Thema Leasing & Finance | Restwaardedaling voor leasebranche lijkt mee te vallen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Tijdens de eerste weken van de corona-lockdowns dreigde paniek bij leasemaatschappijen en andere grote vlootbezitters. De handelsprijzen daalden in de eerste twee weken met zo’n 7,5 procent (Bron: Xray). Problematischer is dat biedingen op ex-leaseauto’s harder onderuit gingen. Er werd op leaseauto’s veel lager geboden dan op vergelijkbare auto’s die door andere partijen, zoals autobedrijven, werden aangeboden. Met maandelijks zo’n 20 duizend auto’s die uit contract lopen (alleen al in Nederland) en biedingen die duizenden euro’s lager lagen dan de boekwaarde, dreigde een maandelijkse schadepost van tientallen miljoenen euro’s. 

ALD schreef 9 miljoen euro af op zijn vloot en Leaseplan 37 miljoen

Grote leasemaatschappijen schreven dan ook direct miljoenen euro’s af op hun leasevloot. Maar nu de grenzen weer open gaan, de occasionverkoop weer het oude niveau aantikt, de biedingen stijgen en er zelfs sprake lijkt van schaarste, ebt de paniek weg. Er zijn nog wel zorgenkindjes: het herstel van de prijzen van diesels en dure EV’s verloopt trager. Toch is er op moment van schrijven, half juni, veel optimisme over een verder herstel van de occasionmarkt. Net als in China is de markt met potentiële kopers veel groter geworden omdat mensen liever het OV mijden.

Afschrijvingen

Een groot deel van het Nederlandse leasepark bestaat uit auto’s die na afloop van hun contract geëxporteerd worden; Nederlandse particulieren rijden veel minder kilometers dan zakelijke rijders en zijn veelal minder geïnteresseerd in deze – vaak ook in grote getale ingezette – leaseauto’s. Door de lockdowns (of verplichte quarantaines in Oost-Europese landen) kwam de export direct stil te liggen. Leasemaatschappijen probeerden daarom contracten te verlengen en minder nieuwe auto’s in te zetten, maar desondanks kwamen er duizenden auto’s terug uit contract. En de biedingen op deze auto’s waren extreem laag, constateerde restwaardespecialist Autotelex. Handelaren bevestigden dat beeld aan vakblad Automotive: handelaren boden soms tot minder dan de helft van de boekwaarde. Omdat veel leasemaatschappijen geen heil zagen in het aanleggen van voorraden in afwachting van prijsstijgingen, werd het verlies veelal ‘direct gepakt’. Bijvoorbeeld bij AA Lease, dat tot de grootste zelfstandige leasemaatschappijen van Nederland behoort. “Ondanks dat half maart het sentiment volledig draaide en we geconfronteerd werden met enorme prijsdalingen, hebben we besloten wel te blijven verkopen. Uiteraard probeerden we waar mogelijk leveringen uit te stellen en contracten te verlengen”, vertelt directeur Hans de Boer. Hij meldt dat er geen extra voorzieningen zijn getroffen. De grote leasemaatschappijen die met grote partijen ex-leaseauto’s zaten zagen zich gedwongen dit wel te doen. ALD schreef 9 miljoen op zijn voorraad af, Leaseplan 37 miljoen en nog eens 50 miljoen op lopende contracten. 

Lange adem

Restwaardespecialist Autotelex constateerde in april dat leasemaatschappijen en andere vlootbezitters de lage biedingen probeerden te negeren. Hierdoor daalden de handelsprijzen niet heel scherp, maar ontstond er wel een prijsbubbel. De versoepelingen van de lockdowns in mei en juni hebben tot een snel herstel van de occasionmarkt geleid, waardoor de bubbel niet barstte. “We zien een voorzichtig herstel”, zegt De Boer. “Het gaat iedere week beter. We zitten nog niet op het oude niveau, maar nu de exportmogelijkheden weer toenemen ziet het er weer rooskleuriger uit.”
De Nederlandse occasionverkoop lag in mei op recordniveau en in heel Europa ligt de verkoop ook niet ver meer onder normale waarden, constateert Autorola-dochter Indicata. Sterker nog, er dreigt schaarste aan benzineauto’s met niet al te veel kilometers. Volgens Autotelex worden courante auto’s steeds schaarser; dat zijn over het algemeen middenklasse benzine auto’s met lage kilometerstanden in de prijsklasse van zeven tot twaalfduizend euro. Om aan deze vraag te voldoen is de import alweer bijna op het oude niveau en verwacht Autotelex een verdere stijging in de komende periode. Bij remarketingbedrijf BCA zien ze dezelfde trend. “In de veilingen die we deze week (tweede week van juni, red) hebben gehouden zien we de prijzen van benzinemodellen boven corona-niveau liggen”, zegt directeur Iede Aukema. En het dreigende tekort vertaalt zich in hoge conversies. “Die liggen deze week rond de 90 procent, tegen iets boven de 70 procent gemiddeld. Dat hebben we nog nooit meegemaakt.”

We zien dat de prijzen van diesels ook weer op het niveau van vóór de crisis terechtkomen

Probleemgevallen

Het herstel van de prijzen van diesels met hoge kilometrages (boven de 200 duizend kilometer) en duurdere EV’s verloopt langzamer. De handel met Zuid-Europa moet nog goed op gang komen. En zelfs typische diesellanden zoals Polen maken een enorm snelle verschuiving door naar benzine, ziet Indicata. En de euro heeft wat waarde verloren, waardoor euro-diesels circa vijf procent duurder zijn geworden voor onder meer Polen. En dus brengt de opstart van de export niet de verlichting die door de branche verwacht werd; de restwaarden krabbelen slechts voorzichtig op. De Boer maakt zich dan ook zorgen over de diesels die hij dit jaar nog terugkrijgt uit de lease. “We krijgen in de tweede helft van dit jaar nog een overvloed aan fiscaal vriendelijke diesels terug. Die zijn relatief lang ingezet en hebben hoge kilometrages. Om die voor een goede prijs te verkopen, dat wordt wel een uitdaging.” Particulieren die nu op zoek waren naar een middenklasse diesel konden in april en mei hun slag slaan met de Peugeot 308 SW. Die stonden in grote aantallen te koop voor prijzen die duizenden euro’s onder de boekwaarde lagen. De resultaten van de meest recente veilingen stellen Aukema echter gerust als het gaat om de prijzen van diesels. “We zien dat de prijzen van diesels ook weer op het niveau van vóór de crisis terechtkomen. Een aantal van onze kopers constateerde dat de prijzen voor de diesels in de veiling hoger liggen dan in de showroom, dus ik verwacht dat de retailprijzen ook gaan stijgen.”

indicata wathc

Subsidie

Andere probleemgevallen volgens Autotelex zijn enkele grote EV’s. Autotelex ziet dat de Tesla Model S het erg lastig heeft op de occasionmarkt, evenals de Audi A3 E-tron en Volkswagen Golf GTE. Ook de BMW i3 zit in de gevarenzone. Met de net ingevoerde aanschafsubsidie van 2.000 euro voor een elektrische occasion, zou er ook voor die modellen een voorzichtig herstel kunnen plaatsvinden. “Er is vooral weinig aanbod aan gebruikte EV’s”, stelt Aukema. “Er worden er momenteel te weinig ingeruild omdat de nieuwverkoop eerst op gang moet komen. Sowieso wordt er weinig ingeruild en dat heeft invloed op de markt. En geen enkel land heeft momenteel voldoende binnenlands aanbod, dus het zou mij niet verbazen als de prijzen de komende tijd blijven stijgen.” 

Thema Leasing & Finance | Restwaardedaling voor leasebranche lijkt mee te vallen | Fleet&Mobility

Thema Leasing & Finance | Restwaardedaling voor leasebranche lijkt mee te vallen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Tijdens de eerste weken van de corona-lockdowns dreigde paniek bij leasemaatschappijen en andere grote vlootbezitters. De handelsprijzen daalden in de eerste twee weken met zo’n 7,5 procent (Bron: Xray). Problematischer is dat biedingen op ex-leaseauto’s harder onderuit gingen. Er werd op leaseauto’s veel lager geboden dan op vergelijkbare auto’s die door andere partijen, zoals autobedrijven, werden aangeboden. Met maandelijks zo’n 20 duizend auto’s die uit contract lopen (alleen al in Nederland) en biedingen die duizenden euro’s lager lagen dan de boekwaarde, dreigde een maandelijkse schadepost van tientallen miljoenen euro’s. 

ALD schreef 9 miljoen euro af op zijn vloot en Leaseplan 37 miljoen

Grote leasemaatschappijen schreven dan ook direct miljoenen euro’s af op hun leasevloot. Maar nu de grenzen weer open gaan, de occasionverkoop weer het oude niveau aantikt, de biedingen stijgen en er zelfs sprake lijkt van schaarste, ebt de paniek weg. Er zijn nog wel zorgenkindjes: het herstel van de prijzen van diesels en dure EV’s verloopt trager. Toch is er op moment van schrijven, half juni, veel optimisme over een verder herstel van de occasionmarkt. Net als in China is de markt met potentiële kopers veel groter geworden omdat mensen liever het OV mijden.

Afschrijvingen

Een groot deel van het Nederlandse leasepark bestaat uit auto’s die na afloop van hun contract geëxporteerd worden; Nederlandse particulieren rijden veel minder kilometers dan zakelijke rijders en zijn veelal minder geïnteresseerd in deze – vaak ook in grote getale ingezette – leaseauto’s. Door de lockdowns (of verplichte quarantaines in Oost-Europese landen) kwam de export direct stil te liggen. Leasemaatschappijen probeerden daarom contracten te verlengen en minder nieuwe auto’s in te zetten, maar desondanks kwamen er duizenden auto’s terug uit contract. En de biedingen op deze auto’s waren extreem laag, constateerde restwaardespecialist Autotelex. Handelaren bevestigden dat beeld aan vakblad Automotive: handelaren boden soms tot minder dan de helft van de boekwaarde. Omdat veel leasemaatschappijen geen heil zagen in het aanleggen van voorraden in afwachting van prijsstijgingen, werd het verlies veelal ‘direct gepakt’. Bijvoorbeeld bij AA Lease, dat tot de grootste zelfstandige leasemaatschappijen van Nederland behoort. “Ondanks dat half maart het sentiment volledig draaide en we geconfronteerd werden met enorme prijsdalingen, hebben we besloten wel te blijven verkopen. Uiteraard probeerden we waar mogelijk leveringen uit te stellen en contracten te verlengen”, vertelt directeur Hans de Boer. Hij meldt dat er geen extra voorzieningen zijn getroffen. De grote leasemaatschappijen die met grote partijen ex-leaseauto’s zaten zagen zich gedwongen dit wel te doen. ALD schreef 9 miljoen op zijn voorraad af, Leaseplan 37 miljoen en nog eens 50 miljoen op lopende contracten. 

Lange adem

Restwaardespecialist Autotelex constateerde in april dat leasemaatschappijen en andere vlootbezitters de lage biedingen probeerden te negeren. Hierdoor daalden de handelsprijzen niet heel scherp, maar ontstond er wel een prijsbubbel. De versoepelingen van de lockdowns in mei en juni hebben tot een snel herstel van de occasionmarkt geleid, waardoor de bubbel niet barstte. “We zien een voorzichtig herstel”, zegt De Boer. “Het gaat iedere week beter. We zitten nog niet op het oude niveau, maar nu de exportmogelijkheden weer toenemen ziet het er weer rooskleuriger uit.”
De Nederlandse occasionverkoop lag in mei op recordniveau en in heel Europa ligt de verkoop ook niet ver meer onder normale waarden, constateert Autorola-dochter Indicata. Sterker nog, er dreigt schaarste aan benzineauto’s met niet al te veel kilometers. Volgens Autotelex worden courante auto’s steeds schaarser; dat zijn over het algemeen middenklasse benzine auto’s met lage kilometerstanden in de prijsklasse van zeven tot twaalfduizend euro. Om aan deze vraag te voldoen is de import alweer bijna op het oude niveau en verwacht Autotelex een verdere stijging in de komende periode. Bij remarketingbedrijf BCA zien ze dezelfde trend. “In de veilingen die we deze week (tweede week van juni, red) hebben gehouden zien we de prijzen van benzinemodellen boven corona-niveau liggen”, zegt directeur Iede Aukema. En het dreigende tekort vertaalt zich in hoge conversies. “Die liggen deze week rond de 90 procent, tegen iets boven de 70 procent gemiddeld. Dat hebben we nog nooit meegemaakt.”

We zien dat de prijzen van diesels ook weer op het niveau van vóór de crisis terechtkomen

Probleemgevallen

Het herstel van de prijzen van diesels met hoge kilometrages (boven de 200 duizend kilometer) en duurdere EV’s verloopt langzamer. De handel met Zuid-Europa moet nog goed op gang komen. En zelfs typische diesellanden zoals Polen maken een enorm snelle verschuiving door naar benzine, ziet Indicata. En de euro heeft wat waarde verloren, waardoor euro-diesels circa vijf procent duurder zijn geworden voor onder meer Polen. En dus brengt de opstart van de export niet de verlichting die door de branche verwacht werd; de restwaarden krabbelen slechts voorzichtig op. De Boer maakt zich dan ook zorgen over de diesels die hij dit jaar nog terugkrijgt uit de lease. “We krijgen in de tweede helft van dit jaar nog een overvloed aan fiscaal vriendelijke diesels terug. Die zijn relatief lang ingezet en hebben hoge kilometrages. Om die voor een goede prijs te verkopen, dat wordt wel een uitdaging.” Particulieren die nu op zoek waren naar een middenklasse diesel konden in april en mei hun slag slaan met de Peugeot 308 SW. Die stonden in grote aantallen te koop voor prijzen die duizenden euro’s onder de boekwaarde lagen. De resultaten van de meest recente veilingen stellen Aukema echter gerust als het gaat om de prijzen van diesels. “We zien dat de prijzen van diesels ook weer op het niveau van vóór de crisis terechtkomen. Een aantal van onze kopers constateerde dat de prijzen voor de diesels in de veiling hoger liggen dan in de showroom, dus ik verwacht dat de retailprijzen ook gaan stijgen.”

indicata wathc

Subsidie

Andere probleemgevallen volgens Autotelex zijn enkele grote EV’s. Autotelex ziet dat de Tesla Model S het erg lastig heeft op de occasionmarkt, evenals de Audi A3 E-tron en Volkswagen Golf GTE. Ook de BMW i3 zit in de gevarenzone. Met de net ingevoerde aanschafsubsidie van 2.000 euro voor een elektrische occasion, zou er ook voor die modellen een voorzichtig herstel kunnen plaatsvinden. “Er is vooral weinig aanbod aan gebruikte EV’s”, stelt Aukema. “Er worden er momenteel te weinig ingeruild omdat de nieuwverkoop eerst op gang moet komen. Sowieso wordt er weinig ingeruild en dat heeft invloed op de markt. En geen enkel land heeft momenteel voldoende binnenlands aanbod, dus het zou mij niet verbazen als de prijzen de komende tijd blijven stijgen.”