Vragen over leasing | Wanneer breekt die EV besteller door?

In tegenstelling tot elektrische personenauto’s, zien we nog maar weinig elektrische bestelauto’s door de straten rijden. Terwijl er genoeg segmenten zijn waar de huidige actieradius al voldoet, zegt leaseadviseur Barend Lambrechtsen.
Het aantal bestelauto’s in je buurt nam de afgelopen 2 jaar enorm toe. Door de toegenomen online verkopen laten we steeds meer en steeds makkelijker onze aankopen thuis bezorgen. En weer retourneren als iets niet past of niet bevalt. Een heel andere businesscase voor de winkeliers, met ook heel veel onnodig transport.
Voor de leasebranche prima, want het heeft gezorgd voor een toenemende vraag naar bestelauto’s. Er zit ook een keerzijde aan dit kopersgemak: en dat is dat we met de huidige vervoermiddelen de klimaatdoelstellingen zeker niet gaan halen. Denk aan al die stationair draaiende dieselbusjes in de straten, van steeds meer verschillende pakketbezorgers.
Ideaal
De ritten van pakketbezorgers zijn ideaal voor elektrisch vervoer. Er worden veel korte stukken gereden, in dorpen en steden waar veel remenergie kan worden geregenereerd voor een gunstigere actieradius. Waarom zien we dan nog zo weinig elektrische bestelbusjes in de straat? Er zijn nog twee heikele punten die moeten worden aangepakt.
Ten eerste: de actieradius. Die ligt ergens tussen de 100 en 200, met een paar uitschieters naar 300 kilometer bereik. Uiteraard afhankelijk van het gebruik: hoe zwaar de bus is beladen, hoe hard wordt opgetrokken en of de climate control wel of niet aanstaat.
Hier ligt een taak voor de mobiliteitsverschaffers zoals leasemaatschappijen.
Korte ritten
En omdat er in het stadsverkeer (in veel steden mogen vanaf 2025 alleen nog elektrische bestelauto’s het centrum in) veel korte ritten worden gereden, waarbij slechts kort wordt stilgestaan, is tussentijds laden niet altijd een optie. Hier ligt een taak voor de mobiliteitsverschaffers zoals leasemaatschappijen: hoe kunnen zij de vervoerders ondersteunen? Denk aan een hub in de binnenstad, met een paar opgeladen bussen, zodat de pakketdienst de laatste 20 of 30 pakketjes met een vers opgeladen bestellertje kan uitrijden, en dat deze intussen zijn eigen bus bij kan laden zodat deze weer naar het distributiecentrum terug kan.
Kilometerkostprijs
Ten tweede, en dit is denk ik de grootste zorg: hoe zit het met de kilometerkostprijs? Omdat busjes vaak een relatief hoge schadelast hebben en vooral bij koeriersdiensten door jongeren worden gereden, kiezen veel pakketvervoerders voor een gebruikte bestelauto. Liefst met al wat schade, zodat de afschrijving beperkt is. En die markt is er voor elektrische bestellers logischerwijs nog niet. Bij personenauto’s begint die markt nu te groeien, maar dat heeft ook jaren geduurd. Even geduld dus nog.
Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl