Leasebranche kiest nieuwe schadepartners na faillissement Care

Redactie Redactie
• Laatste update:

Care telde vijftig vestigingen in Nederland. Aan het moederbedrijf van Care, Erac, werd vorige week surseance van betaling verleend. De franchisenemers van Schadenet namen het failliete Care Schadeservice vervolgens over. Op een paar vestigingen na, want die zijn deels in beheer van onder andere dealers.

Care heeft voornamelijk leasemaatschappijen als klant, aangevuld met verzekeraars als Achmea en Schadegarant. Zo waren grote namen als Leaseplan, Athlon, ICLH, Terberg en ALD Automotive klant bij Care. Die beraden zich nu allemaal op hun vervolgstappen. Sturen ze deze omzet naar nieuwe eigenaat Schadenet, of kiezen ze een nieuwe verdeling?

Strategisch herverdelen
Rogier van Ewijk, directeur van Terberg Leasing, dat Care en Schadenet als schadepartners heeft, had zo’n zestig auto’s die stonden ingepland bij Care naar Schadenet overgeheveld. “Voor de tussentijd, we zijn nu bezig analyses te maken. Willen we wel of niet al onze eieren in één mandje stoppen? Of zoeken we een nieuwe partner erbij? Wat doet dat met onze inkooppositie? Dat zijn vragen waar we ons nu over buigen.”

Toen bekend werd dat Erac in surseance van betaling verkeerde, haalden sommige leasemaatschappijen de auto’s die bij Care stonden al terug. En reeds geplande afspraken werden omgeboekt naar een andere schadehersteller. Zo ook bij ALD Automotive, vertelt operationeel directeur Frank Alofs. “De auto’s waar al aan gewerkt werd, zijn versneld afgehandeld en de auto’s die al bij een vestiging stonden, maar waar nog niet aan het herstel begonnen was, zijn weggehaald en bij andere bedrijven ondergebracht. Wij willen niet dat onze berijders zonder auto komen te zitten omdat er bijvoorbeeld beslag wordt gelegd op de inboedel. Voorlopig sturen we er ook geen schadeauto’s meer naartoe. Alle berijders zijn hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld.”

Sneller dan verwacht
Het rommelde al enige tijd bij Care, maar volgens Alofs zijn de zaken sneller veranderd dan verwacht. “Op 1 januari 2017 zou ons nieuwe contract met Care ingaan; het bedrijf heeft een deel van de tender gewonnen. De andere schadeherstelpartner voor 2017, Schadenet, kan het Care-deel overnemen, waardoor de continuïteit voor de klanten sowieso geborgd is.”

Intussen hebben enkele Care-vestigingen een nieuwe eigenaar gevonden. Zo neemt de Van Mossel Autoschade Groep vijf Care-vestigingen over. Het bedrijf heeft al negen Schadenet-vestigingen en voegt daar door de overname Breda, Eindhoven, Hengelo, Rotterdam Waalhaven en Utrecht West aan toe.

Leasebranche kiest nieuwe schadepartners na faillissement Care | Fleet&Mobility

Leasebranche kiest nieuwe schadepartners na faillissement Care

Redactie Redactie
• Laatste update:

Care telde vijftig vestigingen in Nederland. Aan het moederbedrijf van Care, Erac, werd vorige week surseance van betaling verleend. De franchisenemers van Schadenet namen het failliete Care Schadeservice vervolgens over. Op een paar vestigingen na, want die zijn deels in beheer van onder andere dealers.

Care heeft voornamelijk leasemaatschappijen als klant, aangevuld met verzekeraars als Achmea en Schadegarant. Zo waren grote namen als Leaseplan, Athlon, ICLH, Terberg en ALD Automotive klant bij Care. Die beraden zich nu allemaal op hun vervolgstappen. Sturen ze deze omzet naar nieuwe eigenaat Schadenet, of kiezen ze een nieuwe verdeling?

Strategisch herverdelen
Rogier van Ewijk, directeur van Terberg Leasing, dat Care en Schadenet als schadepartners heeft, had zo’n zestig auto’s die stonden ingepland bij Care naar Schadenet overgeheveld. “Voor de tussentijd, we zijn nu bezig analyses te maken. Willen we wel of niet al onze eieren in één mandje stoppen? Of zoeken we een nieuwe partner erbij? Wat doet dat met onze inkooppositie? Dat zijn vragen waar we ons nu over buigen.”

Toen bekend werd dat Erac in surseance van betaling verkeerde, haalden sommige leasemaatschappijen de auto’s die bij Care stonden al terug. En reeds geplande afspraken werden omgeboekt naar een andere schadehersteller. Zo ook bij ALD Automotive, vertelt operationeel directeur Frank Alofs. “De auto’s waar al aan gewerkt werd, zijn versneld afgehandeld en de auto’s die al bij een vestiging stonden, maar waar nog niet aan het herstel begonnen was, zijn weggehaald en bij andere bedrijven ondergebracht. Wij willen niet dat onze berijders zonder auto komen te zitten omdat er bijvoorbeeld beslag wordt gelegd op de inboedel. Voorlopig sturen we er ook geen schadeauto’s meer naartoe. Alle berijders zijn hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld.”

Sneller dan verwacht
Het rommelde al enige tijd bij Care, maar volgens Alofs zijn de zaken sneller veranderd dan verwacht. “Op 1 januari 2017 zou ons nieuwe contract met Care ingaan; het bedrijf heeft een deel van de tender gewonnen. De andere schadeherstelpartner voor 2017, Schadenet, kan het Care-deel overnemen, waardoor de continuïteit voor de klanten sowieso geborgd is.”

Intussen hebben enkele Care-vestigingen een nieuwe eigenaar gevonden. Zo neemt de Van Mossel Autoschade Groep vijf Care-vestigingen over. Het bedrijf heeft al negen Schadenet-vestigingen en voegt daar door de overname Breda, Eindhoven, Hengelo, Rotterdam Waalhaven en Utrecht West aan toe.