Zeepbel Car Driver Deals knapt definitief: ‘Het bedrijf had geen eigen vloot’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Car Driver Deals

Het net sluit zich steeds verder rond de broers Golsteijn, de eigenaren van het failliete Car Driver Deals. Dit bedrijf verleaste auto’s aan consumenten, die in ruil voor het vooruitbetalen van een groot deel van de looptijd hoge kortingen kregen op de maandprijs. Nadat verhuur- en leasemaatschappijen die auto’s hadden geleverd deze massaal terugvorderden omdat er twijfels waren bij de betalingen (die soms werden gestorneerd en uiteindelijk uitbleven), kwam het in zwaar weer en uiteindelijk in een faillissement terecht.

De eigenaren weten dit faillissement lange tijd aan negatieve publiciteit in de media en aan leveringsproblemen door chiptekorten. Ze stelden dat het businessmodel was gebouwd op het feit dat in het buitenland voorraadauto’s met hoge kortingen konden worden gekocht; door het chiptekort verdween de overproductie echter als sneeuw voor de zon, en daarmee ook de hoge kortingen. Aan vakblad Automotive meldt de advocaat van de gedupeerden, Olivier van Hardenbroek, dat uit het faillissement van Benefitgroep blijkt dat dit verhaal niet klopt. Deze bv zou een deel van de vloot in eigendom hebben die aan CDD ter beschikking is gesteld. Als de bedrijfsvoering inderdaad was gestoeld op bulkinkoop tegen hoge kortingen, had dit bedrijf dus een groot aantal auto’s op de balans moeten hebben staan. Nu blijkt echter dat hier geen sprake van is. Op de auto’s die op naam van Benefitgroep stonden, zaten financial leasecontracten en het gaat volgens ingewijden om niet meer dan een paar honderd contracten.

In totaal zouden er zo’n 2.100 klanten gedupeerd zijn, die in totaal zo’n 17 miljoen euro vooruit zouden hebben betaald. Van Hardenbroek heeft zijn clientèle inmiddels laten weten dat de kans dat er nog geld kan worden teruggehaald, zeer gering is. “Uit het onderzoek van de curatoren is gebleken dat Car Driver Deals zelf geen auto’s in eigendom had. De zogeheten Car Driver Fleet bestaat niet”, schrijft hij. “Door de curatoren zijn tot op heden slechts beperkte vermogensbestanddelen aangetroffen. U moet daarbij denken aan enkele honderdduizenden euro’s terwijl er vele miljoenen zijn verdwenen.” Er werden onder andere lege bitcoin- en goudrekeningen op naam van de eigenaren van Car Driver Deals gevonden. “De trieste conclusie die hieruit volgt, is dat er op dit moment geen uitzicht is op een uitkering aan de concurrente crediteuren, waaronder u”, aldus Van Hardenbroek in de brief aan de gedupeerden.

Zeepbel Car Driver Deals knapt definitief: ‘Het bedrijf had geen eigen vloot’ | Fleet&Mobility

Zeepbel Car Driver Deals knapt definitief: ‘Het bedrijf had geen eigen vloot’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Car Driver Deals

Het net sluit zich steeds verder rond de broers Golsteijn, de eigenaren van het failliete Car Driver Deals. Dit bedrijf verleaste auto’s aan consumenten, die in ruil voor het vooruitbetalen van een groot deel van de looptijd hoge kortingen kregen op de maandprijs. Nadat verhuur- en leasemaatschappijen die auto’s hadden geleverd deze massaal terugvorderden omdat er twijfels waren bij de betalingen (die soms werden gestorneerd en uiteindelijk uitbleven), kwam het in zwaar weer en uiteindelijk in een faillissement terecht.

De eigenaren weten dit faillissement lange tijd aan negatieve publiciteit in de media en aan leveringsproblemen door chiptekorten. Ze stelden dat het businessmodel was gebouwd op het feit dat in het buitenland voorraadauto’s met hoge kortingen konden worden gekocht; door het chiptekort verdween de overproductie echter als sneeuw voor de zon, en daarmee ook de hoge kortingen. Aan vakblad Automotive meldt de advocaat van de gedupeerden, Olivier van Hardenbroek, dat uit het faillissement van Benefitgroep blijkt dat dit verhaal niet klopt. Deze bv zou een deel van de vloot in eigendom hebben die aan CDD ter beschikking is gesteld. Als de bedrijfsvoering inderdaad was gestoeld op bulkinkoop tegen hoge kortingen, had dit bedrijf dus een groot aantal auto’s op de balans moeten hebben staan. Nu blijkt echter dat hier geen sprake van is. Op de auto’s die op naam van Benefitgroep stonden, zaten financial leasecontracten en het gaat volgens ingewijden om niet meer dan een paar honderd contracten.

In totaal zouden er zo’n 2.100 klanten gedupeerd zijn, die in totaal zo’n 17 miljoen euro vooruit zouden hebben betaald. Van Hardenbroek heeft zijn clientèle inmiddels laten weten dat de kans dat er nog geld kan worden teruggehaald, zeer gering is. “Uit het onderzoek van de curatoren is gebleken dat Car Driver Deals zelf geen auto’s in eigendom had. De zogeheten Car Driver Fleet bestaat niet”, schrijft hij. “Door de curatoren zijn tot op heden slechts beperkte vermogensbestanddelen aangetroffen. U moet daarbij denken aan enkele honderdduizenden euro’s terwijl er vele miljoenen zijn verdwenen.” Er werden onder andere lege bitcoin- en goudrekeningen op naam van de eigenaren van Car Driver Deals gevonden. “De trieste conclusie die hieruit volgt, is dat er op dit moment geen uitzicht is op een uitkering aan de concurrente crediteuren, waaronder u”, aldus Van Hardenbroek in de brief aan de gedupeerden.