De brommobielspecialist wil serieus genomen worden in zakelijke markt

Bijzonder beheer | Aixam jaagt op nieuwe doelgroep

Diederik Diederik
• Laatste update:
(Foto: Aixam)

Als het gaat om imago hebben brommobielen nog een lange weg te gaan om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat beseft Edwin van Isselt zich maar al te goed. Van Isselt, countrymanager van Aixam-Mega Nederland, heeft de taak om nieuwe doelgroepen aan te boren en daarin is nog veel te winnen. “Er zijn veel vooroordelen over brommobielen en het imago hangt nog te veel aan de vierkante tweetakttokkelaartjes uit het verleden”, zegt Van Isselt. “We gaan laten zien dat elke Aixam een serieus voertuig is, voorzien van een aluminium veiligheidskooi en veiligheids- en comfortverhogende accessoires die je ook in een personenauto terugvindt, tot lederen bekleding en airco aan toe.” De twee eAixam-modellen in het gamma voegen daar milieuvriendelijk gebruiksgemak aan toe. “Beide modellen hebben een 6 kWh-elektromotor die goed is voor een papieren actieradius van 130 kilometer – wat neerkomt op een netto-actieradius van 90 kilometer. Na 3,5 uur laden is de accu vol, als je een uurtje oplaadt heb je een batterijlading van 30 procent. Je hebt 1.100 liter bagageruimte en kunt overal in een drukke stad terecht.” De doelgroepen? “De bezorgdiensten die jongeren van zestien jaar met scooters op pad sturen, van sushirestaurants en pizzaketens, tot supermarkten en bloemisten. Maar denk ook aan makelaars- of advocatenkantoren.” Er is geen B-rijbewijs nodig, wel een AM-rijbewijs, voor het besturen van een snorfiets, brommer, scooter of brommobiel. 

Volwaardig voertuig

Wie in is voor een zakelijke eAixam, wordt verleid door de fiscaal gunstige aanschaf: de allerduurste en compleet uitgeruste eAixam (de Coupé GTi) kost nieuw 20 duizend euro, maar met alle belastingvoordelen, blijft daar in het gunstigste geval de helft van over. “En de Lithium-ion-accu’s zijn jouw eigendom”, zegt Van Isselt. “Leasen kan ook. “We werken samen met een aantal leasemaatschappijen. Het maandtarief ligt rond de 400 euro op basis van een looptijd van drie jaar.” Voor zakelijke verhuur werkt Aixam samen met Hertz. “Zo kun je er voor een maand al een huren.” Nieuwe eAixams worden geleverd door een van de tien in de elektrische variant gespecialiseerde dealers; voor het in elk leasecontract opgenomen onderhoud kun je terecht de dealer, waarbij de tien specialisten opereren als achtervang, wanneer de reguliere dealers tegen een probleem aanlopen dat ze zelf niet een-twee-drie kunnen oplossen. 

Aixam-Mega in cijfers

Aixam-Mega is een Franse onderneming die sinds de vroege jaren 90 brommobielen produceert. In Nederland bedraagt de jaarlijkse afzet zo’n 500 stuks, op een markt van 1.000 exemplaren. Op het Nederlandse hoofdkantoor in Uden werken 3 vaste medewerkers, aangevuld met een wisselende hoeveelheid ingehuurde krachten. In Nederland vindt geen productie plaats. Er zijn 33 dealers, verspreid over het hele land, 10 daarvan zijn gespecialiseerd in de elektrische modellen. Aixam boekte de afgelopen twee jaar een marktgroei van 20 procent en streeft op termijn naar een afzetverhouding van zakelijk/particulier van 50/50.

Bijzonder beheer | Aixam jaagt op nieuwe doelgroep | Fleet&Mobility
De brommobielspecialist wil serieus genomen worden in zakelijke markt

Bijzonder beheer | Aixam jaagt op nieuwe doelgroep

Diederik Diederik
• Laatste update:
(Foto: Aixam)

Als het gaat om imago hebben brommobielen nog een lange weg te gaan om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat beseft Edwin van Isselt zich maar al te goed. Van Isselt, countrymanager van Aixam-Mega Nederland, heeft de taak om nieuwe doelgroepen aan te boren en daarin is nog veel te winnen. “Er zijn veel vooroordelen over brommobielen en het imago hangt nog te veel aan de vierkante tweetakttokkelaartjes uit het verleden”, zegt Van Isselt. “We gaan laten zien dat elke Aixam een serieus voertuig is, voorzien van een aluminium veiligheidskooi en veiligheids- en comfortverhogende accessoires die je ook in een personenauto terugvindt, tot lederen bekleding en airco aan toe.” De twee eAixam-modellen in het gamma voegen daar milieuvriendelijk gebruiksgemak aan toe. “Beide modellen hebben een 6 kWh-elektromotor die goed is voor een papieren actieradius van 130 kilometer – wat neerkomt op een netto-actieradius van 90 kilometer. Na 3,5 uur laden is de accu vol, als je een uurtje oplaadt heb je een batterijlading van 30 procent. Je hebt 1.100 liter bagageruimte en kunt overal in een drukke stad terecht.” De doelgroepen? “De bezorgdiensten die jongeren van zestien jaar met scooters op pad sturen, van sushirestaurants en pizzaketens, tot supermarkten en bloemisten. Maar denk ook aan makelaars- of advocatenkantoren.” Er is geen B-rijbewijs nodig, wel een AM-rijbewijs, voor het besturen van een snorfiets, brommer, scooter of brommobiel. 

Volwaardig voertuig

Wie in is voor een zakelijke eAixam, wordt verleid door de fiscaal gunstige aanschaf: de allerduurste en compleet uitgeruste eAixam (de Coupé GTi) kost nieuw 20 duizend euro, maar met alle belastingvoordelen, blijft daar in het gunstigste geval de helft van over. “En de Lithium-ion-accu’s zijn jouw eigendom”, zegt Van Isselt. “Leasen kan ook. “We werken samen met een aantal leasemaatschappijen. Het maandtarief ligt rond de 400 euro op basis van een looptijd van drie jaar.” Voor zakelijke verhuur werkt Aixam samen met Hertz. “Zo kun je er voor een maand al een huren.” Nieuwe eAixams worden geleverd door een van de tien in de elektrische variant gespecialiseerde dealers; voor het in elk leasecontract opgenomen onderhoud kun je terecht de dealer, waarbij de tien specialisten opereren als achtervang, wanneer de reguliere dealers tegen een probleem aanlopen dat ze zelf niet een-twee-drie kunnen oplossen. 

Aixam-Mega in cijfers

Aixam-Mega is een Franse onderneming die sinds de vroege jaren 90 brommobielen produceert. In Nederland bedraagt de jaarlijkse afzet zo’n 500 stuks, op een markt van 1.000 exemplaren. Op het Nederlandse hoofdkantoor in Uden werken 3 vaste medewerkers, aangevuld met een wisselende hoeveelheid ingehuurde krachten. In Nederland vindt geen productie plaats. Er zijn 33 dealers, verspreid over het hele land, 10 daarvan zijn gespecialiseerd in de elektrische modellen. Aixam boekte de afgelopen twee jaar een marktgroei van 20 procent en streeft op termijn naar een afzetverhouding van zakelijk/particulier van 50/50.