Snappcar-gebruik 39% toegenomen in Amsterdam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het peer2peer-autodeelplatform Snappcar vandaag.

Uit de data van Snappcar blijkt dat in 2015 er in de hoofdstad 7.500 deelnemers bij zijn gekomen. In totaal delen nu 18 duizend Amsterdammers bijna 2.400 auto’s. Amsterdam is daarmee de stad waar de meeste auto’s gedeeld worden via het platform in Nederland.

Inmiddels is Snappcar actief in vier landen, nadat het dit najaar het Zweedse Flexdrive overnam. Het bedrijf wil verder uitbreiden in Europa, om dat mogelijk te maken worden investeerder aangetrokken. Zo investeert onder andere Autobinck in het bedrijf

Nieuwe dingen proberen
Medeoprichter Pascal Ontijd denkt dat de mindset van de mensen in Amsterdam juist is. “Men heeft te maken met beperkte parkeergelegenheid en vindt het leuk om nieuwe dingen te proberen. Wij verwachten dan ook dat de groei aanhoudt de komende jaren en dat peer2peer-autodelen voor nog veel meer Amsterdammers een vanzelfsprekende optie wordt, naast de metro, tram, trein en fiets.”

Behalve het aantal deelnemers groeide in 2015 ook het aantal transacties tussen verhuurders en huurders. De meeste auto’s worden verhuurd in de Plantagebuurt (Centrum Oost), op de voet gevolgd door Bos en Lommer (West) en de westelijke grachtengordel.

De meeste verhuurverzoeken komen uit de stad zelf, dus Amsterdammers delen vooral hun auto met andere Amsterdammers. Vooral kleine, behendige stadsauto’s (60 procent) zijn in trek, zoals de Volkswagen Golf, de Opel Corsa, de Peugeot 206, de Renault Twingo en de Toyota Yaris. Daarnaast kiezen veel autodelers vaak voor een praktische auto waarin zij veel kunnen vervoeren, bijvoorbeeld voor een verhuizing, bezoek aan de Ikea of vakantie. Daarvoor zijn de Citroën Berlingo, de hybride Toyota Prius en Peugeot Expert in trek.

Snappcar-gebruik 39% toegenomen in Amsterdam | Fleet&Mobility

Snappcar-gebruik 39% toegenomen in Amsterdam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt het peer2peer-autodeelplatform Snappcar vandaag.

Uit de data van Snappcar blijkt dat in 2015 er in de hoofdstad 7.500 deelnemers bij zijn gekomen. In totaal delen nu 18 duizend Amsterdammers bijna 2.400 auto’s. Amsterdam is daarmee de stad waar de meeste auto’s gedeeld worden via het platform in Nederland.

Inmiddels is Snappcar actief in vier landen, nadat het dit najaar het Zweedse Flexdrive overnam. Het bedrijf wil verder uitbreiden in Europa, om dat mogelijk te maken worden investeerder aangetrokken. Zo investeert onder andere Autobinck in het bedrijf

Nieuwe dingen proberen
Medeoprichter Pascal Ontijd denkt dat de mindset van de mensen in Amsterdam juist is. “Men heeft te maken met beperkte parkeergelegenheid en vindt het leuk om nieuwe dingen te proberen. Wij verwachten dan ook dat de groei aanhoudt de komende jaren en dat peer2peer-autodelen voor nog veel meer Amsterdammers een vanzelfsprekende optie wordt, naast de metro, tram, trein en fiets.”

Behalve het aantal deelnemers groeide in 2015 ook het aantal transacties tussen verhuurders en huurders. De meeste auto’s worden verhuurd in de Plantagebuurt (Centrum Oost), op de voet gevolgd door Bos en Lommer (West) en de westelijke grachtengordel.

De meeste verhuurverzoeken komen uit de stad zelf, dus Amsterdammers delen vooral hun auto met andere Amsterdammers. Vooral kleine, behendige stadsauto’s (60 procent) zijn in trek, zoals de Volkswagen Golf, de Opel Corsa, de Peugeot 206, de Renault Twingo en de Toyota Yaris. Daarnaast kiezen veel autodelers vaak voor een praktische auto waarin zij veel kunnen vervoeren, bijvoorbeeld voor een verhuizing, bezoek aan de Ikea of vakantie. Daarvoor zijn de Citroën Berlingo, de hybride Toyota Prius en Peugeot Expert in trek.