Private leaserijders kiezen voor minder kilometers en langere looptijd

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

In 2015 had 17,1 procent van de nieuw gesloten contracten een looptijd van twee jaar of korter, in 2016 was dit 15,1 procent. Het merendeel van de contracten kent een looptijd van drie tot vier jaar: 43,4 procent in 2016 (tegenover 36 procent in 2015).

Het jaarkilometrage ging echter omlaag. Het aantal contracten met een jaarkilometrage tussen de 0 en 15 duizend kilometer lag in 2015 op 64 procent, in 2016 op 70 procent van het totaal. De contracten met een hoger kilometrage (15.000-30.000 km/j) maakten in 2015 nog 36 procent van het totaal uit, in 2016 daalde dit aandeel naar 30 procent.

Hoger termijnbedrag

In februari meldde VNA al dat het aantal private leasecontracten met 78 procent was gestegen en daarmee voor een groot deel zorgt voor groei van de totale leasevloot van de bij de VNA aangesloten leasemaatschappijen. Private lease maakt inmiddels tien procent uit van het totaal aantal door VNA-leasemaatschappijen geleaste personenauto’s.
Ook de termijnbedragen liggen hoger dan vorig jaar; waar in 2015 veel leaserijders kozen voor een leasetermijnbedrag tussen de 200 en 250 euro per maand (in 2015 was dit het merendeel van de contracten, namelijk 24%), verschuift dit bedrag naar 300 en 400 euro (nu de grootste, met 30%). Dit stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) op basis van recent onderzoek.

“De cijfers onderschrijven dat er echt een serieuze markt voor private lease is. Ten opzichte van het totaal aantal auto’s in Nederland is het aandeel nog niet heel groot, maar steeds meer consumenten nemen private lease mee in hun afwegingen. Daarbij kiezen consumenten eerder voor een complete auto die volledig naar wens is en past bij de persoonlijke situatie, dan voor een actiemodel. Zij zijn bereid daarvoor ook iets meer geld te spenderen”, stelt VNA-directeur Renate Hemerik.

Van de private leasecontractanten was in 2016 het merendeel tussen de 36-55 jaar oud (49%). De grootste groei zat in de leeftijdscategorie 56-65, waarvan het aandeel steeg van 13 procent naar 15 procent.

Beste modellen

Volkswagen heeft met 15,6 procent het grootste aandeel is de in 2016 afgesloten nieuwe private leasecontracten. Dat blijkt uit cijfers van leasebranchevereniging VNA. Peugeot staat op 2, met 10,8 procent. Op modelniveau scoorde de Fiat 500 als beste: 8,5 procent van de nieuw afgesloten privatenleasecontracten ging om deze auto uit de FCA-stal. De Peugeot 108 is met 7,5 procent een goede tweede, de VW Up komt met 6,9 procent marktaandeel op plaats 3.

Uitgaande van een totaal aantal afgesloten contracten van 30 duizend in 2016, betekent dit dus dat er 2.550 Fiats 500 middels een private leasecontract aan de man is gebracht. Ter vergelijk: Fiat stelde vorig jaar in totaal 6.400 exemplaren van dit model tenaam.

Private leaserijders kiezen voor minder kilometers en langere looptijd | Fleet&Mobility

Private leaserijders kiezen voor minder kilometers en langere looptijd

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

In 2015 had 17,1 procent van de nieuw gesloten contracten een looptijd van twee jaar of korter, in 2016 was dit 15,1 procent. Het merendeel van de contracten kent een looptijd van drie tot vier jaar: 43,4 procent in 2016 (tegenover 36 procent in 2015).

Het jaarkilometrage ging echter omlaag. Het aantal contracten met een jaarkilometrage tussen de 0 en 15 duizend kilometer lag in 2015 op 64 procent, in 2016 op 70 procent van het totaal. De contracten met een hoger kilometrage (15.000-30.000 km/j) maakten in 2015 nog 36 procent van het totaal uit, in 2016 daalde dit aandeel naar 30 procent.

Hoger termijnbedrag

In februari meldde VNA al dat het aantal private leasecontracten met 78 procent was gestegen en daarmee voor een groot deel zorgt voor groei van de totale leasevloot van de bij de VNA aangesloten leasemaatschappijen. Private lease maakt inmiddels tien procent uit van het totaal aantal door VNA-leasemaatschappijen geleaste personenauto’s.
Ook de termijnbedragen liggen hoger dan vorig jaar; waar in 2015 veel leaserijders kozen voor een leasetermijnbedrag tussen de 200 en 250 euro per maand (in 2015 was dit het merendeel van de contracten, namelijk 24%), verschuift dit bedrag naar 300 en 400 euro (nu de grootste, met 30%). Dit stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) op basis van recent onderzoek.

“De cijfers onderschrijven dat er echt een serieuze markt voor private lease is. Ten opzichte van het totaal aantal auto’s in Nederland is het aandeel nog niet heel groot, maar steeds meer consumenten nemen private lease mee in hun afwegingen. Daarbij kiezen consumenten eerder voor een complete auto die volledig naar wens is en past bij de persoonlijke situatie, dan voor een actiemodel. Zij zijn bereid daarvoor ook iets meer geld te spenderen”, stelt VNA-directeur Renate Hemerik.

Van de private leasecontractanten was in 2016 het merendeel tussen de 36-55 jaar oud (49%). De grootste groei zat in de leeftijdscategorie 56-65, waarvan het aandeel steeg van 13 procent naar 15 procent.

Beste modellen

Volkswagen heeft met 15,6 procent het grootste aandeel is de in 2016 afgesloten nieuwe private leasecontracten. Dat blijkt uit cijfers van leasebranchevereniging VNA. Peugeot staat op 2, met 10,8 procent. Op modelniveau scoorde de Fiat 500 als beste: 8,5 procent van de nieuw afgesloten privatenleasecontracten ging om deze auto uit de FCA-stal. De Peugeot 108 is met 7,5 procent een goede tweede, de VW Up komt met 6,9 procent marktaandeel op plaats 3.

Uitgaande van een totaal aantal afgesloten contracten van 30 duizend in 2016, betekent dit dus dat er 2.550 Fiats 500 middels een private leasecontract aan de man is gebracht. Ter vergelijk: Fiat stelde vorig jaar in totaal 6.400 exemplaren van dit model tenaam.