KIM: E-bike vervangt auto in woon-werkverkeer

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Tussen 2013 en 2017 steeg het aantal afgelegde kilometers van 1,5 miljard naar ruim 2,2 miljard. (Foto: Shutterstock)

Tussen 2013 en 2017 steeg het aantal afgelegde kilometers met een e-bike van 1,5 miljard naar ruim 2,2 miljard. Dat blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek ‘Het gebruik van de e-fiets en de effecten op andere vervoerwijzen’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Lees het onderzoek in onze Kennisbank.

Effect op andere vervoerswijzen

Opvallend is dat het aandeel ouderen (65-plussers) in de afgelegde afstand met de e-bike is afgenomen van 54 naar 46 procent. Het aandeel werkgerelateerde mobiliteit is toegenomen van 18 tot 23 procent. De filezwaarte neemt in Nederland fors toe. Veel bedrijven en overheden doen er alles aan om hun medewerkers uit de auto of de spits te krijgen. Lees daarover bijvoorbeeld de verhalen van Medisch Spectrum Twente en de Volksbank. Uit het onderzoek blijkt ook wat de effecten zijn van het gebruik van e-bikes op andere vervoerswijzen. Wat blijkt: er wordt vooral minder gelopen en gebruik gemaakt van de gewone fiets. Specifiek voor het woon-werkverkeer blijkt de fiets een vervanger van zowel de gewone fiets als de auto.

Vijf groepen gebruikers

Uit een analyse van data van het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN) blijkt dat e-bikegebruikers op basis van geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, werksituatie en huishoudsamenstelling kunnen worden ingedeeld in vijf groepen. Deze variëren van gepensioneerde oudere vrijetijdsgebruikers tot fulltime werkenden van middelbare leeftijd en een groep die bestaat uit scholieren en studenten.

Niet elke groep gebruikt de e-fiets voor hetzelfde doel. Ouderen gebruiken de e-bike vooral voor vrijetijds- en winkeldoeleinden, terwijl de andere groepen een e-bike vooral inzetten voor werk of onderwijs. Die laatstgenoemde groepen zijn de afgelopen jaren dan ook het meest gegroeid.

KIM: E-bike vervangt auto in woon-werkverkeer | Fleet&Mobility

KIM: E-bike vervangt auto in woon-werkverkeer

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Tussen 2013 en 2017 steeg het aantal afgelegde kilometers van 1,5 miljard naar ruim 2,2 miljard. (Foto: Shutterstock)

Tussen 2013 en 2017 steeg het aantal afgelegde kilometers met een e-bike van 1,5 miljard naar ruim 2,2 miljard. Dat blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek ‘Het gebruik van de e-fiets en de effecten op andere vervoerwijzen’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Lees het onderzoek in onze Kennisbank.

Effect op andere vervoerswijzen

Opvallend is dat het aandeel ouderen (65-plussers) in de afgelegde afstand met de e-bike is afgenomen van 54 naar 46 procent. Het aandeel werkgerelateerde mobiliteit is toegenomen van 18 tot 23 procent. De filezwaarte neemt in Nederland fors toe. Veel bedrijven en overheden doen er alles aan om hun medewerkers uit de auto of de spits te krijgen. Lees daarover bijvoorbeeld de verhalen van Medisch Spectrum Twente en de Volksbank. Uit het onderzoek blijkt ook wat de effecten zijn van het gebruik van e-bikes op andere vervoerswijzen. Wat blijkt: er wordt vooral minder gelopen en gebruik gemaakt van de gewone fiets. Specifiek voor het woon-werkverkeer blijkt de fiets een vervanger van zowel de gewone fiets als de auto.

Vijf groepen gebruikers

Uit een analyse van data van het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN) blijkt dat e-bikegebruikers op basis van geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, werksituatie en huishoudsamenstelling kunnen worden ingedeeld in vijf groepen. Deze variëren van gepensioneerde oudere vrijetijdsgebruikers tot fulltime werkenden van middelbare leeftijd en een groep die bestaat uit scholieren en studenten.

Niet elke groep gebruikt de e-fiets voor hetzelfde doel. Ouderen gebruiken de e-bike vooral voor vrijetijds- en winkeldoeleinden, terwijl de andere groepen een e-bike vooral inzetten voor werk of onderwijs. Die laatstgenoemde groepen zijn de afgelopen jaren dan ook het meest gegroeid.