bij de plannen.

In Fleet&Mobility4 staat het onderwerp mobiliteit centraal. Lees hier een artikel over hoe je een mobiliteitsconcept nou in de praktijk implementeert bij een bedrijf.