‘Data Act stap in goede richting, sectorspecifieke aanscherping noodzakelijk’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Europese Commissie heeft zijn voorstel ingediend. (Foto: Shutterstock)

Het commissievoorstel verduidelijkt wie toegang tot data heeft en kan delen, en onder welke voorwaarden. Ook biedt het juridische garanties en moet het barrières bij het uitwisselen van data verwijderen. Gebruikers en bedrijven de data genereren, moeten daarbij zelf bepalen of ze deze data aan een derde partij geven. Zo moet een autobezitter de autodata kunnen delen met ieder autobedrijf. 

Het voorstel zal nu ter goedkeuring naar de EU-landen en het Europees Parlement gaan, maar het kan jaren duren voordat het van kracht wordt.

De brancheorganisaties stellen dat de automotive sectorspecifieke wetgeving nodig heeft om de principes en bepalingen van de datawet om te zetten in concrete juridische en technische maatregelen. “Bepaalde aspecten van de Data Act zorgen voor onduidelijkheid en laten veel ruimte voor interpretatie, wat leidt tot rechtsonzekerheid en een hoog risico op rechtszaken. Alleen sectorspecifieke wetgeving zal onafhankelijke dienstverleners het vertrouwen geven om te investeren in datagedreven mobiliteitsoplossingen, waarvan de consument en samenleving profiteert”, schrijven de organisaties. 

‘Data Act stap in goede richting, sectorspecifieke aanscherping noodzakelijk’ | Fleet&Mobility

‘Data Act stap in goede richting, sectorspecifieke aanscherping noodzakelijk’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Europese Commissie heeft zijn voorstel ingediend. (Foto: Shutterstock)

Het commissievoorstel verduidelijkt wie toegang tot data heeft en kan delen, en onder welke voorwaarden. Ook biedt het juridische garanties en moet het barrières bij het uitwisselen van data verwijderen. Gebruikers en bedrijven de data genereren, moeten daarbij zelf bepalen of ze deze data aan een derde partij geven. Zo moet een autobezitter de autodata kunnen delen met ieder autobedrijf. 

Het voorstel zal nu ter goedkeuring naar de EU-landen en het Europees Parlement gaan, maar het kan jaren duren voordat het van kracht wordt.

De brancheorganisaties stellen dat de automotive sectorspecifieke wetgeving nodig heeft om de principes en bepalingen van de datawet om te zetten in concrete juridische en technische maatregelen. “Bepaalde aspecten van de Data Act zorgen voor onduidelijkheid en laten veel ruimte voor interpretatie, wat leidt tot rechtsonzekerheid en een hoog risico op rechtszaken. Alleen sectorspecifieke wetgeving zal onafhankelijke dienstverleners het vertrouwen geven om te investeren in datagedreven mobiliteitsoplossingen, waarvan de consument en samenleving profiteert”, schrijven de organisaties.