Sleutelwoorden voor groei:elektrificatie, zzp’ers en maatwerk

Thema Lease & Financial Service | Vraag naar flexibiliteit helpt financial lease in zadel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

“Het overheidsbeleid is kortzichtig en dat maakt dat mensen en bedrijven beslissingen uitstellen. Ze willen graag elektrische auto’s, maar de voertuigen die ze willen zijn er nog niet, terwijl de overheid daar wel vol op inzet.” Dat vindt Bert Flipse, directeur ZuidWest Lease, die ziet dat klanten daardoor geen langdurige contracten meer willen aangaan voor brandstofauto’s. “De overheid moet duidelijkheid scheppen over de fiscale bevoordeling van elektrisch rijden en waterstof, en wat de gevolgen zijn voor de traditionele brandstoffen. Ik vind het jammer dat dieselauto’s zo snel de nek zijn omgedraaid.” Voor de leasemaatschappijen betekent dit dat contracten voor operational lease van brandstofauto’s korter worden, omdat men denkt dat op middellange termijn de beschikbaarheid van elektrische auto’s toeneemt. “Ook schromen wagenparkbeheerders soms om nieuwe contracten aan te gaan; kortlopende contracten zijn natuurlijk kostbaarder dan langer lopende contracten”, aldus Flipse.

Verhouding

Mede door de onzekerheid groeit de vraag naar flexibeler constructies; dat komt ook doordat arbeidscontracten steeds flexibeler worden. “Dit zorgt voor een omslag van operational naar private lease, maar voor een leasemaatschappij is het lastig om daar je toegevoegde waarde te laten zien – de private leasingmarkt is echt een vechtersmarkt, waarbij het uitsluitend om de prijs draait.”

We verwachten een verschuiving van operational naar financial lease.

Een andere reden voor de toename in de private lease is volgens Flipse de bijtelling van 22 procent. “Het privégebruik van een zakelijke auto is vaak maar zeer beperkt en staat vaak niet in verhouding tot de bijtelling. Daardoor is private lease voor zakelijke gebruikers een goed alternatief.” Dat geldt natuurlijk voornamelijk als een deel van die kosten door de werkgever wordt opgehoest – als dank voor het inleveren van de zakelijke leaseauto.

Financial lease

Niet alleen de flexibelere operational leasecontracten en private lease vormen een groeimarkt: ook financial lease, waarbij alleen het object wordt gefinancierd, heeft een stijgende lijn te pakken, zegt Jurriën van Dijk, directeur bij FinancialLease.nl. “Wij groeien ongeveer 30 procent per jaar met alleen het product financial lease. Mijn vermoeden is dat dit komt omdat de markt voor kleine zelfstandigen steeds groter wordt. Ik zie dat banken, de partijen waar wij zaken mee doen, sneller nieuwe klanten accepteren en dat ook de zzp’er steeds makkelijker een oplossing wordt geboden om een gebruikte auto te leasen.”

personnen autopark vnabestelwagenspark vna

 

De verhouding tussen personenwagens en bedrijfswagens blijft in die groei ruwweg gelijk, zegt Van Dijk. “We zien wel dat het aandeel elektrische voertuigen heel hard groeit, omdat er een steeds grotere markt is voor gebruikte EV’s van een hogere kwaliteit, zoals de Tesla en soortgelijke modellen. Voor een kleinere ondernemer voordelig, want hij hoeft zijn bankrekening niet te plunderen voor het bezit van een auto, maar kan zijn kapitaal binnen zijn ondernemen houden en blijven investeren in zaken die geld opleveren in plaats van geld kosten. Tegelijk heeft hij wel de voordelen van het kopen van een auto, zoals de aftrek van de btw, investeringsaftrek en fiscale afschrijving – er zijn veel fiscale voordelen verbonden aan financial leasing, die je bij andere vormen van leasing niet hebt.”

Ik vind het jammer dat diesels zo snel de nek zijn omgedraaid. 

contractvorm leasepersonenautos bestelweagensEn financial lease speelt ook in op de behoefte naar flexibiliteit, die Flipse ook ziet. “Je kunt snel een auto inwisselen voor een andere. Bij operational lease is voortijdig beëindigen van het contract een probleem, bij financial lease ga je gewoon naar de dealer en ruil je je auto in. We verwachten dan ook een verschuiving van operational lease naar financial lease, mede door het groeiend aandeel van elektrische auto’s. Een elektrische auto heeft immers veel minder onderhoud nodig. Je hebt straks alleen nog maar de investering van de laadpaal; ik denk dat de lease van bijvoorbeeld een Tesla ook de lease van een laadpaal kan betekenen. Daar zijn wij ons nu ook op aan het richten”, aldus Van Dijk.

Ook Bert Westerveld, directeur Financial Lease For You (FL4Y), ziet de groei in financial lease voorlopig nog niet stoppen. “Omdat we steeds meer zzp’ers gaan krijgen die graag flexibel willen blijven, verwacht ik dat financial lease de komende jaren verder door zal groeien. Voor een zzp’er is het een prettig idee dat wanneer hij besluit om toch weer in loondienst te gaan, hij veel goedkoper dan bij operational lease van het contract af kan. Of als zijn bedrijf hard groeit, waardoor er snel een grotere bedrijfsauto nodig is, kan er snel zonder veel kosten geschakeld worden bij financial lease.” Het einde van de groei is pas in zicht als de economie stagneert, zegt hij. “Financial Lease is een conjunctuurgevoelig product – als het economisch slechter gaat, dan zal de belangstelling voor financial lease ook afnemen. De afgelopen jaren hebben we vooral veel bedrijfswagens gefinancierd, maar de laatste tijd zien we dat zelfstandigen nu vaker gaan kiezen voor financial lease van personenauto’s.”

Denk aan de rente

Bert Westerveld van FL4Y ziet dat veel aanbieders van financial lease de neiging hebben om het belangrijkste aspect van het contract – de verschuldigde rente – niet te laten zien. “Ze bieden een klant een totaalbedrag per maand aan, zonder aan te geven welk deel daarvan de rente is. Dat maakt financial leasecontracten vaak moeilijk vergelijkbaar en ik verwacht dat de markt in de toekomst transparanter wordt, zodat een klant de verschillende aanbieders van financial lease op het rentepercentage kan vergelijken.”

Thema Lease & Financial Service | Vraag naar flexibiliteit helpt financial lease in zadel | Fleet&Mobility
Sleutelwoorden voor groei:elektrificatie, zzp’ers en maatwerk

Thema Lease & Financial Service | Vraag naar flexibiliteit helpt financial lease in zadel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

“Het overheidsbeleid is kortzichtig en dat maakt dat mensen en bedrijven beslissingen uitstellen. Ze willen graag elektrische auto’s, maar de voertuigen die ze willen zijn er nog niet, terwijl de overheid daar wel vol op inzet.” Dat vindt Bert Flipse, directeur ZuidWest Lease, die ziet dat klanten daardoor geen langdurige contracten meer willen aangaan voor brandstofauto’s. “De overheid moet duidelijkheid scheppen over de fiscale bevoordeling van elektrisch rijden en waterstof, en wat de gevolgen zijn voor de traditionele brandstoffen. Ik vind het jammer dat dieselauto’s zo snel de nek zijn omgedraaid.” Voor de leasemaatschappijen betekent dit dat contracten voor operational lease van brandstofauto’s korter worden, omdat men denkt dat op middellange termijn de beschikbaarheid van elektrische auto’s toeneemt. “Ook schromen wagenparkbeheerders soms om nieuwe contracten aan te gaan; kortlopende contracten zijn natuurlijk kostbaarder dan langer lopende contracten”, aldus Flipse.

Verhouding

Mede door de onzekerheid groeit de vraag naar flexibeler constructies; dat komt ook doordat arbeidscontracten steeds flexibeler worden. “Dit zorgt voor een omslag van operational naar private lease, maar voor een leasemaatschappij is het lastig om daar je toegevoegde waarde te laten zien – de private leasingmarkt is echt een vechtersmarkt, waarbij het uitsluitend om de prijs draait.”

We verwachten een verschuiving van operational naar financial lease.

Een andere reden voor de toename in de private lease is volgens Flipse de bijtelling van 22 procent. “Het privégebruik van een zakelijke auto is vaak maar zeer beperkt en staat vaak niet in verhouding tot de bijtelling. Daardoor is private lease voor zakelijke gebruikers een goed alternatief.” Dat geldt natuurlijk voornamelijk als een deel van die kosten door de werkgever wordt opgehoest – als dank voor het inleveren van de zakelijke leaseauto.

Financial lease

Niet alleen de flexibelere operational leasecontracten en private lease vormen een groeimarkt: ook financial lease, waarbij alleen het object wordt gefinancierd, heeft een stijgende lijn te pakken, zegt Jurriën van Dijk, directeur bij FinancialLease.nl. “Wij groeien ongeveer 30 procent per jaar met alleen het product financial lease. Mijn vermoeden is dat dit komt omdat de markt voor kleine zelfstandigen steeds groter wordt. Ik zie dat banken, de partijen waar wij zaken mee doen, sneller nieuwe klanten accepteren en dat ook de zzp’er steeds makkelijker een oplossing wordt geboden om een gebruikte auto te leasen.”

personnen autopark vnabestelwagenspark vna

 

De verhouding tussen personenwagens en bedrijfswagens blijft in die groei ruwweg gelijk, zegt Van Dijk. “We zien wel dat het aandeel elektrische voertuigen heel hard groeit, omdat er een steeds grotere markt is voor gebruikte EV’s van een hogere kwaliteit, zoals de Tesla en soortgelijke modellen. Voor een kleinere ondernemer voordelig, want hij hoeft zijn bankrekening niet te plunderen voor het bezit van een auto, maar kan zijn kapitaal binnen zijn ondernemen houden en blijven investeren in zaken die geld opleveren in plaats van geld kosten. Tegelijk heeft hij wel de voordelen van het kopen van een auto, zoals de aftrek van de btw, investeringsaftrek en fiscale afschrijving – er zijn veel fiscale voordelen verbonden aan financial leasing, die je bij andere vormen van leasing niet hebt.”

Ik vind het jammer dat diesels zo snel de nek zijn omgedraaid. 

contractvorm leasepersonenautos bestelweagensEn financial lease speelt ook in op de behoefte naar flexibiliteit, die Flipse ook ziet. “Je kunt snel een auto inwisselen voor een andere. Bij operational lease is voortijdig beëindigen van het contract een probleem, bij financial lease ga je gewoon naar de dealer en ruil je je auto in. We verwachten dan ook een verschuiving van operational lease naar financial lease, mede door het groeiend aandeel van elektrische auto’s. Een elektrische auto heeft immers veel minder onderhoud nodig. Je hebt straks alleen nog maar de investering van de laadpaal; ik denk dat de lease van bijvoorbeeld een Tesla ook de lease van een laadpaal kan betekenen. Daar zijn wij ons nu ook op aan het richten”, aldus Van Dijk.

Ook Bert Westerveld, directeur Financial Lease For You (FL4Y), ziet de groei in financial lease voorlopig nog niet stoppen. “Omdat we steeds meer zzp’ers gaan krijgen die graag flexibel willen blijven, verwacht ik dat financial lease de komende jaren verder door zal groeien. Voor een zzp’er is het een prettig idee dat wanneer hij besluit om toch weer in loondienst te gaan, hij veel goedkoper dan bij operational lease van het contract af kan. Of als zijn bedrijf hard groeit, waardoor er snel een grotere bedrijfsauto nodig is, kan er snel zonder veel kosten geschakeld worden bij financial lease.” Het einde van de groei is pas in zicht als de economie stagneert, zegt hij. “Financial Lease is een conjunctuurgevoelig product – als het economisch slechter gaat, dan zal de belangstelling voor financial lease ook afnemen. De afgelopen jaren hebben we vooral veel bedrijfswagens gefinancierd, maar de laatste tijd zien we dat zelfstandigen nu vaker gaan kiezen voor financial lease van personenauto’s.”

Denk aan de rente

Bert Westerveld van FL4Y ziet dat veel aanbieders van financial lease de neiging hebben om het belangrijkste aspect van het contract – de verschuldigde rente – niet te laten zien. “Ze bieden een klant een totaalbedrag per maand aan, zonder aan te geven welk deel daarvan de rente is. Dat maakt financial leasecontracten vaak moeilijk vergelijkbaar en ik verwacht dat de markt in de toekomst transparanter wordt, zodat een klant de verschillende aanbieders van financial lease op het rentepercentage kan vergelijken.”