‘Kwart Nederlandse autobezitters levert auto in’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De impact op het milieu en de stijgende brandstofprijzen worden door Nederlandse en Belgische jongeren als mobiliteitsproblemen voor de toekomst gezien. 

Van de Belgen denkt 75 procent dat het fileprobleem zal toenemen tegenover 30 procent van de Nederlanders. “Wij stellen vast dat vooral jongeren bezorgd zijn over de toekomst van mobiliteit”, zegt Greet Willekens van Goodyear.
Dat onze wegen langzaam dichtslibben, is vooral een zorg van oudere bestuurders in België (72 procent), terwijl oudere bestuurders in Nederland de brandstofprijzen (54 procent) als belangrijkste struikelblok zien. Oud en jong is het er over eens dat tegen 2030 elektrische auto’s geïntegreerd zijn in het stadslandschap, en slimmere auto’s en verkeersborden helpen tegen die tijd om sneller en efficiënter van A naar B te kunnen reizen.

Verbeteren prijs/kwaliteitverhouding OV
Ook werd gevraagd hoe zij over mogelijke oplossingen van mobiliteitsproblemen denken. Zowel Nederlanders als Belgen vinden dat het niet de verantwoordelijkheid is van de overheid, maar dat die verantwoordelijkheid bij ons zelf ligt. Door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te gebruiken om fileleed te verlichten. Maar om de auto op te geven is een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding van het OV nodig.

Het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals trein, tram, bus en (elektrische) fiets gaat met een vijfde tot bijna een derde toenemen in de toekomst volgens de respondenten. Toch denkt de overgrote meerderheid dat ze in de nabije toekomst nog steeds een auto bezitten. Een kwart van de Nederlandse autobezitters denkt de auto in te ruilen voor een andere vervoerswijze, tegenover 15 procent van de Belgische. 

‘Kwart Nederlandse autobezitters levert auto in’ | Fleet&Mobility

‘Kwart Nederlandse autobezitters levert auto in’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De impact op het milieu en de stijgende brandstofprijzen worden door Nederlandse en Belgische jongeren als mobiliteitsproblemen voor de toekomst gezien. 

Van de Belgen denkt 75 procent dat het fileprobleem zal toenemen tegenover 30 procent van de Nederlanders. “Wij stellen vast dat vooral jongeren bezorgd zijn over de toekomst van mobiliteit”, zegt Greet Willekens van Goodyear.
Dat onze wegen langzaam dichtslibben, is vooral een zorg van oudere bestuurders in België (72 procent), terwijl oudere bestuurders in Nederland de brandstofprijzen (54 procent) als belangrijkste struikelblok zien. Oud en jong is het er over eens dat tegen 2030 elektrische auto’s geïntegreerd zijn in het stadslandschap, en slimmere auto’s en verkeersborden helpen tegen die tijd om sneller en efficiënter van A naar B te kunnen reizen.

Verbeteren prijs/kwaliteitverhouding OV
Ook werd gevraagd hoe zij over mogelijke oplossingen van mobiliteitsproblemen denken. Zowel Nederlanders als Belgen vinden dat het niet de verantwoordelijkheid is van de overheid, maar dat die verantwoordelijkheid bij ons zelf ligt. Door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te gebruiken om fileleed te verlichten. Maar om de auto op te geven is een verbetering van de prijs-kwaliteitverhouding van het OV nodig.

Het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen zoals trein, tram, bus en (elektrische) fiets gaat met een vijfde tot bijna een derde toenemen in de toekomst volgens de respondenten. Toch denkt de overgrote meerderheid dat ze in de nabije toekomst nog steeds een auto bezitten. Een kwart van de Nederlandse autobezitters denkt de auto in te ruilen voor een andere vervoerswijze, tegenover 15 procent van de Belgische.